Hlavní navigace

Záleží na počtu lajků na sociálních sítích? Otázka života nebo smrti to není

Jana Langerová

Zatímco Instagram plánuje srdíčka zrušit, LinkedIn přidal nové reakce. Jak je to s lajky na sociálních sítích? Vyplatí se je sledovat? A mají nějaká úskalí?

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Instagram na developerské konferenci F8 potvrdil, že začal testovat skrytí srdíček. Důvodem je, že se snaží jít cestou za kvalitním obsahem a také se podle nich lidé přespříliš zaměřovali na počet lajků a vzrůstaly tím také nekalé praktiky. Facebook a Instagram tedy chtějí lidi spíše propojovat a nepodporovat je v boji o lepší čísla. 

Na lajcích záleží?! 

Záměrem sociálních sítí bylo sdílení fotek a statusů a propojení lidí na internetu. S rozvojem Facebooku a vstupem Instagramu se na ně stále nabalovalo více uživatelů, kteří sdíleli svůj obsah. Timeline, zeď nebo feed je stále plnější a obsah je nutné nějak přizpůsobovat, aby byl pro uživatele relevantní nebo zajímavý. Na lajcích tedy podle Michaela Urbana, výkonného ředitele digitální agentury Abbreva, záleží, protože podle nich může Facebook distribuovat obsah podle toho, zda-li se uživatelům líbí, nebo ne. U Instagramu se populárnější fotky nebo profily dostávají do nabídky a tak na sebe nabalují nové uživatele, kteří je začnou sledovat. Tím jednotlivé profily rostou, vzniká jejich síla a možnost ovlivňovat, protože u každého zveřejněného postu je pak šance, že se dostane mezi více uživatelů. V dnešní době je moc sociálních médií opravdu veliká a často si to lidé neuvědomují, dodává. 

S tím souhlasí také Pavel Žůrek, Social Ads Consultant z H1.cz, podle kterého na lajcích rozhodně záleží, protože sociální sítě jsou o lidech a pro ně je přirozené vyjadřovat emoce. Na rozdíl od skutečného světa si zde mnozí navíc dovolí vyjádřit emoce, protože odpadá bariéra „face to face“ a díky tomu je vše zdánlivě snazší. Lajky, komentáře nebo sdílení hrají roli a podílí se na úspěšnosti příspěvků. Příspěvky, které mají vysokou míru interakce, jsou pro uživatele přitažlivější než příspěvky bez interakcí a Facebook si to samozřejmě uvědomuje. Zároveň si je také vědom své zodpovědnosti. Čím dál větší procento populace je na sociálních sítích závislé a být tvůrcem společenského nebezpečí může být hrozbou i pro samotný Facebook, doplňuje.  

Právě lajky, komentáře a sdílení příspěvků jsou hlavním hnacím motorem organického dosahu. Představují zpětnou vazbu od uživatelů a to, že na příspěvek reagují, znamená pro algoritmus, že je příspěvek vydařený, a proto ho Facebook zobrazuje sám dál. Zvlášť pro menší značky s omezenými rozpočty je tedy každý lajk pod příspěvkem důležitý, protože jim umožňuje zasáhnout více lidí i bez placení za propagaci. V současné době se marketing na Facebooku podle mě pořád dá dělat i s minimálními rozpočty, jen je potřeba to umět a jít algoritmům trochu na ruku, aby obsah zobrazovaly dál. Není ale pravda, že by organický dosah byl úplně mrtvý, vysvětluje odbornice na sociální sítě Klára „KlaPi“ Mouchová.  

Přečtěte si, zda je pro vás vůbec vhodné mít profil na Facebooku: Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti 

Konec srdíček?

Se sociálními sítěmi jsou spojená i mnohá úskalí, která vyplývají především ze zkratkovitosti a toho, že si lidé dovolí prostřednictvím monitoru více než v reálu. Může také nastat doba, kdy se budeme rozhodovat o důležitých věcech, jako je hypotéka, právě podle počtu lajků nebo reakcí. Pravdou také zůstává, že na sociálních sítích je spousta takzvaných „haterů“, kteří chtějí jen ublížit, deprimovat nebo například poškodit značku. 

Jak jsme uvedli výše, Instagram plánuje skrýt u fotek počet srdíček – bylo by vidět pouze, kdo dal „like“, ale už ne součet všech těchto lajkujících. Určitě souhlasím s tím, že daný jedinec může počet lajků, srdíček nebo komentářů vnímat velmi citlivě. Když jich je málo, cítí se nezajímavě a deprimovaně, naopak když jich je hodně, zvedá mu to sebevědomí a motivuje ho to, popisuje Michal Urban. Na druhou stranu, jak podotýká Pavel Žůrek, uživatelé Instagramu v podstatě dnes přispívají a tvoří příspěvky pouze pro získání co nejvíce srdíček. Obsah a kvalita nebo hodnota příspěvku pak jde mnohdy stranou. Myslím ale, že důvod, proč lidé sítě používají, je jasný, chtějí být vidět, dostávat like a mít internetovou slávu. Ti, kteří používají sociální sítě pro spojení s přáteli nebo komunikaci, jistě dají přednost Messengeru nebo např. WhatsAppu, shrnuje Michael Urban. 

