Hlavní navigace

Získat kompenzační bonus je někdy dřina. Podnikatelé o tom ví své

19. 4. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Do pátku 16. dubna bylo možné podat žádost o starou verzi kompenzačního bonusu za poslední období. Obecně jeho získání nebylo vždy jednoduché.

V mnoha facebookových skupinách určených pro podnikatele se to jen hemží zkušenostmi především s komunikací s finančním úřadem, se kterým je získání bonusu spojeno. Stará verze kompenzačního bonusu se časově částečně překrývá s novým kompenzačním bonusem. Jak jsme psali, ten sice činí až 1000 Kč denně, na maximální částku však nedosáhnou všichni podnikatelé, a pro některé z nich je dokonce výhodnější původní bonus. U nového bonusu totiž byla schválena omezující podmínka, že výše kompenzačního bonusu za bonusové období nesmí překročit rozdíl průměrné měsíční výše příjmů ve srovnávacím období a výše příjmů ve srovnávaném období.

Výpočty a výpočty

Marcela podávala žádost o nový kompenzační bonus a následně ji finanční úřad kontaktoval telefonicky. Většinou hned směřuje úřednici na oficiální komunikaci datovou schránkou, tentokrát však chvíli vedla hovor. Úřednice jí sdělila, že jí to u žádosti o bonus nevychází podle daňového přiznání za rok 2018 s tím, že když spočítá průměr na měsíc podle daňového přiznání za ten rok, tak jí nevychází ta částka. Marcela nechápala, proč se dívá zrovna do přiznání a snažila se jí vysvětlit, že by měla nahlédnout do výkazu zisku a ztrát, kde jsou tržby uvedené, ale průměr za rok je stejně k ničemu, že se může podívat do kontrolního hlášení. Na to jí odpověděla: No ale musíte spočítat průměr z těch tří měsíců! Ten spočítala a dozvěděla se od úřednice, že musí sečíst příjmy za ty 3 měsíce a pak vydělit 3. Na to řekla, že pokud s tím má problém, ať se ozve přes datovou schránku a položila telefon. Už se tomu směju, ale když takhle zavolají někomu, kdo pevně věří tomu, že na finančáku přeci vědí, jak to má být správně, tak raději tu žádost stáhne, aby neměl problémy, a to je asi účel podobných telefonátů, myslí si Marcela.

S podobnou zkušeností však Marcela nebyla sama. Dalšímu podnikateli se stala podobná věc, kdy mu volal úředník z finanční správy, že si vyjel jejich daně a za loňský rok měli v průměru na měsíc mnohem větší příjmy, než žádají bonus. Chvíli to trvalo, tam a zpátky, ale nakonec jsem mu vysvětlil, že naše hlavní příjmy byly nárazové a bohužel nespadají do žádného jejich srovnávacího období, a tudíž máme smůlu. Je to pro mě docela střet s realitou, že něco takového jako poplatník vysvětluji pracovníkovi finanční správy, doplňuje. Jo, s průměrem a počtem měsíců mají na FÚ problém – vyzkoušeno vícekrát, přidává se Henrietta a stejnou zkušenost s průměrem z daňového přiznání měla v Havířově i Renata. Strašný. Pokud pracovník FÚ nezná rozdíl mezi tržbou, příjmem a ziskem… Máte pravdu, že když pak taková odbornice zavolá přímo klientovi, který také netuší, pak se chudák lekne a žádost radši stáhne, shrnuje Helena.

Soňa Marcele psala, že doufá, že správkyně sepíše žádost písemně a pošle zmíněnou datovou schránkou, protože by si ráda přečetla odpověď. Na to Marcela odepisuje, že má tu zkušenost, když žádá o komunikaci tímto prostřednictvím, tak už se finanční úřad neozve a případ takzvaně vyšumí. Komunikaci prostřednictvím datové schránky namísto e-mailu nebo telefonu doporučovali ostatní podnikatelé také řemeslníkovi, kterému došel e-mail z finanční správy s tím, že má vrátit podporu za dobu covidu. David řemeslníkovi doporučoval poslat stížnost, že s ním nekomunikují zákonnou cestou (tedy předpokládá, že má datovou schránku), protože nic jako „neformální komunikaci“ zákon nezná, a zmínit také, že na nezákonně zaslané a nezdůvodněné výzvy reagovat nebude.

