Hlavní navigace

Zákon Lex Voucher se dá obejít. Co na něj vlastně říkají cestovky?

6. 8. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od dubna platí zákon nazvaný Lex Voucher, jehož cílem je zmírnit dopady COVID-19 na sektor cestovního ruchu. Co na něj říkají cestovní kanceláře?

Zákon Lex Voucher (185/2020 Sb.) umožňuje cestovním kancelářím v případě zrušení zájezdu z důvodu pandemie vydat klientovi poukaz na zájezd. Jedná se o náhradu za zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020. Poukazy budou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře a klienti se tak nemusí bát je přijímat. Podle Petra Krause, jednatele a ředitele cestovní kanceláře BON TON, je základní myšlenka tohoto zákona správná. 

Byl však připraven velmi rychle a bohužel k jeho připomínkování nebyly přizvány profesní organizace, jako je Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zákon tak mohl být jasnější a přehlednější, doplňuje. Aleš Kotek, marketingový ředitel CK České kormidlo říká, že už od okamžiku, kdy se začala objevovat informace, že nějaký takový zákon vznikne, byli skeptičtí – jako celou koronakrizi, i tohle téma doprovázely od samého začátku zmatky, nejasnosti, nezodpovězené otázky, nedomyšlená řešení, chaos a hlavně – totální zmatek v informacích, které šli lidem do médií. Byla to doba, kdy jako cestovní kancelář potřebovali informace v řádech dnů, ale na zákon jsme čekali týdny. Po jeho vydání resp. uvedení v platnost toto slavnostně letělo všemi médii, ale vláda jaksi nevydala metodiku (ta vyšla s dalším zpožděním tuším tři týdny), takže nikdo nevěděl, jak přesně zákon používat, dodává.

Podrobnosti o zákoně najdete v článku Cestovní kanceláře budou klientům za zrušené zájezdy vystavovat poukazy

Bez voucherů by bylo zle

Cestovní kanceláři Italia Travel zákon Lex Voucher velmi pomohl a jak serveru Podnikatel.cz prozradila jednatelka Kamila Riva, v podstatě je prozatím zachránil před likvidací, neboť jim zůstalo velké množství finančních prostředků v zimní Itálii. Bez zákona jsme většině klientů museli vracet veškeré platby, což bylo z hlediska cash flow nemožné, neboť úvěry COVID I, II i III byly zamítnuty, popisuje. Podobně také Pavel FellnerCK SEN říká, že zákon pomůže jak jim, tak i většině jejich klientům. Bez voucherů a pravidel by byly ztráty v řádu několika milionů, podotýká.

Cestovní kanceláře a agentury jsou situací, která vznikla, postiženy snad ze všech odvětví nejsilněji. Většina vybraných záloh zákazníků je totiž alokována u zahraničních partnerů – hotelů, dodavatelů dalších služeb a leteckých společností. Cestovní kanceláře tak hradí nájmy, zaměstnance, leasingy a vytiskla katalogy. Pokud by nebyla možnost vystavit zákazníkům vouchery a posunout jimi plnění služeb do budoucnosti, cestovní kanceláře by neměly, jak finanční prostředky vracet, jelikož ze zahraničí je ve většině případů obchodní partneři kancelářím také nevrací, vysvětluje Petr Kraus.

 

Zákon má i problematická místa

Problematických míst je v zákoně podle zástupců cestovních kanceláří celá řada. Například zákon stanovuje, že je potřeba nabídnout zákazníkovi náhradní zájezd stejné nebo vyšší jakosti, než jaká byla sjednána v původní smlouvě o zájezdu. Nikdo však netuší, co je to stejná jakost (je dvouhvězdičkový hotel ve Švýcarsku stejné jakosti jako dvouhvězdičkový hotel v Egyptě?). Zákon dále uvádí, že je-li navrhovaný zájezd stejné jakosti, nesmí požadovat od zákazníka nad rámec poukazu na zájezd doplacení případného rozdílu v ceně oproti původní smlouvě o zájezdu. Zákonodárce vůbec neuvažoval nad tím, do jak svízelné situace tímto ujednáním cestovní kanceláře dostane. Koruna výrazně oslabila. Jaká bude cena letenek v příštím roce? Nezdraží také hotely v zahraničí? zamýšlí se Petr Kraus. Velmi složitá je podle něj také situace s tzv. chráněnými osobami, neboť množina těchto osob může pro cestovní kancelář tvořit převážnou část její klientely.

Přečtěte si také: Vyrazte si odpočinout do lázní. Vláda to částečně zaplatí

Zákon Lex voucher také předpokládá, že máte zaplacený zájezd, takže je velmi snadné ho zrušit, vystavit proti ceně poukaz a pak ho uplatnit na „stejný“ zájezd později. Myšlenka je to hezká, ale problém je v tom, že lidé měli zaplacené pouze zálohy na letní dovolenou. A se zálohou Lex voucher nepočítá, takže pokud chcete klientovi takový poukaz vydat, musíte mu nejdřív vysvětlit, že on musí nejdřív zájezd doplatit a pak dostane kus papíru. To se vysvětluje velmi těžko, když na Vás lidi doslova řvou, že jste zloděj, a že pan Babiš v televizi říkal… Totiž když ten zájezd nedoplatíte, resp. nedodržíte splátkový kalendář cestovní smlouvy, tak ji porušíte, cestovní kancelář naprosto legitimně smlouvu vypoví a dle platných podmínek vystaví storno poplatky, vysvětluje Aleš Knotek.

