Hlavní navigace

Využili doby koronavirové a zakládali e-shopy. Ne vždy jsou vůči zákazníkům fér

24. 9. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od začátku koronavirové pandemie vznikly desítky nových e-shopů. Kontroly odhalily, že ne všechny, ať už nové či stávající, dodržují zákonem daná pravidla.

Koronvirová pandemie změnila nákupní zvyklosti českých zákazníků. Z mnohých se stali tzv. online zákazníky. Na situaci reagovaly také obchodníci a mnohdy, pokud to bylo jen trochu možné, přesunuli svůj byznys na internet. Právě proto provedla Česká obchodní inspekce v 2. čtvrtletí v rámci internetového obchodování o 15 procent více kontrol než za 1. čtvrtletí 2020. 

Výsledky kontrol nejsou potěšující

Proběhlo celkem 193 kontrol, v 80 procentech došlo k porušení právních předpisů. Výsledky kontrol opět potvrdily, že v oblasti internetového prodeje je stále porušována platná spotřebitelská legislativa a tím i práva spotřebitelů. V důsledku výskytu koronaviru ČOI zaznamenala nárůst nových podnikatelských subjektů zabývajících se touto moderní formou obchodování, říká k výsledků kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce od 1. dubna do 30. června 2020 provedla 193 kontrol, při kterých ověřovala dodržování povinností vyplývajících především ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení zákonů zjistila ve 150 případech (77,7 %).

Nejčastější prohřešky

Provozovatelé e-shopů stále opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat. Kontrolované osoby se také dopouštějí nekalých obchodních praktik při prodeji výrobků, kdy jde často o poskytování nepravdivých, nebo částečně pravdivých informací, nebo informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi zcela chybí.

Uložená opatření Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v tomto období 128 pokut v celkové hodnotě 1 125 800 Kč. Počty pokut a jejich výše zahrnují i pokuty za další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna. 

skoleni_15_4

Chyběl doklad o zakoupení, uváděli nepravdivé informace

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 200 000 Kč, uložila ČOI společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která se na svých webových stránkách www.ttop.cz dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik spočívajících v uvedení podstatných informací o právu na odstoupení od kupní smlouvy nejasným a nejednoznačným způsobem. Firma také nezajistila, aby u výrobku zakoupeného prostřednictvím webových stránek byly uvedeny v návodu informace o použití, údržbě a nebezpečí v českém jazyce, přitom to bylo u konkrétního výrobku nezbytné. Dále například neinformovala spotřebitele řádně o podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění, tedy „reklamaci“ zboží a nevydala na žádost spotřebitele doklad o zakoupení. 

Druhou nejvyšší pokutu, v hodnotě 80 000 Kč, uložila ČOI pravomocně společnosti LUKO, s.r.o., která provozuje internetový obchod www.luko.cz . Společnost na svých webových stránkách uváděla nepravdivé informace o materiálovém složení nabízených výrobků, jednalo se například o pánské košile s krátkým rukávem a další zjištění se týkalo materiálového složení dámské halenky, které neodpovídalo deklaraci uvedené na výrobku.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).