Hlavní navigace

Zakládáte e-shop? Víme, kolik peněz a do kterých forem reklamy investovat

12. 8. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Pokud zakládáte e-shop, součást vašeho byznys plánu by měla být marketingová strategie. Zeptali jsme se marketingových odborníků, do čeho a kolik investovat.

Pokud zakládáte e-shop, nezapomeňte na investice do marketingu. Co naopak rychle pusťte z hlavy, jsou věty o tom, že kvalitní produkt reklamu nepotřebuje a že zákazníci si ho najdou sami. V online byznysu totiž bez investic do reklamy nemáte šanci.

Čtěte také: 7 častých mýtů, které panují okolo SEO pro e-shopy

Bez byznys plánu ani nezačínejte

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Bez investic do reklamy nemá e-shop šanci.

Česko sice patří, co se týče počtu online obchodů vůči počtu obyvatel, mezi e-shopové mocnosti, to však neznamená, že všechny e-shopy jsou výdělečné. Na online trhu totiž dochází k velké fluktuaci a založit, a především udržet, e-shop rozhodně není jednoduché. Abyste dokázali provozovat výdělečný e-shop, určitě se neobejdete bez investic do reklamy a marketingu. Aby však měla investice do marketingu smysl, musí být promyšlená, předem vykalkulovaná a především je třeba ji neustále vyhodnocovat a na základě výsledků upravovat.

Může se zdát, že jde o frázi, ať už ale začínáte s jakýmkoli e-shopem (a vlastně s jakýmkoli podnikáním), předně si udělejte byznys plán. Stále existuje řada podnikavců či nadšenců, kteří se vrhnou bezhlavě do podnikání, aby po pár měsících zjistili, že místo milionů na kontě dluží, kam se podívají. Přitom správně udělaný byznys plán může ukázat, že se vám nevyplatí s podnikáním ani začínat a peníze raději utratit za něco smysluplného. Vážně si udělejte dopředu všechny kalkulace a nezapomeňte propočítat metriky jako je čistá současná hodnota nebo vnitřní výnosové procento, poradil Robert Němec, majitel a ředitel digitální agentury RobertNemec.com. Opakovaně jsem byl u případů, kdy jsme po propočítání všech nákladů a příjmů nedoporučili klientovi vstoupit na trh. A bohužel jsem pak byl svědkem i případů, kdy nás klient neposlech a pak zkrachoval, doplnil serveru Podnikatel.cz Robert Němec.

Čtěte také: Při výběru platební brány pro e-shop opatrně, ceníky služeb nikde nenajdete

Zaměřte se na začátku hlavně na konverze

Součást kvalitního byznys plánu by měl tvořit marketingový plán, který je u online podnikání více než důležitý. Základní otázkou zůstává, do čeho a kolik vlastně investovat. Problémem však je, že univerzální odpověď na tuto otázku neexistuje. Záleží totiž na strategických cílech, saturaci trhu či na výši dostupného kapitálu. Jsou e-shopy a webové projekty, jejichž cílem je v prvním roce svého fungování nabrat co nejvíce klientů. Nezajímá je až tak zisk, protože počítají s tím, že e-shop s podstatným tržním podílem prodají, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.

Zjednodušeně řečeno, může e-shopař investovat do reklamy kvůli dvěma cílům. Jde jednak o zvýšení povědomí o samotném obchodě a jednak o konverze, respektive o nákupy v e-shopu. Jestliže chcete e-shop provozovat dlouhodobě a vydělávat na něm, vyplatí se podle odborníků investovat na začátku hlavně do reklamy, která přináší nákupy, a s investicí do brandu posečkat. Základem je se registrovat do zbožových katalogů, jako jsou Heureka.cz, Zbozi.cz apod. Dále je nutné investovat do SEO a budování odkazů, což je dlouhodobá investice, ale také s dlouhodobým dopadem do pozic ve vyhledávačích. Samozřejmě PPC systémy Sklik a Google Adwords, dodal Roman Dobiáš, obchodní ředitel agentury Dobrý web. U PPC se nezaměřujte na obecná slova typu „notebook“ nebo „smartphone“, ale na konkrétní produkty "notebook XYZ, upřesnil specialista na internetový marketing Lukáš Krejča.