Dlouhé čekání

Monika se ve skupině určené na sdílení zkušeností podnikatelů týkající se koronaviru ptá, když řeší kompenzační bonus za duben, jestli jim došel za březen. Zatímco některým peníze přišly do několika týdnů, jiní čekají i na předchozí bonusy. Tři týdny posláno a není únor ani březen, píše Věra. Stejně je na tom i Stanislav. Nějak nechápu, jak mohou vyplácet duben, když je tolik lidí, kterým nepřišel ani únor a březen. No, je to velmi zajímavé, diví se Monika. Komu nechodí bonusy, tak je třeba telefonovat na FÚ a urgovat, radí Jiří. 

Monika nakonec po měsíci čekání napsala e-mail na finanční úřad a na základě toho jí zavolali zpět. Zjistila tak, že jim od ní e-mailem ani jedna z žádostí nedorazila, přitom dříve nebyl problém a posílala to stále na ten stejný e-mail. Žádosti jsem znovu paní poslala na jiný e-mail, který mi nadiktovala, a potvrdila mi přijetí obou souborů. Vy, kdo čekáte tak dlouho, spojte se s finančním úřadem, jinak byste se taky nemuseli dočkat. Kdybych se včera neozvala, tak vůbec nezjistím, že jim ode mě žádná žádost nepřišla, dodává.

Na kompenzační bonus přes měsíc čekala také Alice, která se ptala na zkušenosti s územním pracovištěm v Karlových Varech. Její žádost byla zaevidovaná a nedošly jí žádné peníze, ani se nikdo neozval. Žádost podávala e-mailem a následně urgována e-mailem i telefonicky. Po telefonu bylo sděleno, že tam prostě leží a čeká na vyřízení. Nic víc. Leží tam už 5 týdnů. Katastrofa, píše dále. Vlaďčin klient podával žádost 22. ledna a také dodnes nemá ani korunu. Alice odpovídá, že její klient poslal e-mailem žádost naskenovanou mobilem (jak bylo prezentováno) a přílohy měly cca přes 8 MB. E-mail odešel, ale na finanční úřad nedorazil. Bez jakékoliv hlášky. To bylo na podzim. Teď už aspoň v té webové aplikaci mají upozornění na limit velikosti příloh, nicméně na vygenerované žádosti to zas není, uvádí dále. Mně třeba žádost dali do složky vyřízeno, ale bohužel se spletli a až po urgencích přes mail zaslali, přidává své zkušenosti Žaneta.

Tip do článku - EBF spíkři 1

Podívejte se na komentáře podnikatelů:

Náročná domluva

Podnikatelce Vendule zavolali z finančního úřadu v pondělí ráno s tím, že se ptali, co jim poslala a že je to špatně, protože platby nejsou od odběratelů, které podnikatelka označila v poklesu tržeb. Podle domluvy se jednalo o výpisy tržeb, o které si úředník řekl. No, jistě že nejsou. Ti mají zavřené obchody, tak od nich nemůžu mít žádné tržby přece, vysvětlovala dále. Úředník reagoval, že je to smůla, ale takhle žádost zamítnou. Takže kdyby něco prodali, tak nárok mám, ale protože neprodali nic, tak nedostanu nic ani já? Chápu to správně? ptala se dále Vendula a odpovědí bylo ano. Ona usoudila, že s tím nic nenadělá, ať si bonus nechají s tím, že podvádět nebude. Podobně dopadla i Dana a Stefa se přidávala s tím, že se svou s.r.o. za rok s žádnou žádostí neprošla a nedostala tak žádné peníze. Podala žádost a druhý den jí volali, ať ji vezme zpět, protože ji zamítnou. Na otázku, co má dělat, jí odpověděli, že má možnost otevřít obchod s povoleným sortimentem a že jako podnikatelka má mít rezervy. Hlavně to neberte zpět. Tak ať to zamítnou. Alespoň budete mít něco v ruce, radí všem ostatním Vendula.

V předchozím článku o kompenzačním bonusu jsme zveřejnili vyjádření Ministerstva financí ČR, ve kterém Tomáš Weiss z odboru vnějších vztahů a komunikace vysvětloval, že úvodní komunikace úřadu vůči žadateli se vždy odehrává v neformální rovině, v rámci které je možné doložit či vysvětlit některé skutečnosti a reagovat tak na případné nesprávné prvotní posouzení. Pokud se žadatel domnívá, že došlo k pochybení na straně úředníka, může se standardně obrátit na daný finanční úřad se stížností. Pokud se i poté domnívá, že je rozhodnutí v rozporu se zákonem, může se proti němu odvolat, doporučuje závěrem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).