Hlavní navigace

Vyvarujte se častých chyb v designu webových stránek pro váš byznys

Jana Langerová

Webové stránky má dnes téměř každá firma i podnikatel. Není divu, že existuje také spousta jejich tvůrců. Jak se nenechat někým nachytat a vyvarovat se chyb?

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Při tvorbě podnikatelského webu nebo i jeho úpravách je potřeba myslet na spoustu faktorů. Nejde jen o design, ale je potřeba zodpovědět si spoustu důležitých otázek.

Jak a čím začít? 

Základní otázka firem nebo jednotlivců, kteří poptávají tvorbu či redesign webových stránek, by měla znít, k jakému konkrétnímu účelu stránky budou sloužit a jaké obchodní cíle by měly plnit. Přistupovat k redesignu stránek pouze z pohledu, že se nám jejich grafická podoba zdá zastaralá nebo že konkurence redesignovala, tak my musíme rovněž, bývá většinou cesta do webdesignerského pekla a jsou to špatně vynaložené finanční prostředky, zdůrazňuje na úvod UX designer Petr Kovář. S tím souhlasí také Marek Leschinger, UI-UX designer a WordPress specialista, podle kterého je největším omylem a mýtem přesvědčení, že se konkurenci daří právě díky webu. Změnu webu by měl evokovat nějaký jasný podklad, že něco nefunguje, nebo nefunguje tak, jak by mělo. Tedy by to měly být podklady z analytiky nebo z testování. Běžným případem kdy se redesignuje je také například rebranding, uvádí Milan Zeman z agentury Sherpas.

Při úpravě starých webových stránek je potřeba brát je v potaz a začlenit je do úvah o budoucím webu. Naprostým základem je položit si a zodpovědět tyto otázky: Proč potřebujete jako firma web a v čem má firmě pomoci? Jak zapadá webová stránka do strategie firmy? Bez těchto odpovědí není možné stanovit měřitelné cíle stránek a sledujete pouze, jestli se vám stránky líbí nebo ne. Ale už před tím, než se pustíme do tvorby nového webu nebo úpravy starého, bychom měli mít jasno, čeho tím chceme dosáhnout a jak to budeme měřit a vyhodnocovat, vysvětluje Karel Matoušek, projektový koordinátor ze společnosti Supfee. Také je podle něj nutné vzít v potaz zákazníka (kdo to je, co ho trápí a jak mu náš produkt vyřeší problém), akvizici, tedy odkud budeme návštěvníky na web přivádět, jak se na webu návštěvníci chovají a jestli provedli požadovanou konverzi – tedy akci, kvůli které jsme celý web stavěli. Odpovědi na tyto otázky může poskytnout například Google Analytics. 

Tomu, jak mít uživatelsky přívětivý web, jsme se věnovali v článku Mějte uživatelsky přívětivý web aneb Myslete hlavně na uživatele

Dále je potřeba myslet na faktory jako je návštěvnost webu, konverze, použitelnost a přístupnost. Je potřeba se zaměřit na to, jestli je web výdělečný nebo prodělává a následně tyto faktory minimalizovat nebo taky eliminovat. Výsledek je také potřeba řádně otestovat, a to i ve vícero variantách. Design (myšleno teď vizuál) je až na druhém místě. Je zde potřeba myslet a poslouchat potřeby uživatelů. Pokud nám vychází, že se uživatelé ztrácí nebo nemůžou najít klíčové funkce, které vedou ke konverzi, tak je pak něco špatně, popisuje Jakub Spitzer, Web & UI/UX designer.

Při úpravách webu záleží na tom, proč jsou úpravy nutné a v jakém rozsahu jsou plánované. Zapomínat nesmíte ani na optimalizaci pro vyhledávače. Z jeho pohledu je obecně je při redesignu webu nutné z identifikovat důležité stránky, které přináší nejvíce návštěv nebo tržeb a u těch ideálně zachovat podobu URL. Pokud už je změna URL nevyhnutelná, pak je nutné dodržet přesměrování těchto důležitých stránek 1:1 ze staré na novou URL. Pokud se redesign týká i práce s obsahem, ať už jde o analýzu současného pokrytí, nebo rozšiřování obsahu, rozdělování či syntézu obsahu, bude zapotřebí analýza klíčových slov, dodává Milan Zeman.

Spolupracujte s odborníky

Podle Marka Leschingera je vždy špatným rozhodnutím udělat si web svépomocí, protože obor web designu se rychle vyvíjí, a pokud nejste web designér nebo agentura, nemáte moc šancí sledovat tento pokrok a vůbec všechny trendy a záludnosti daného oboru. Promyšlený a fungující web se skládá z analýzy webu nebo konkurence, tvorby drátěného modelu (wireframe) a jeho testování a designu, případně kódování šablony a implementace na redakční systém pro správu obsahu webu. Nespoléhejte se pouze na sebe a nebojte se zeptat. Celý proces je obehnán množstvím otázek, které je nutné zodpovědět. Mějte proto, prosím, trpělivost a nebuďte lhostejní. Jde o váš web a vaše podnikání, doporučuje.

