Hlavní navigace

Zájem o Účtenkovku uvadá, nakopnout ji mají reklamy za miliony

Daniel Morávek

Počet hráčů Účtenkovky se neustále snižuje. Ministerstvo nyní spustilo rozhlasovou kampaň v hodnotě 3,2 milionu Kč bez DPH a chystá i reklamu na Facebooku.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Cílem reklamní kampaně je podle ministerstva udržet zájem o účtenkovou loterii, připomenout a objasnit fungování účtenkové loterie a motivovat nové soutěžící.

Počet hráčů stále klesá, i tak je ministerstvo spokojeno

Posledního březnového slosování se zúčastnilo 341 331 lidí, což je nejnižší počet hráčů od začátku účtenkové loterie. Oproti předchozímu tahu jich ubyly další 2 tisíce a oproti rekordnímu druhému tahu jde o pokles o více než 136 tisíc hráčů. Ve srovnání s březnem loňského roku se počet účastníků loterie snížil o 80 tisíc. Až na podzimní výkyv, kdy se počet hráčů mírně zvýšil, zájem o loterii neustále klesá.

Zatímco množství účastníků se pořád propadá, počet účtenek ve slosování se pohybuje jak po sinusoidě. Zatímco v únoru bylo zařazeno do slosování 12 783 019 účtenek, v březnu se jejich počet zvýšil na 14 356 929 účtenek.

Slosování Účtenkovky
Měsíc Počet aktivních hráčů Počet účtenek ve slosování
Říjen 2017 452 691 11 137 598
Listopad 477 952 14 564 956
Prosinec 446 890 14 861 223
Leden 2018 425 765 13 792 381
Únor 422 793 13 620 304
Březen 420 979 15 871 430
Duben 407 777 14 831 880
Květen 394 476 15 188 176
Červen 379 450 14 078 198
Červenec 361 837 13 218 011
Srpen 357 045 13 782 147
Září 346 873 12 687 152
Říjen 352 023 14 022 118
Listopad 352 248 14 313 527
Prosinec 350 008 13 670 910
Leden 2019 345 175 13 009 039
Únor 343 475 12 783 019
Březen 341 331 14 356 929

Zdroj: MF ČR

Ukazuje se tak, že z Účtenkovky se stala hra pro „štamgasty“. Tomu nahrávají i weby a facebookové skupiny, které slouží k výměně účtenek. Hráče sice limituje pravidlo, že od jednoho obchodníka mohou registrovat pouze jednu účtenku denně, díky bazarům účtenek však stačí sesbírat účtenky v jednom supermarketu a ty pak vyměnit s dalšími hráči za jiné účtenky. Například na webu Bazaructenek.cz již hráči celkem vyměnili přes 5,3 milionu účtenek a denně na webu dochází k výměně desetitisíců účtenek. Ještě před tři čtvrtě rokem to bylo denně okolo 5 tisíc.

Přestože počet hráčů neustále klesá, ministerstvo tvrdí, že ji považuje, a to i v mezinárodním srovnání, za úspěšný projekt. Během méně než 1,5 roku provozu bylo do Účtenkovky zaregistrováno bezmála 290 milionů účtenek v celkovém objemu přes 70 mld. Kč. Počet soutěžících, kteří se Účtenkovky zúčastnili, atakuje 1 milion. Pravidelně se do hry zapojuje 300 – 400 tisíc spotřebitelů, což je množství, které pohodlně garantuje naplnění cílů tohoto projektu – tedy, aby významné části spotřebitelů nebylo lhostejné, zda účtenku dostane, či nikoliv, uvedl serveru Podnikatel.cz Michal Žurovec, mluvčí ministerstva financí.

