Hlavní navigace

Vyplatí se ještě reklama na Facebooku? Ano, ale musíte u ní myslet

2. 2. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Facebook nastavuje přísnější pravidla zobrazování příspěvků, které zavání reklamním sdělením. Za propagaci na síti budeme muset víc platit. Ale vyplatí se to.

Používáte Facebook jako součást svého marketingu a máte pocit, že přestává fungovat? Že se vám daří oslovovat stále menší část fanoušků? Pak je váš pocit správný. Facebook totiž stále víc filtruje příspěvky, což velmi silně dopadá na firmy a živnostníky, kteří ho používají jako reklamní prostředek. Zatímco v srpnu 2013 vidělo jeden příspěvek až 25 % fanoušků, v srpnu 2014 to bylo jen 11,3 %. A bude ještě hůř. Sociální síť oznámila, že začátkem tohoto roku omezí organický dosah všech příliš reklamních příspěvků publikovaných Facebook Pages, tedy firemních stránkách, ještě víc. Facebook se tedy ještě více posune do role placené platformy a za reklamu budeme muset skoro vždy platit.

Proč? Chce na nás Facebook ještě více vydělat? Samozřejmě se najdou i zastánci teorie, že Facebook organický obsah, který se definuje jako příspěvky neplacené distribuce, filtruje uměle, protože se snaží uživatele přimět k využívání placených forem inzerce. Na druhou stranu je to pro něj ale jediné možné řešení, protože frekvence příspěvků roste a stránek, které se snaží uživatele sociální sítě zaujmout, přibývá. Za omezování a zdražování si tedy vlastně mohou sami uživatelé. Jen za minulý rok se totiž počet sledovaných stránek u průměrného uživatele zvýšil o polovinu. Pokud by nedocházelo k filtrování, průměrný uživatel by byl zahlcen zhruba 1500 příspěvky denně. Je tedy pochopitelné, že organický dosah na sociální síti prostě nemůže jít vzhůru, ani se držet na stejné úrovni. Facebook už není schopen zobrazovat všechny příspěvky bez omezení. Kdyby to dělal, stával by se pro uživatele méně a méně atraktivní, protože by jim zobrazoval obsah, o který nestojí. Časem by o své uživatele mohl přijít, a to si jednoduše nemůže dovolit. Musíme si totiž přiznat, že Facebook je firmou, která musí generovat peníze. I proto vstoupil na burzu. Facebook není charita. Marketéři a jejich zákazníci ho už musí vnímat jen jako další nástroj, který není zadarmo.

Psali jsme: Má smysl lustrovat uchazeče na Facebooku a spol.? Ano, ale info berte s rezervou

Vyplatí se to ještě?

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Vyplatí se ještě reklama na Facebooku? Ano, ale musíte u ní myslet

Když za reklamu na Facebooku platit, vyplatí se to ještě? Osobně se domnívám, že to firmy od investic do reklamy neodradí. Mám zkušenosti, že se jim reklama na Facebooku stále vyplatí, říká Vít Pokorný, který provozuj službu Facebook-specialista.cz, a vyjadřuje tak vlastně názor všech ostatních marketingových odborníků. A to i přesto, že reklama na sociální síti v posledním roce zhruba trojnásobně podražila. Zatímco v roce 2013 vyšla přibližně na 1000 korun, loni to byly 3000. A letos by investice měly být ještě vyšší. Proč? Protože na Facebooku je stále více lidí a možnosti cílení reklamy jsou nadstandardní. Náklady na Facebookovou reklamu se vyplatí těm, co ji dělají pořádně a chtějí, aby se jim vyplatily. Na svých školeních ale stále potkávám dost lidí, kteří reklamu vůbec neměří a netuší, jak a zda vůbec se jim reklama vyplácí. To je mnohem větší problém než snižující se dosah příspěvků, upozorňuje specialista na internetový marketing Lukáš Krejča. Na Facebooku jde podle něj i přes stále větší překážky udělat kampaň, která bude vydělávat, a nepovažuje to za nic výjimečného. Jen bude potřeba více přemýšlet a naučit se rozlišovat mezi placeným a neplaceným obsahem příspěvků.