S fanoušky na Instagramu můžete komunikovat také prostřednictvím videa: Naučte se, jak vložit na Instagram video, a vzdělávejte i bavte své fanoušky

Podle Kláry Mouchové jsou lajky a reakce na sociálních sítích dobrý sluha, ale špatný pán. Je krátkozraké omezovat vyhodnocování úspěchu sociálních sítí jen na počty lajků nebo srdíček, která získala fotka na Instagramu. Jiné je to však v případě firem – pro ně je naopak vhodné používat lajky jako ukazatel, co se lidem líbí. A díky tomu zjišťovat, jak i méně zajímavé informace odkomunikovat pro lidi zábavně a přínosně. Zároveň je potřeba se sociálními sítěmi počítat jako s nástrojem pro péči o zákazníky, jako s kanálem oboustranné a ne pouze jednostranné komunikace, upozorňuje. 

Neomezujte se jen na počty

U samotných příspěvků se dá sledovat mnohé a je jasné, že něčeho jiného si všímá běžný uživatel a něčeho jiného markeťák nebo správce firemního profilu. Většina lidí, kteří mají co do činění s marketingem, si uvědomuje, že svět sociálních sítí je o emocích a hře s uživatelem. V H1.cz například sledují práci značek s příspěvky nebo jak pracují influenceři se svým publikem. Máme tedy dobrý přehled o tom, jaký obsah publikum osloví a co naopak ve světě sociálních sítí zapadne během několika vteřin, dodává Pavel Žůrek. V Abbrevě jim kromě počtů lajků nebo komentářů záleží na dalších faktorech, konkrétně na počtu uživatelů, kteří příspěvek viděli, počet sdílení nebo míře opakování reakce a u videoobsahu počet vteřin, které uživatel vidí. 

Sledovat se dále vyplatí také dosahy a jejich poměr (organický vs. placený vs. virální), případně míru zapojení (engagement rate). Je také vhodné pomocí lajků vyhodnocovat dlouhodoběji, které příspěvky jsou u uživatelů oblíbenější a úspěšnější a využít tato data k optimalizaci zveřejňovaného obsahu, doporučuje Klára Mouchová. Můžete si všímat také toho, zda je vaše publikum relevantní – pokud komentují a diskutují, zřejmě ano. Lajky v případě míry interakce mají slabší vypovídající hodnotu o tom, že vaše čtenáře váš obsah skutečně zajímá, upozorňuje Pavel Žůrek.

LinkedIn přeje emocím

Sociální síť LinkedIn před pár dny zavedla čtyři nové reakce. Kromě známého palce nahoru se jedná o potlesk, srdíčko, žárovku a zamyšlený emotikon. LinkedIn v jejich blogovém postu představujícím tyto reakce přiznává, že při navrhování těchto reakcí hledali takové, které by nejlépe vystihovaly reakce na příspěvky, které uživatelé LinkedInu publikují. Vycházeli při tom především z potřeby uživatelů, aby byly reakce univerzálně srozumitelné jak správcům profilů, tak jejich fanouškům. 


LinkedIn

Nové reakce na sociální síti LinkedIn

LinkedIn má obecně jinou strukturu uživatelů, je to podniková síť, kde se střetává jiná skupina lidí než na Facebooku nebo Instagramu. Většinou se zde uživatelé dělí o své pracovní zážitky, úspěchy, novinky a podobně, proto jsou zde i korespondující symboly reakce. Všimněte si ale, že zde není žádná možnost negativní reakce (kromě komentáře samozřejmě), smysl je lidi motivovat, povzbudit, pochválit za jejich úspěch nebo třeba otevřít zajímavou debatu, popisuje Michael Urban. Ten dále dodává, že se v Abbrevě často dívají na profily na LinkedInu jejich potenciálních zaměstnanců nebo i klientů, aby si vytvořili obrázek o jejich názorech nebo postoji k práci, takže toto je pro ně informace navíc.

LinkedInu a jeho trendům jsme se věnovali v článku LinkedIn v roce 2019 nadále poroste a vyžaduje vaši aktivitu

PR Summit tip Nulickova

Pavel Žůrek reakce na LinkedInu vítá. Podle něj je fajn dozvědět se, že se jeho příspěvek líbí a přidáním nových reakcí může i zjistit proč. Reactions zároveň přináší možnost volby a díky ní zvýšení míry interakce a s tím spojené šíření organického dosahu. Nejsem si jistý, jestli tímto krokem LinkedIn přiměje správce profilů přidávat jiný obsah. Určitě je ale vhodné příspěvky testovat, data sledovat, vyhodnocovat a na jejich základě pak s feedem pracovat, doporučuje dále. Podle Kláry Mouchové se nejedná o převratnou novinku, ale spíše o další zjednodušení pro uživatele, kdy jim umožňuje vyjádřit různé reakce, aniž by museli psát komentář. V mé LikedInové bublině to zatím vypadá, že si uživatelé rychle zvykli tuto novinku používat. Je tedy pravděpodobné, že se zvýší jejich aktivita, díky čemuž se také algoritmy LinkedInu budou moci lépe učit, co lidé oceňují, doplňuje.

Sociální sítě by měly být především zábavou, pro někoho pak samozřejmě také zajímavým byznysem, ale určitě by to neměla být „falešná realita“. Jestli to se sociálními sítěmi myslíte vážně, tvořte zajímavý obsah, kde nebudou hrát hlavní roli lajky. Ty přijdou právě s hodnotným obsahem. Je to stejné jako v životě, pokud pracujete jen pro peníze, je vysoká šance, že na ně nikdy nedosáhnete, uzavírá Pavel Žůrek.