Čtěte také: Účtenkovka neplní cíle, je načase tuto celonárodní Matějskou pouť ukončit

Účtenkovku podporují reklamní kampaně

Navzdory tomu, že ministerstvo hovoří o úspěšném projektu, snaží se jej již od počátku podporovat reklamními kampaněmi a PR akcemi. Ministerstvo financí využívá při komunikaci Účtenkovky všechny možné komunikační kanály, a to jak nástroje media relations (tisková zpráva, informační email, tisková konference, neformální setkání, zveřejňování informací v sekci pro média na stránkách úřadu, rozhovory, poskytování statistik, průzkumů apod.), tak nástroje ATL (rozhlasové spoty a placená propagace prostřednictvím sociálních sítí) a BTL (eventy, doplňkové soutěže, postery a letáky).

Například loni v listopadu zaplatilo ministerstvo ve Zlínském a Jihomoravském kraji roadshow k účtenkové loterii, která celkem navštívila 12 obchodních center. Ministerstvo za ni společnosti Fox Hunter zaplatilo 520 300 korun s DPH. V pořadí šlo již o třetí roadshow, kterou si ministerstvo objednalo. Kromě roadshow ministerstvo loni zaplatilo více než 620 tisíc za reklamu na Facebooku. Celkově ministerstvo vyčíslilo loňské náklady na marketing a PR spojené s Účtenkovkou na 1,6 milionu (v případě započítání DPH jde o ještě vyšší částku).

Čtěte více: Ministerstvo utratilo půl milionu Kč za další roadshow k Účtenkovce

Na reklamu půjdou letos další miliony korun

Letos ministerstvo hodlá investice do reklamy ještě navýšit. Před několika dny uzavřelo se společností RADIO UNITED BROADCASTING smlouvu o zajištění vysílání rozhlasové reklamy a o výrobě reklamních spotů. Hodnota smlouvy činí 3,2 milionu Kč bez DPH.

Konkrétně má jít o 9 spotů, z toho 5 spotů v délce 30 vteřin a 4 spoty v délce 60 vteřin v následující skladbě:

  • 3 PR rozhovory s vítězem jedné z hlavních výher (3*60 sec.)
  • 1 informativní PR rozhovor s představitelem rezortu MF (1*60 sec.)
  • 5 spotů v kreativní režii dodavatele (5*30 sec.),

První speciální spot bude upozorňovat na přelom měsíce, což je důležité datum z pohledu účtenkové loterie, kdy by mělo být soutěžícím připomenuto, aby si zkontrolovali, zda jim někde nezůstaly účtenky z nákupů provedených v uplynulém měsíci, protože ty je možné do dvanáctého dne právě začínajícího měsíce zaregistrovat do soutěže. Druhý speciální spot bude upozorňovat na dvanáctý den v měsíci s tím, že se jedná o nejzazší termín, kdy je možné účtenky z uplynulého měsíce registrovat. Třetí bude upozorňovat na právě proběhlé slosování (patnáctý den v měsíci) a vyvěšení výherní listiny na webové stránce www.uctenkovka.cz. Tento třetí klip také krátce zmíní technické aspekty slosování a základní informaci o množství výher, které jsou právě rozesílány po celém území ČR.

Wt100_Early

Firma RADIO UNITED BROADCASTING musí kromě výroby zajistit i odvysílání spotů. Kampaň v rozhlase poběží v období 15. 4. 2019 – 31. 7. 2019 a bude vysílána v celoplošném vysílání rozhlasových stanic Impuls a Kiss v poměru 50:50. Cílem informační kampaně je udržet zájem o účtenkovou loterii, připomenout a objasnit fungování účtenkové loterie a motivovat nové soutěžící. Z empirických průzkumů, které má MF k dispozici, je patrné, že účtenková loterie má potenciál zaujmout třetinu až polovinu domácností v ČR, a to za předpokladu odpovídající informační kampaně a inovací projektu. Oba aspekty MF od počátku projektu akcentuje, komentoval Michal Žurovec z ministerstva financí.

Kromě této kampaně chystá ministerstvo na rok 2019 další reklamní kampaň na Facebooku, a to v předpokládané hodnotě 200 tisíc Kč. Ve hře je i výroba videospotů (instruktážní a propagační videa) a grafických posterů (plakáty, letáčky) a informační kampaň v tištěných médiích.