Hlavní navigace

Zapomeňte na „McDonaldy“, v Česku převládají tuzemské franšízy

4. 4. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
Franšízy získávají v Česku na stále větší oblibě a jejich počet narůstá. Co se týče celkového množství franšízových konceptů, převládají u nás domácí systémy.

Zatímco česká ekonomika vloni stagnovala, systému franšíz se dařilo více než dobře. Oproti roku 2012 se zvýšil počet franšízových konceptů o skoro 10 % na 219. Vzrostl též počet celkových franšízových jednotek, a to dokonce o 16 % na 6152. Co se týče původu franšíz, převládají ty tuzemské. Vyplývá to z Franchising Reportu 2013, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.

Čtěte také: Známe jména 16 amerických franšíz, které letos míří na český trh

Daří se hlavně obchodu

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Franšízám se v Česku daří.

Největší růst franšíz zaznamenalo odvětví obchodu, kde stoupl počet konceptů skoro o třetinu na 98. O obrovský rozmach kategorie Obchodu se zasloužily především malé obchody s potravinami nebo se s míšeným zbožím, které se začínají přesouvat tzv. do ulic přímo k lidem, dodává Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system. Jednalo se například o systémy Daily Fresh Stores, Můj obchod či Konopná lékárna.

Oproti roku 2012 naopak poklesla kategorie služeb, a to o 6 % na 121 franchisových systémů. Jak upozornil Marek Halfar, velký rozvoj služeb zvýšil konkurenci a neúspěšné koncepty musely trh opustit. Svoji pozici uhájily hlavně systémy, které přinesly originální novinky.

Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Českých franšíz je více

Také v roce 2013 působilo v Česku více tuzemských franšíz než zahraničních. Aktuálně dosahuje podíle českých franšíz 60 %. Evropě počet franchisových systémů, které mají domácí původ, dosahuje 70 %, proto předpokládáme, že počet českých společností ve franchisingu bude nadále růst, uzavřel Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).