Hlavní navigace

Zahradnické firmy mají i přes covid žně. Jako jediné nabírají nové zaměstnance

14. 4. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Jakmile se začne oteplovat, lidé se věnují práci na zahradě. Letos ještě více než běžně. Jak na to reagují firmy zabývající se úpravami zahrad a zahradničením?

Až tři čtvrtiny Čechů se alespoň občas věnují zahradničení. Vyplynulo to z průzkumu jedné z českých bank, který dále ukázal, že se lidé věnují zahradě více než před pandemií a také za ni vydávají mnohem více peněz. A to jak při běžných nákupech, tak prostřednictvím internetových obchodů. Plné ruce práce tak mají i firmy zabývající se zahradami, a to koronaviru navzdory.

Odborníků ubývá

Firmě Pokosíme zajišťující veškeré zahradní práce, jako je například sekání trávy, čištění pozemků nebo návrhy zahrad a jejich realizace, se daří dobře a jedou přesně podle strategických plánů růstu (o 70–100 % meziročně). Podle Davida Březovského je to docela přirozené vzhledem k tomu, že jsou ještě poměrně malá firma a uvidí, jak rozvoj půjde do budoucna. Poptávka po službách v tomto oboru je stále poměrně velká i přesto, jaké období teď prožíváme. Obecně jsou teď řemesla velmi ceněná, protože je obrovský nedostatek lidí ať už v našem nebo jiném oboru. Takže kdo je zručný a má trošku podnikatelského ducha, tak si dokáže vydělat jako řemeslník hezké peníze, dodává. 

Souhlasí s ním také Roman Mastný věnující se zahradnickým službám a zahradní architektuře. Jisté je, že na trhu stále chybí zahrádkářští odborníci a tento problém se neustále prohlubuje. Protože například Střední zahradnická škola v Mělníku stěží naplní jeden ročník a za mých studií to byly tři třídy a zájem násobně převyšoval nabídku, popisuje s tím, že v jarním období je poptávka po jejich službách každoročně enormně vysoká.

Některým koronavirus pomohl

David Březovský říká, že byla situace s koronavirem pro tento obor prospěšná právě v ohledu lidských zdrojů. Obor nebyl nijak razantně postižen (nikdo je nenutil ukončit činnost) a tak se stal předmětem zájmu lidí, kteří přišli o práci třeba v gastronomii. Je zde problém, že je potřeba nárazově větší množství pracovníků (brigádníků), a to se tentokrát dařilo pokrýt snadněji než normálně. Poslední dobou byl problém v přejezdech mezi okresy, kdy si pracovníci občas zapomněli vzít s sebou dokument potřebný pro kontrolu policie, ale na to se po čase zvyklo. Horší byl výpadek zkušených pracovníků, u kterých byl prokázán koronavirus. V tomto ohledu jsme museli spoustu zakázek přesouvat a snažit se, aby klienti věděli, jaký je aktuální stav. Někteří klienti čekali i měsíc nebo dva, než jsme mohli jejich zakázku realizovat, ale naštěstí většina lidí aktuální situaci chápe, doplňuje.

Podnikatel Ondřej specializující se na realizaci zahrad a zahradnickou činnost se svěřoval se svými zkušenostmi ve facebookové skupině Podnikatelé, živnostníci, OSVČ – spolupráce, rady, tipy a zajímal se, zda má nárok na kompenzační bonus. Aktuálně nemůže provádět svou práci tak, jak by chtěl, především z důvodu omezení na hranicích s Polskem (není schopen každý týden docházet na testy) a zahradnictví v okolí moc nemá. A když ano, tak jsou často vykoupená a dodávky aktuálně nemohou být realizovány z důvodu zahraničního dovozu. Vykoupeno je kvůli tomu, že jsou kvanta lidí doma a chytli se svých zahrad, což souvisí s dalším problémem: lidé teď tolik zahrady dělat nechtějí právě z důvodu, že na to mají čas a chtějí jen opravdu odborné věci, které sami nesvedou, vysvětluje.