Zda na počátku investovat rovněž do reklamy na sociálních sítích, se odborníci neshodují. Podle některých je výhodou, že reklamu na sociállních sítích lze velmi přesně cílit. Podle jiných se však na začátku nevyplatí, jelikož má většinou velmi dlouhou dobu návratnosti. V čem jsou však odborníci zajedno, je investice e-shopařů do offline reklamy. Až na výjimky ji totiž nedoporučují. Pro konverzní cíle je offline reklama složitě měřitelná. Smysl dává pro dosažení cílů v rámci např. agresivního vstupu do odvětví, kdy není cílem generovat objednávky, ale vybudovat si pozici, jméno a tím budoucí poptávky či zákazníky bez nutnosti okamžitého dopadu na prodeje, vysvětlil Roman Dobiáš.

Čtěte také: V e-shopu zákazníkovi nikdy nelžete o tom, co nabízíte

Kolik do reklamy investovat? Záleží hlavně na marži

Aby reklama zabrala a investice do ní se vyplatila, musíte jednotlivé druhy reklamy propojovat, aby se navzájem podporovaly. Rozložení mediálního mixu se navíc mění v čase. Nikdy totiž předem nevíte, co přesně bude ve vašem případě fungovat. Proto musíte být velmi flexibilní a vyzkoušet skoro všechno. Co vám vydělává, v tom pokračovat. Co vám nepřináší zisk, přestat ihned dělat, uvedl serveru Podnikatel.cz Robert Němec, majitel a ředitel digitální agentury RobertNemec.com. Odborníci současně upozorňují, že jakékoli investice do online reklamy budou efektivní jen tehdy, má-li e-shop správně fungující web pro cílovou skupinu a odladěné konverzní cesty. Tedy zda je zajištěno, že příchozí zákazník „neuteče“, než koupí z důvodu špatné navigační struktury, nejasných informací o zboží či dodacích, či složitého objednávkového procesu.

Výše prostředků, které má smysl do reklamy investovat, se zpravidla u reklamy zaměřené na konverze odvíjí od marže. Většinou se pak používá průměrná marže. Pokud je marže například 30 %, může do této části marketingu, tj. online marketingu, investovat cca 15 –25 % z obratu. Také je dobré neinvestovat najednou celou částku, ale ponechat menší část pro možné další reklamní příležitosti. Celkově je zdravá investice cca 50 – 80 % z marže, konkretizoval Roman Dobiáš. Co se týče absolutních nákladů do reklamy, měli byste vycházet z byznys plánu. Pokud například počítáte s obratem ve výši půl milionu až milion korun měsíčně, potřebujete podle odborníků v prvních šesti měsících na marketing zhruba 750 000 Kč.

Příklad

Začínající e-shop s oblečením a značkami, které v ČR prodává jen pár firem. Obchod očekává obrat 2 miliony korun a marži 40 %. Do čeho investovat a kolik peněz potřebuje, aby kampaň měla smysl?

Odpovídá Roman Dobiáš z agentury Dobrý web:

Content First

Do výkonnostního marketingu lze investovat až přibližně 500 000 Kč za rok. Investici 400 000 Kč můžeme rovnou naplánovat, 100 000 Kč zatím ponecháme k dispozici.

Rozložení investice 400 000 Kč pak může vypadat následovně: Registrace do zbožových srovnávačů – vzhledem k značné unikátnosti zboží v tomto případě nebude třeba investovat do placené podpory, PPC reklama ve vyhledávací i obsahové síti cca 70 %, SEO ( on-page i off-page faktory) cca 20 %, cílená reklama na Facebooku cca 10%.
Rozložení a zejména návratnost investic je možné a zároveň nutné průběžně a detailně vyhodnocovat a upravovat dle situace.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).