Chytré podnikání tip2

Další problém se týká dat. Posledním srpnem, tedy 31. 8. 2020 končí platnost zákona a zdá se, že během září a října ještě nebude možné cestovat do exotiky a do „červených“ zemí. Budeme moct přesunout klienty dle pravidel Lex Voucher na pozdější termíny? Věřím, že vláda do poloviny srpna poskytne odpověď na tuto otázku, doufá Pavel Fellner. Kamila Riva zase vidí jako problematické to, že pokud klienti nevyužijí voucher do 31. 8. 2021, pakliže jej nebudou chtít využít, budou mít velké problémy. Obáváme se, že spousta klientů nebude chtít cestovat ani příští rok, říká.

Je více možností

Petr Kraus uvádí, že existuje celá řada možností, jak se zákazníky řešit zájezdy a smlouvy o zájezdu, které nemohly být realizovány. Oni například nabízeli možnost změny na jinou destinaci, změnu smlouvy na stejný zájezd v příštím roce, vlastní (nevládní) vouchery a tzv. lex vouchery. V cestovní kanceláři České kormidlo dali lidem možnost zájezd stornovat zdarma s tím, že ty zaplacené zálohy jim převedou na kredit, který si pak můžou uplatnit na jiný nákup u Českého kormidla. Tenhle krok se potkal u klientů s velkým pochopením a zafungovalo to.

V případě nevládních voucherů musí být však zákazníci cestovních kanceláří obezřetní. Na tuto problematiku upozorňovala také Česká obchodní inspekce. Cestovní kancelář může nabídnout svým zákazníkům v případě komplikací se zájezdem určitou formu dohody, která může spočívat ve zrušení zájezdu a vystavení náhradního poukazu. Takový poukaz se však řídí smluvenými podmínkami mezi cestovní kanceláří a zákazníkem, nikoliv právní úpravou „Lex Voucher“, nemusí tedy splňovat náležitosti požadované v „Lex Voucher“, jako je například proplatitelnost poukazu po skončení ochranné doby.

Doporučujeme proto ujistit se vždy při přijímání voucheru od cestovní kanceláře, zda byl takový voucher vydán v režimu „Lex Voucher“ či nikoliv, zdůrazňuje ČOI na webu. Svým způsobem to je určitě zneužití situace, protože lidé slýchají z médií, že mají dostat voucher. Tak to přijali bez dalšího, tedy nezjišťovali, co je obsahem voucheru, popisuje v článku tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Psali jsme: Vybíráte na dovolené z bankomatu? Dejte si pozor na kurzy, poplatky i bezpečnost

Někdo cestovat chce, někdo se bojí

Klienti cestovní kanceláře Italia Travel Lex Voucher ve většině případů přijímají. Dokud nebyl právní rámec typu Lex Voucher přijat, málo který klient voucher přesunutý na rok 2021 akceptoval. Nabízeli jsme ihned po uzavření hranic, říká Kamila Riva. Pavel Fellner dodává, že jejich klienti v drtivé většině situaci chápou, chtějí cestovat a poznávat svět a za zájezd už uhradili zálohu, počítají tedy už s tímto výdajem a přesouvají se na pozdější období. Máme zkušenosti, že i klienti nad 65 let voucher využívají, doplňuje. Petr Kraus uvádí, že jejich zákazníci po nich požadovali vystavení voucherů dle zákona v naprosto minimálním počtu případů a mnohem více žádali jejich vlastní voucher. Ten jim dává více možností i delší časový horizont pro uplatnění takového voucheru.

Podle něj jsou zákazníci velmi pomýleni různými informacemi z médií. Pletou si zájezdy a jednotlivé služby cestovního ruchu, dožadují se voucherů na zájezdy, které jsou realizovány, domáhají se zrušení zájezdů bez stornopoplatků i v případech, kdy se zájezdy realizují, apod, vyjmenovává. Všeobecně tak podle něj panuje zbytečná skepse a mnoho dezinformací. Někteří lidé se obávají cestovat, jiní jsou zklamáni, že některé destinace se letos nerealizují.

Jaký bude příští rok?

Podle Kamily Rivy budou muset zřejmě v Italia Travel v příští sezóně pracovat s minimálními maržemi. Každopádně odstraníme z nabídky dodavatele, kteří se v době pandemie zachovali špatně, např. neuznali storno klientů se slevou a brali storno 8. března jako NO SHOW, klienti tak přišli o peníze a nyní se zlobí na nás, popisuje. Pavel Fellner prozradil, že na příští sezónu plánují nějaké speciální akce, ale podotýká, že otázkou zůstává, kdy se svět opět otevře cestovatelům a k jakým změnám dojde v leteckém průmyslu. Podobně se zamýšlí i Petr Kraus, jestli je vůbec možné uvažovat o příští sezóně jako o sezóně, která bude srovnatelná s předchozími roky. Jednoznačně se budeme snažit připravit takové produkty, aby si naši zákazníci vybrali a mohli také využít vystavených poukazů, shrnuje v závěru.

Autor článku

Redaktorka Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).