Dalším jeho problémem je, že bývalí zákazníci, pro které pracoval celý rok, mají momentálně zavřeno z nařízení vlády. Romanu Mastnému koronavirus paradoxně ulehčil vlastní práci, protože poklesem dopravy byl schopen více záležitostí vyřídit a neztrácel čas popojížděním v kolonách. Změny pocítil hlavně v osobním životě nebo v komunikaci se zákazníky a také sledoval, že má určitá skupina zákazníků problémy a výrazně omezuje výdaje. Kontakt se zákazníky byl omezen na maximální možnou míru, setkávání probíhá spíše venku, komunikace hlavně pomocí mailu apod., vyjmenovává.

Lidé více zahradničí

Lidé se zahradám pochopitelně více věnují, což se projevuje například nedostatkem rostlinného materiálů ve školkách, na který pěstitelé nedokáží rychle reagovat, protože se jedná o dlouhodobý proces a náhlé výkyvy v poptávce se těžce rychle vykrývají. Jak bylo popsáno výše, lidé si na zahradě více dělají základní věci, ale na odbornější věci si stále volají firmy. Celkově spíše sledujeme postupný trend, že si lidé začínají kupovat svůj volný čas. Dělají práci do míry, která je jim příjemná, a na zbytek si zavolají firmu a svůj volný čas raději věnují koníčkům nebo rodině. Není to ještě nijak extra rozšířené, ale již si toho začínáme všímat, podotýká David Březovský. Patrné je také zmenšování zahrad zákazníků zejména v Praze a okolí a šetření se zálivkovou vodou. Lidé jsou schopni a ochotni v současné době provádět běžnou údržbu zahrady svépomocí a nás objednávat zejména na sofistikovanější zásahy, jako je řez a tvarování rostlin, hnojení, ochranu rostlin, zazimování závlah apod., vyjmenovává Roman Mastný.

Dříve jsme psali, že například provozovatele e-shopu 4home.cz zaskočil enormní zájem o veškeré zahradní vybavení v době prvního lockdownu v březnu 2020. Zahradní sortiment je objemnější a těžší než například bytový textil, takže velmi bojovali se skladovým prostorem i s náročností odbavení těchto velikých objednávek. Je podstatný rozdíl zabalit a vyexpedovat denně 5000 balíčků s prostěradly a hrnečky nebo 5000 balíků se zahradními houpačkami, židlemi a slunečníky, uvádí CEO 4home.cz Kateřina Bílková. Podle výzkumu tři čtvrtiny respondentů letos investují do péče o zahradu do 5000 korun. Až téměř pětina Čechů (19 %) přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve, dodává tisková mluvčí banky Kateřina Petko. Výzkum dále ukázal, že až třetina respondentů nakupovala zahradnické zboží on-line. Konkrétně se jednalo o semena nebo cibule, sazenice zeleniny a květin a hnojiva.

Tip do článku - EBF spíkři 1

Nahlédněte na květinovou farmu:

Zvětšují se nároky

David Březovský si všímá především změny trendů v obchodu, kdy lidé chtějí mít věci i služby více na jednom místě a velkou roli hraje také přístup ke klientovi. Poptávka se stále zvětšuje a s ní i nároky. Již nestačí pouze odvést dobrou práci, ale také zajistit, aby se klient cítil dobře. Tento tlak je způsoben tím, že jiná odvětví si tímto tvoří konkurenční výhodu, především nákupy se za poslední dobu velmi posunuly, ale to je přirozený vývoj a jsem za něj rád, dodává. 

Roman Mastný k tomu doplňuje, že lidé více vyžadují použití moderních technologií, ovládání závlahy, robotické sekačky a dalších technologií pomocí aplikace v telefonu. Tyto technologie neustále zlevňují a stávají se dostupnější pro široké vrstvy obyvatel. Například 3D vizualizace zahrad jsou dnes naprosto běžnou součástí návrhu a následné realizace zahrad a tento proces velmi zrychlují, oproti běžnému návrhu tužkou. Zákazníci milují například rychlou vizualizaci do fotografií stávající zahrady. Zvyšuje se také zastoupení dětí s alergií na pyl apod., na toto musím také často reagovat a zahradu tomu upravovat, říká závěrem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).