Hlavní navigace

Vyměňte ve firmě žárovky za LEDky. Ušetříte a pomůžete ekologii

Jana Bohutínská

Uhlíková stopa je téma, které firmy řeší v oblasti ekologie a udržitelnosti byznysu. Hledají cesty, jak negativní dopady snižovat, odstraňovat či kompenzovat.

Doba čtení: 6 minut

Slibují si od toho nejen dobré jméno, ale i konkurenceschopnost a menší energetickou náročnost. Daří se to, když angažují management, zaměstnance i své okolí.

Kdo vnímá své podnikání ve společenském kontextu a ne stylem „po nás potopa“ a komu není jedno, jaký má jeho byznys širší vliv, snaží se na něj dnes dívat také skrz ekologické dopady vlastní činnosti. To se týká i emisí oxidu uhličitého a dalších plynů dávaných do souvislosti s klimatickými změnami. Tedy tak zvané uhlíkové stopy.

Zelená energie, jako kompenzace stromy

Příklady z firem ukazují, jak je ke snižování uhlíkové stopy možné v praxi přistoupit. Moneta Money Bank chce do roku 2020 snížit svou uhlíkovou stopu o 35 procent. A to tak, že bude na pobočkách postupně zavádět zelenou elektřinu, nakupovat zelenou elektřinu také pro centrály v Praze a Ostravě a celkově snižovat počet poboček, které jsou vytápěné pevnými palivy. Dále třeba tím, že sníží celkový počet automobilů ve firmě nebo většinu aut na naftu nahradí elektromobily.

Podle její „Zprávy trvale udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti za rok 2017“ totiž už první inventura emisí v roce 2016 ukázala, že hlavními zdroji emisí jsou ve firmě právě produkce tepla, spotřeba paliv u firemních vozidel (a to benzínových i dieselových) a spotřeba elektřiny. 97,4 procenta emisí přitom tvořil právě oxid uhličitý.

Čtěte také: Provozuje ekologickou tiskárnu, kde to voní. Podívejte se

V Monetě si například také přesně spočítali, že s využitím 503 služebních vozidel ujeli v roce 2017 celkem 12 467 060 kilometrů. Což představovalo nárůst, a tudíž i více emisí ve srovnání s rokem 2016, kdy ve výpočtu celkově ročně ujetých kilometrů došli k číslu 9 444 748.

Vodafone Czech Republic si ve své zprávě o udržitelnosti podnikání za přelom let 2017 a 2018 dává závazek 40procentního snížení emisí CO2 s využitím energetických inovací. Chce k tomu také motivovat své zákazníky. A aby svou uhlíkovou stopu kompenzovala, věnuje se firma i výsadbě stromů.

Zaostřeno na celý výrobní proces

V Kofole zase deklarují, že do jejich ekologického přístupu patří zaměření na třídění a recyklaci odpadů. Hlásí se k tomu, že každý rok pomohou sebrat a recyklovat více jak 6 tisíc tun odpadů z obalů. Tím snižují svou uhlíkovou stopu a šetří spotřebovanou energii. Více o tom, jak s obaly nakládají e-shopy, se dočtete v článku E-shopy vytvářejí odpady. Jaké fígle vymýšlejí pro obaly, aby byly ekologické?

O udržitelnost podnikání a tedy také o svou uhlíkovou stopu se starají i ve společnosti CEMEX. Přímo nebo nepřímo produkovaný oxid uhličitý a ekvivalentní emise sledují během celého výrobního procesu, až po finální expedici. A zohledňují tak všechny fáze výroby, těžbou surovin počínaje, přes dopravu, zpracování nebo balení, až po expedici konečných výrobků.

Jde jim nejen o to, změřit a snížit uhlíkovou stopu vlastní výroby a výrobků, ale také o CO2 informovat zákazníky. Význam těchto informací v dnešní uvědomělé společnosti nabývá na důležitosti, píše firma na svém webu, kde o svém přístupu podrobně informuje.

Pomohou LEDky i GPS

Do snižování emisí se pustilo i Letiště Praha. Podle prezentace, kterou představila Soňa Hykyšová na semináři věnovaném úsporám energie a uhlíkové stopě podniku (konal se letos v červnu na pražském Letišti Václava Havla pod organizací neziskovky CI2), patřily mezi úsporné projekty třeba změny v provozu vzduchotechnických jednotek, výměna chladicích jednotek, které byly neefektivní, instalace nových kotlů, přechod na LED osvětlení, instalace GPS do služebních vozidel s cílem snížit počet najetých kilometrů, spotřeby a opotřebení aut nebo příklon k autům na alternativní pohon.

