Hlavní navigace

Žlutá a šedá. V duchu těchto barev se ponese rok 2021

5. 1. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Pantone Color Institute opět oznámil barvu roku v podobě žluté a šedé. Pro 2021 se tedy jedná o barvy dvě, což se stalo naposledy v roce 2016.

Pantone vyhlašuje barvy roku už přes 20 let a ovlivňuje tak jak průmyslová odvětví nebo design, tak módu, bytové vybavení, balení produktů a grafický design obecně. Proces výběru zahrnuje promyšlené zvážení a analýzu trendů vycházející ze zábavného průmyslu, uměleckých sbírek, životního stylu nebo sociálně-ekonomických podmínek. Vliv mají také nové technologie, materiály a textury nebo sociální média. 

Optimismus i praktičnost

Odstíny nesou názvy Ultimate Gray (PANTONE 17–5104) a Illuminating (PANTONE 13–0647). Jedná se o dvě nezávislé barvy, které zdůrazňují spojení různých prvků ke vzájemné podpoře. Kombinace má být poselstvím štěstí podporovaného odvahou, je ambiciózní a dává nám naději a příslib toho, že vše bude lepší, což je zásadní pro lidského ducha. 

Žlutá barva zastupuje hřejivost a optimismus. Jedná se o jasnou a veselou barvu připomínající slunce. Jitka Vysekalová v knize Psychologie reklamy popisuje žlutou jako základní barvu, která symbolizuje základní lidskou potřebu rozvíjet se. Je v ní naděje, touha po radosti a rozkoši. Tato barva povzbuzuje, osvobozuje, působí vesele a otevřeně, znamená osvobozující uvolnění z napětí, dodává. Šedá je pak nositelem praktičnosti a pevnosti. Je symbolem pevných a spolehlivých prvků, které jsou věčné a poskytují pevný základ. Jedná se o barvu oblázků na pláži a dalších přírodních prvků, jejichž vzhled zdůrazňuje schopnost obstát ve zkoušce času, čímž dodává povzbuzující pocity vyrovnanosti, stálosti a odolnosti. Podle Vysekalové ale šedá, pokud vzbuzuje nějaké emoce, tak spíše smutek, nudu, pokoru a chudobu. 

Proč dvě barvy?

Kombinace pak podle Pantone přináší příběh barev, který v sobě nese hlubší pocity ohleduplnosti s příslibem něčeho slunečného a přátelského. Navíc zdůrazňuje lidskou touhu být viděn, být viditelný a rozpoznatelný, mít hlas, který je slyšen. Kombinace znázorňuje také inovace, intuici a respekt k moudrosti, zkušenostem a inteligenci a tlačí nás kupředu směrem k novým způsobům myšlení a konceptům. Leatrice Eiseman, výkonná ředitelka Pantone Color Institute, říká, že výběr dvou nezávislých barev zdůrazňuje, jak se různé prvky spojují, aby vyjádřily poselství síly a naděje, které je trvalé i povznášející.

Laurie Pressman, viceprezident Pantone Color Institute pro britskou verzi VOGUE, řekla, že letošní rok byl o kolektivitě, o tématu, které bude i nadále ovlivňovat naše chování a postoje v dohledné budoucnosti. Když společnost Pantone začala provádět svůj výzkum barvy pro rok 2021, už byly v plném proudu určité jasně identifikovatelné společenské změny, s nimiž se nadále potýkáme, a to od způsobu, jakým se stýkáme a cestujeme, až po zaměření se na to, co je důležité. Podle ní přecházíme od kvantitativního ke kvalitnímu myšlení, přizpůsobujeme se rychlému životu a přijímáme lokální věci místo těch globálních. Ukázalo se, že nikdy nebude existovat jedna barva, která by dokázala vyjádřit vše, co je třeba vyjádřit, že bylo rozhodující mít dvě nezávislé barvy, které by se mohly spojit, doplňuje.

Výběr mohl být pečlivější

Podle Katy Kelleher zaměřující se na vizuální kulturu a historii barev má Pantone velký globální dosah a buď by se měl přestat snažit zapojit své barevné trendy do aktuálního dění, nebo zvolit něco smysluplnějšího. Jako příklad uvádí Medical Mask Blue s tím, že ještě nejsme venku z této krize, nebo samotný odstín Ultimate Grey jako připomínku, že budoucnost je vždy obrovským neznámým prostorem, bez ohledu na to, jak do něj promítáme své touhy. Dalším důvodem, proč se jí nelíbí vybrané barvy roku, je právě jejich spojení. Společnost Pantone nikdy předtím nevybrala šedou jako barvu roku a byla by odvážnou volbou. Řekli by tím: věci jsou teď jinak, tady je tato barva. Místo toho Pantone spároval plochou neutrální šedou se skutečnou primární žlutou, barvou spojenou s šílenstvím a nemocí.

tip_podnikatel_skoleni_ucto_28.1.

Také na Creative Bloq zmiňují, že existují hlasy volající, že Pantone podvádí volbu dvou barev. S tím Georgia Coggan nemá problém, protože barvy působí kontrastně a harmonicky, když jsou umístěny vedle sebe, čímž vytvářejí nové významy a dopady pro každý odstín. S poukázáním na tento efekt odrážející spletitou a zmatenou dobu, která také vyvolává smíšené emoce, mi to připadá jako trefné rozhodnutí, shrnuje. Někteří však berou barvy odděleně s tím, že každá odráží jednu půlku roku, a jiní zase volají po nekomplikovaných a více uklidňujících barvách, jako byly právě pastelové odstíny růžové a modré z roku 2016.

(Ani) loni to příliš nevyšlo

Loňskou barvou roku byl odstín Classic Blue, který je nadčasový a elegantní svou jednoduchostí. Evokuje oblohu za soumraku, ale také uklidňuje myšlenky a zdůrazňuje touhu po spolehlivém a stabilním základu. V The Guardian tento výběr označili jako velmi prozíravý vzhledem k pandemii koronaviru, a to s tím, že se jedná o barvu lékařských plášťů po celém světě. Dále zde uvádějí na základě reakcí veřejnosti, že v letošním roce je tato kombinace zase přirovnávána k výstražným vestám, značení silnic nebo městské melancholii a betonovým fasádám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).