Hlavní navigace

Zboží nelze reklamovat bez účtenky a další omyly při reklamacích

26. 1. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
S možností reklamovat zboží nebo služby se pojí celá řada omylů, kvůli kterým spotřebitel raději od reklamace ustoupí. Jaké to jsou?

Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění nejsou vždy zcela jednoznačná. Jak upozorňuje spotřebitelský časopis dTest, zákazníci v nich často tápou a nechají se mylnými představami odradit nebo zkrátit na svých právech. 

Chybí účtenka, co teď? 

Praxe je taková, že spotřebitelé hromadí účtenky od každého nákupu, zpravidla v nějaké krabici od bot. Problém však nastává, když je jednou za rok skutečně potřeba něco reklamovat a účtenku ne a ne dohledat. 

Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví, vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Pomoci mohou také mobilní aplikace, které účtenky spravují. Hned po nákupu je možné si účtenku vyfotit, pojmenovat a originál je možné zahodit. Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý
třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob,
dodává Hekšová. 

Reklamovat lze na kterékoli pobočce

Stává se, že si zákazník pořídí zboží v jiném městě, než ve kterém žije. Například když je na pracovní cestě. Pokud se na zboží vyskytne vada, je možné se s reklamací obrátit na kteroukoli pobočku prodejny, tedy i v jiném městě. Někdy může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoliv její provozovně, uvádí Eduarda Hekšová.

Reklamace zboží zakoupeného z druhé ruky

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s tím, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Mají mezi sebou tedy právní vztah a práva z vadného plnění má zákazník – nelpí na věci a „neputují“ s ní i za dalšími vlastníky.

Brand24

ZMĚNY V ROCE 2021

Co se všechno změní v roce 2021 pro podnikatele? Změny zákonů na jednom místě

Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám, radí Eduarda Hekšová.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoliv. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).