Hlavní navigace

Zdražování kávy je nevyhnutelné. Zjišťovali jsme, o kolik se ceny zvýší

29. 9. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Kavárny se potýkaly se zavřením a nyní je zřejmě čeká zdražování. Zjišťovali jsme, o kolik porostou ceny oblíbeného životabudiče.

v souvislosti s pražírnami kávy jsme psali, že může dojít k jejímu zdražování, a to nejen kvůli pandemii, ale především kvůli počasí. A kavárny to nyní potvrzují

Pavel Gráf z otrokovické pražírny Fiery Bean už dříve uvedl, že se v budoucnu může projevit růst cen u brazilských káv z důvodu sucha a neúrody s tím, že se v červenci plantáže potýkaly s mrazy, což se stalo naposled v roce 1994. Server iRozhlas.cz informoval, že počasí ohrožuje úrodu také v Kolumbii. Atmosférický jev La Niña vytváří neobvyklé vlhko v Kolumbii a naopak sucho v Brazílii. Brazilská produkce klesla letos proti loňskému roku o zhruba 18 milionů šedesátikilogramových žoků, což představuje zhruba 40 procent produkce arabiky v zemi. Pokles představuje více, než činí roční produkce v Kolumbii, která dosahuje 14 milionů žoků, píší dále.

Výběrové kávy se změny nedotkly

Komoditní káva se obchoduje na burze a její cenu právě může ovlivnit špatná úroda velkých producentů. Ve Schované kavárně pracují s výběrovou kávou, která se na rozdíl od komoditní kávy neobchoduje na burze a její ceny určuje čistě nabídka/poptávka. V letošním roce vlivem pandemie covid-19 prudce klesla poptávka pražíren, respektive kaváren z Číny a jihovýchodní Asie, tudíž se výběrová káva nezdražovala, vysvětluje Michal Malina. Jonáš Moravec, pražič a obchodní zástupce kavárny Cokafe dodává, že zdražování zelené ještě neupražené kávy se projevilo napříč celým světem. Oni však také nakupují jen výběrovou kávu, kde se to tolik neprojevilo. U komoditní kávy a v obrovských objemech, jaké dělají světoví hráči, se hraje o každý cent a ty to muselo zabolet o poznání více. Byli jsme tak schopni udržet kvalitu a nezvyšovat ceny zrnkové kávy, doplňuje.

Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál

Ani nabídka se nezmění

Michal Malina uvedl, že neplánují změnu dodavatele kávy, ani pražíren. Je pro ně prioritou kvalita, a pokud bude současný dodavatel nadále schopen držet krok s trhem a bude jeho káva pořád na špičkové úrovni, nebude důvod jej měnit. Co se týče oblastí, ty jsou spíše na volbě pražírny, objasňuje. V Cokafe plánují nabízet kávu z neobvyklých koutů světa, ale nesouvisí to se současnou situací. Jonáš Moravec popisuje, že například v Číně začali mladí, perspektivní podnikatelé obsazovat vyřazené čajové plantáže a experimentují tam s výběrovou kávou, což však není důsledek momentální globální krize, ale spíše boomu ve světě výběrové kávy. Země, které pěstovaly kávu jen na objem a neřešily kvalitu, zjišťují, že po celém světě lidé vyhledávají kvalitní kávu a tak začínají řešit kvalitu sklizní, dodává.

Zdražování se kavárny nevyhnou

Michal Prudík ze Schované kavárny serveru Podnikatel.cz potvrdil, že budou muset jít s cenami nahoru v návaznosti na vysokou inflaci, prudké zdražování energií, paliv, zvyšování personálních nákladů a s tím souvisejícím zdražování surovin. Zvýšení cen předpokládáme mezi deseti a dvaceti procenty. Chceme udržet kvalitu a pak bude nezbytné zdražovat. Příklady přiblížení cen Praze už můžeme vidět i v jiných regionech. V Plzni se pořád váhá, upřesňuje. Jonáš Moravec podotýká, že se zdražovalo ve všech oborech (od obalového materiálu, přes technologie do kaváren a výroben až po běžné potraviny), což bude reflektovat i drobné zvýšení cen v kavárnách. To jim však dovolí udržet vysoký standard jejich služeb. Dlouhodobě se nám daří vyvarovat se honbě za rychlým, snadným ziskem v podobě levných, nekvalitních surovin a nikdy tuto filozofii neopustíme. Jde nám o dlouhodobou udržitelnost a férovost vůči našim věrným klientům, popisuje dále.

školení prosinec - daně a účetnictví novinky 2022

Podle čeho se vybírá káva?

Podle Jonáše Moravce je při objednávání kávy do kaváren několik priorit. Patří mezi ně chuť (aby káva neměla defekty a aby perfektně zapadla do portfolia) a také čerstvost. Po upražení káva degraduje rychle a je ideální ji spotřebovat do měsíce od napražení. O čem se však moc nemluví, je i degradace neupražené kávy. Ta vydrží o poznání déle a taková univerzální poučka je spotřebovat kávu do jednoho roku. My se snažíme kávy rotovat tak, ať v pražírně nejsou déle než 3/4 roku od sklizně, popisuje. Dále je pro ně velmi důležité rozmanité portfolio, protože někdo má rád v kávě nižší aciditu, někdo zase ocení ty nejovocnější kávy a někdo hledá perfektní balanc chutí. Běžné tak mají v nabídce pět až osm káv. Ve Schované kavárně z nabídky pražírny objednávají podle zkušeností a popsaných chuťových profilů. Velký přínos mají zaslané vzorky, které ochutnáváme přímo v našem provozu, a na základě toho potom vybíráme kávy, které objednáme, podotýká Michal Prudík.

Podívejte se do kaváren:

Lidé se vrací do kaváren

Michal Malina říká, že se mnoho zákazníků vrátilo, ale vnímá určitý pokles. Daří se jim fungovat a mají radost, že i přes nepříznivé podmínky kolem pandemie lidé do kavárny chodí. Věří však, že se podaří obrátit trend poklesu návštěvnosti podniků v gastronomii a plánují pro to udělat maximum. On celkově ten trh u nás prochází velkou transformací, ale to je už asi na samostatné téma, dodává s úsměvem. Jonáš Moravec je vděčný zákazníkům, protože jak v době okének, tak i nyní po otevření jim jsou velkou oporou a motivací. Posílám obrovské díky všem věrným zákazníkům kaváren i klientům pražírny. Zákazníci se vrátili s velkým nadšením a my jsme se tou radostí s úsměvem nechali nakazit, uzavírá. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).