Ten, kdo zadává práci, v tomto případě úpravy webu, si musí uvědomit, co očekává a jaké mají být na konci výsledky. V tomto případě je velmi důležité, aby se vzájemně obě strany chápaly a shodly se na zadání. Tvůrci webu nemohou očekávat, že zákazník zná problematiku okolo tvorby webu a tímto procesem by ho měli provést. Zákazník by měl důvěřovat, že tvůrci webu ví, co a proč dělají, ale na druhou stranu by měli být nastaveny kontrolní body celého projektu, popisuje Karel Matoušek. Zde je také velmi důležité zadání. Zadání je dokument, který by měl být pro designéra finální a drží se ho po celou dobu. Dobrý designér ale slepě nedělá vše, co napíšete do PDFka. Projde si zadání a případně s vámi ještě bude konzultovat další záležitosti, doplňuje Marek Leschinger. 

Jakub Spitzer upozorňuje, že je dobré vědět, co přesně chcete změnit nebo upravit, a mít vizi nebo plán, jakým směrem vylepšit náš produkt. Se zpracováním vám může pomoci web designér nebo UX (User Experience) designer a UI (User Interface) designér. Tento člověk už by měl mít něco za sebou, hodí se reference a ukázky prací. V jednání ale převážně rozhoduje komunikace, na co se designér ptá, jestli má přehled, jestli rozumí oboru, do kterého jste ho přizvali, a taky jestli dokáže třeba řádně rozfázovat projekt, vyjmenovává. Pokud chcete ušetřit čas a penízetak také nenechávejte tvorbu webu jen na jedné specializaci. Řešte SEO, UX, vývoj i vizuální design zároveň a od samotného začátku, doporučuje Milan Zeman.

Připomeňte si náš článek o tom, co si pohlídat ve smlouvě s dodavatelem: 12 věcí, které určitě dejte do smlouvy o vytvoření webu

Dalším důležitým faktorem je podle Marka Leschingera také cena, protože jsou zde novodobí designéři, kteří vám udělají design webu o 15 stránkách za 1000 korun, což je podezřelé a chtít nejlevnější řešení není výhra. Rychle – levně – kvalitně ve web designu neexistuje – jde o nákupní trojúhelník, který se vám časem stejně rozpadne. Je nutné si uvědomit, že u kvalitních designérů nejste jediní, kdo poptává nějaký web. Jste třeba desátí v pořadí. A za kvalitu si zkrátka připlatíte. I za čas a vědomosti, které vám designér obětuje, dodává.

Tvorba webových stránek není pouze o technických aspektech a grafice, ale zejména o obsahu, který návštěvníci na stránkách jako první uvidí a chodí díky němu na daný web. Tuto důležitost kvalitního obsahu přitom mnoho firem podceňuje a soustředí se pouze na vizuální vzhled stránek. Zkušený webový konzultant by se neměl bát klientovi rozmluvit jeho případné požadavky na kompletní redesign, neboť se mnohdy děje, že klientův stávající web, jenž vznikl před několika lety, po obchodní stránce stále velmi dobře funguje a není nutné ho z gruntu předělávat, doplňuje Petr Kovář.

Testujte a nedělejte chyby

Design webu má své zásady a obvyklou chybou je jejich porušování nebo neznalost. Častými chybami jsou pak ty v orientaci na webu. Například odkaz na kontakty bude návštěvník očekávat vpravo nahoře, a proto je nesmysl je schovávat někam jinam. Dále jde o složité formuláře a vyplňování, které oddaluje konverzi, složité registrační formuláře a nepřehlednou hierarchii nebo zmatek při vykonání nějaké interakce, a banální chyby jako použití hodně druhů nebo stylů písma a moc barev Moc chyb ale vychází z dezorientace – uživatel ztrácí přehled, nudí se, nemůže najít ty správné informace a tak webovou stránku zavře, popisuje Jakub Spitzer.

Jednotlivci nebo majitelé společností často zbytečně požadují tvorbu originálního grafického vzhledu přímo na míru a trvají na grafické kreativitě. Grafický návrh by přitom měl při řešení požadavků přijít na řadu skoro až jako poslední. Platí zde heslo, že design webových stránek by měl sloužit jejich obsahu a nikoliv obsah designu. Návštěvníci totiž zpravidla nechodí na webové stránky, aby se kochali jejich kreativním designem, nýbrž aby na nich nalezli řešení nějakého problému, získali informace nebo si koupili nějakou službu či produkt, doplňuje Petr Kovář.

tipContentfirmy

Obsah je král stále platí – přesvědčte se o tom v článku Obsahový marketing může výrazně pomoci vaší firmě

V Supfee za největší chybu považují, že firmy postaví web na základě svých domněnek a ne na základě výzkumu a měření. To by společně s testováním mělo být hlavním kritériem dobrého webu. Dobře provedené uživatelské testování může mít naprosto zásadní přínos pro úspěch webu a není potřeba jej dělat v profesionálních podmínkách testovací laboratoře. Mnohdy zcela postačuje i tzv. guerillové testování, do něhož lze zapojit respondenty z cílové skupiny, které můžeme oslovit například mezi svými přáteli nebo věrnými zákazníky. Jednoduché testování s několika málo respondenty dokáže totiž odhalit na webu základní chyby, vysvětluje Petr Kovář. Měřte, testujte, vyhodnocujte a výsledky zavádějte do praxe. Neboť, jak řekl lord KELVIN, co se nedá změřit, nejde zlepšit, uzavírá Karel Matoušek.