Za příliš propagační jsou od letoška považovány posty, které uživatele nutí k nákupu nebo k instalování aplikace, k využití propagovaného produktu či služby nebo soutěže bez reálného kontextu a také ty, jež přebírají stejný obsah jako reklamy. Můžeme si být jisti, že všechny takovéto posty nebudou mít skoro žádný dosah, neboť se je Facebook bude snažit filtrovat. Jeho cílem je, aby firmy pro takovéto typy postů využívaly speciální moduly pro reklamu. Postů, které nemají za cíl prodávat, ale pouze pobavit fanoušky nebo s nimi interagovat, se omezení týkat nebude, radí Vojtěch Lambert, Consultant a Online Strategist ve společnosti LCG 360 Consulting a dodává: Změna algoritmu, který obsah vašich příspěvků hlídá, jde ještě dále. Pokud nebudete od samého počátku rozlišovat placený a bezplatný obsah, je možné, že vám Facebook postupně omezí všechny příspěvky, nejen ty reklamní. Doporučujeme tedy vypracovat si jasnou strategii sdílení a důsledně oddělovat tyto dva typy příspěvků.

Dále čtěte: Facebook nebo Twitter? Čtěte přestřelku názorů social marketérů

Kromě většího plánování bude potřeba sáhnout i hlouběji do kapes, ale ty, kteří mají s facebookovou reklamou zkušenosti, by to odradit nemělo. I když to bude dražší, pořád je tento typ reklamy daleko efektivnější a měřitelnější než jakákoliv offline reklama. Větší firmy, které již placenou reklamu dělají, to neodradí. Menší firmy, které placená forma reklamy odrazovala i doposud, se do ní nadále zapojovat nebudou. Budou spoléhat na kvalitu příspěvků, které se prosadí přirozeně i bez placené podpory. Placenou kampaň spustí jen příležitostně, v rámci nárazových akcí. Zda se náklady vyplatí nebo ne, to si každá firma velmi snadno a přesně spočítá a dle toho se rozhodne do budoucna. V tom je jedna z hlavních výhod online reklamy oproti klasickým reklamním formátům. Dle mého názoru je facebooková reklama pořád levnější než jiné možnosti a má velký zásah. Samozřejmě to závisí na tom, jak kvalitně je provedena, komentuje Tomáš Seryj, online marketing specialista za službu Facebook-poradce.

Jinými slovy, firemní profil na sociální síti, kterou uživatelé navštěvují každý den, má cenu opečovávat adekvátními finančními prostředky. A zdá se, že podnikatelé pro to mají stále větší pochopení. Zvlášť, když jim budou nabídnuty nové možnosti inzerce, například v podobě geolokační reklamy. Nesmíme zapomínat, že Facebook bude vždy více obsahovým než prodejním kanálem. To znamená, že návratnost investic není vždy zcela jednoznačně měřitelná. Pro nás je ale při správě důležitější loajálnost, než čísla. S fanoušky si často povídáme tak, jako by to byli naši známí. A když jste přátelští, vstřícní a máte smysl pro humor, metriky rostou i bez reklamy, vysvětluje Lulu Perlíková, social media specialist & copywriter ve společnosti Sun Marketing.

Daně x

Připomeňte si: Sociální sítě nenechají marketéry v klidu ani v roce 2015. Co nabídnou?Držte fanoušky své firmy na Facebooku soutěžemi. Poradíme, jak na ně

A jedna rada na závěr. Facebook mění svá pravidla a vy byste měli změnit přístup k němu, respektive ke správě Facebook Pages. Je dokázáno, že počet fanoušků už dávno není důležitý. Z hlediska dosahu i míry zapojení totiž vedou stránky, jejichž fanouškovská základna není větší než 10 000 příznivců. Jejich průměrná míra oslovení stále dosahuje okolo 23 %, zatímco míra prokliků je 7,7 %. Stránky s více než 10 000 fanoušky mají mnohem horší výsledky. Obsah se dostane jen k 5,7 % a prokliky vykazují 5,3 %. Je proto lepší mít méně aktivních fanoušků, než tvořit zbytečnou masu mrtvých facebookových duší.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).