Snižování emisí je tématem i na Ministerstvu životního prostředí ČR. To tvrdí, že své emise snižuje zateplením, výměnou oken, instalací střešních solárních panelů a dalšími opatřeními. Mezi doporučení, která úřad obdržel spolu s výpočtem emisí, patří pokračovat ve využívání zelené energie nebo preferovat nízkouhlíkovou dopravu. Uhlíková stopa ministerstva přitom byla podle výpočtů v roce 2016 1163 tuny CO2ekv a jak úřad informuje, smazala by ji například výsadba 2200 buků.

Čtěte také: Up-cycling je ekologický a nabízí spoustu nápadů pro podnikání. Co to je?

Ministerstvo se snižováním uhlíkové stopy zapojilo do dobrovolného Programu Sledujeme / Snižujeme CO2, který v Česku funguje a jehož se účastní i tuzemské firmy. Program podporuje aktivní zapojení úřadů, podniků, obcí a dalších subjektů do ochrany klimatu, řekl k tomu ředitel odboru energetiky a ochrany klimatu ministerstva Pavel Zámyslický.

Topení a auta, ale také internet

Uhlíková stopa je jednoduše řečeno suma vypuštěných skleníkových plynů určitého subjektu – třeba právě firmy. Přímá stopa je ta, která je bezprostředně spojená s konkrétní firemní aktivitou, ať už se to týká vytápění, spalování pohonných hmot a podobně. Nepřímá zahrnuje celý životní cyklus výrobků – od jejich samotné výroby, až po likvidaci nebo právě zmíněné nakládání s odpady.

Při výpočtu uhlíkové stopy podniku je však možné zohlednit i další okolnosti, mezi něž patří mimo jiné služební cesty (uhlíkovou stopu ovlivní, pokud se konají autem, letadlem nebo třeba vlakem), dojíždění zaměstnanců do práce nebo třeba způsob, jak se firmou vyrobené a prodané zboží používá.

A při důkladném pohledu jsou tu i další oblasti, nejen ty notoricky nejznámější, s nimiž uhlíková stopa úzce souvisí. Ať už je to ve firmě používaná elektronika (to se vztahuje třeba na zbytečnou a příliš častou výměnu elektroniky, včetně mobilních telefonů) nebo internet. Jeho využívání skrze e-maily, vyhledávání nebo využití sociálních sítí či cloudu není z hlediska emisí rozhodně neutrální. I to může být důvodem k tomu, proč změnit své zvyklosti ve firemní e-mailové komunikaci a redukovat počet odesílaných zpráv nebo trávit méně času bezcílným brouzdáním po síti.

Svou uhlíkovou stopu má také jídlo. Přitom platí, že čím více masa v jídelníčku, tím větší uhlíková stopa. O tom, co servírovat na firemních akcích, čtěte v článku Čím nakrmit hosty na akcích a večírcích? Překvapte je, aby na vás nezapomněli.

Vliv na dobré jméno a konkurenceschopnost

V rámci programu Sledujeme / Snižujeme CO2 je také k dispozici přehled důvodů, proč se do snižování uhlíkové stopy ve firmě zapojit. Analýza emisí je spojená s nalezením rezerv při provozu firmy a s možností pomocí úspor zlepšit efektivitu fungování společnosti. Přináší možnost získat informace, které mohou být důležité pro investory, dodavatele i odběratele. Souvisí s chutí firmy přihlásit se k ochraně životního prostředí, a tím také posílit svou konkurenceschopnost i budovat své dobré jméno, včetně strategického rozvoje své společenské odpovědnosti.

Podle České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj je přitom CO2 vzhledem k závažnosti klimatických změn zřejmě nejpoužívanější korporátní indikátor v oblasti životního prostředí a udržitelnosti. Z uvedených příkladů firemní praxe je zároveň patrné, jaké činnosti jsou z hlediska produkce oxidu uhličitého v hledáčku firem.

WT100 tip v článku Ilinčev

Angažujte zaměstnance i management

K výpočtu emisí se nejčastěji používá GHG Protokol. Vztahuje se k němu i norma ISO 14064 – Stanovení a vykazování skleníkových plynů. A snižování uhlíkové stopy pak obecně vzato výrazně souvisí s poklesem energetické náročnosti podniku a nakonec může znamenat i úspory. K tématu čtěte také článek Kdo zatočí s jednorázovými plasty? I podnikatelé berou odpovědnost na sebe.

K tomu, aby se ve firmě podařilo emise sledovat a snižovat, je však podle Soni Hykyšové z Letiště Praha důležité, aby se do celé věci zapojil management i zaměstnanci. Je podle ní také potřeba stanovit si realistický cíl s jasným časovým horizontem a postupné kroky k jeho splnění. A pracovat přitom s relevantními informacemi. V neposlední řadě také zapojit partnery i dodavatele do snížení nepřímých emisí i srozumitelně komunikovat ekologickou snahu firmy na veřejnost.