Hlavní navigace

Využijte příchod jara ve svůj prospěch, a to nejen v marketingu

Jana Langerová

Podle kalendáře jaro ještě nezačalo, ale s prvními paprsky a zvyšující se teplotou se mění také nálada lidí. A toho je třeba využít.

Doba čtení: 5 minut

Spojení kampaní s ročním obdobím se vyplácí a zajišťuje, že lidé mají v podvědomí související témata a řeší je.

Právě jaro a podzim jsou období, kdy se lidé připravují na dva největší vrcholy roku – Vánoce a letní prázdniny – tedy na období, která jsou spojena se zvýšeným výdejem finančních prostředků. Vysoká intenzita komunikace na jaře a na podzim je tedy pro většinu marketérů více než žádoucí, pro mnohé z nich doslova životně důležitá.

Myslete na cílovou skupinu

Konkrétně se vyplatí maximalizovat komunikaci zejména na sociálních sítích, v digitálních kanálech a přímo v místech prodeje. Zvýšenou efektivitu zaznamenávají zejména v jarním období i outdoorové kampaně. Ve zvyšujícím se počtu a intenzitě integrovaných reklamních kampaní se vyplatí oslovovat svoje vlastní zákazníky prostřednictvím přímé komunikace (e-mailing, direct mail), tzn. využít všech výhod 1:1 komunikace, radí úvodem Tomáš Burka, Group Business Director z agentury Wunderman

V marketingové komunikaci je důležitá znalost dané cílové skupiny, pro kterou je kampaň určena, a roční období tyto kampaně jen podpoří, protože cílíte na potřeby zákazníků. Příprava kampaní je nejdůležitější věc a ušetří poté mnoho práce marketérovi i klientovi. Doporučujeme mít marketingový plán minimálně na 2–3 měsíce dopředu. Znalost cílové skupiny, obsah a správné naplánování zaručuje úspěch kampaně, popisuje Simona Nováková, asistentka marketingu z agentury Digital Monkey

Cílové skupině a jejímu hledání jsme se věnovali v článku Při uvažování o cílové skupině nezapomínejte na stávající zákazníky

Při tvorbě kampaní mějte na paměti, že obsah zaměřený na jaro musí korespondovat s vaší celkovou komunikací a dávat smysl. Není nic horšího než neautentický marketing. Když prodáváte oblečení, nemluvte o vajíčkách. Máte spoustu možností šitých na míru pro váš byznys, jako jsou květinové motivy, tenké vrstvy nebo jarní čištění – držte se jich a zůstaňte autentičtí, radí na blogu zaměstnanci agentury Starry Night Consulting LLC.

Nálada se zlepšuje

V tomto období a na jaře obecně se společnost probouzí ze zimního spánku, sociální sítě absorbují nové impulsy a aktivita uživatelů se zvyšuje. Přibývá zejména outdoorových aktivit, které je potřeba sdílet s přáteli, a v příspěvcích je patrný optimismus, lidé se začínají zajímat o jarní nabídku sezónního zboží a sami aktivně vyhledávají atraktivní nabídky. Lidé po Vánocích jsou již zpátky při penězích a příchod jara zaručuje lepší náladu a nákupní chování, doplňuje Simona Nováková.

Většina lidí ještě neopouští svoje domovy a konzumují tedy stále většinu médií typu rozhlas, TV a podobně, ale zároveň začínají plánovat svoje aktivity pro blížící se léto a zvyšují své nákupní výdaje. To je příležitost pro marketéry nabídnout svoje zboží ještě před létem, kdy se efektivita reklamy výrazně snižuje. V tomto období je také vnímání reklamních sdělení soustředěnější a aktivnější, popisuje Tomáš Burka.

Lidé také začínají plánovat, co budou dělat v létě. Zvýšený zájem o nabídku lze tedy pozorovat u těch, kteří plánují letní dovolenou (first minute zájezdy), a aktivní začínají být zejména chataři a chalupáři. Pro marketingová oddělení mnoha firem přichází vhodná doba a příležitost ke startu prodeje především sezónního zboží, jako jsou zahrádkářské potřeby, zájezdy, oblečení, motoristická výbava a podobně. Využít toto období mohou také ti, kteří se specializují na zdravý životní styl, případně na prodej vitamínů a potravinových doplňků. Právě v tomto období lidé řeší svou imunitu, alergie, sportovní aktivity, kde jsou vitamíny důležité, popisuje Simona Nováková.

Petr Letocha, executive director z online marketingové agentury KONVER podotýká, že téma počasí jistě může obohatit různorodost příspěvků na sociálních sítích, ale i zde platí, že nic se nemá přehánět. Spoléhat se na lepší náladu díky jaru úplně neplatí např. v B2B sektoru, kdy na konce března jsou daně, a cílová skupina má jiné starosti, dodává.

Příchod jara je spojen také s pocitem obnovy a především úklidem – lidé dělají pořádek a zbavují se věcí, které už nepotřebují. Udělejte to také tak a zkuste například novým způsobem prodat produkty, které se neprodávají tak, jak chcete. Když jim dáte další šanci, mohou pak udělat místo jiným novinkám. S úklidem souvisí také kontrola vašich sociálních sítí – jaro můžete využít k aktualizaci údajů a také profilových fotografií a podobně. Jde o perfektní čas, abyste se ujistili, že je vaše značka stejná ve všech médiích, tisku a reklamě. Tato konzistence umožňuje spotřebitelům rozpoznat okamžitě vaše logo, doporučuje na blogu Emily Dominguez, Account Coordinator z Big Marlin Group.

Přemýšlet můžete už i nad letními tématy, o kterých jsme psali v článku Svezte se na sociálních sítích na letní vlně. Tady jsou tipy pro letní posty

Využijte svátků

Jaro s sebou přináší také jeden z hlavních nákupních vrcholů celého roku – Velikonoce – a to je velmi dobrá příležitost ke zvýšení marketingových výdajů na promování sezónního zboží spojeného s tímto svátkem. „V rámci sociálních sítí fungují zejména krátkodobé spotřebitelské soutěže spojené s nákupem sezónního zboží,“ popisuje konkrétní příklad Tomáš Burka. 

Dan z prijmu 2018 tip

Marketéři by měli určitě v komunikaci využít aktuální témata a svátky, které mohou spojit s produkty a službami, protože lidé související témata a svátky mají v podvědomí a řeší je. Upínat se přitom nemusíte jen na Velikonoce, ale pracovat můžete i s některým z významných dnů nebo svátků, pokud to bude zapadat do vaší celkové komunikace. Inspirovat se můžete v naší tabulce. 

Významné dny a svátky na jaře
Významný den Datum
Mezinárodní den žen 8. března
Světový den spotřebitelských práv 15. března
Den svatého Patrika 17. března
První jarní den 20. března
Den učitelů 28. března
Apríl 1. dubna
Světový den zdraví 7. dubna
Velikonoce 20. – 21. dubna
Den Země 22. dubna
Svátek práce – První máj 1. května
Svátek matek 14. května
Den dětí 1. června

Znáte svůj cílový trh, tak toho využijte, abyste svátek spojili se zprávou a apelovali na své klienty. Implementujte nápady pro zvýšení návštěvnosti – například pokud vlastníte květinový obchod, zvolte na květiny akci kupte jednu a získejte slevu 50% na další, uvádí v článku marketingová odbornice Nancy Wagner.