Hlavní navigace

Změny v náhradním plnění zaměstnáváním osob se zdravotním postižením

16. 12. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ať už se jedná o dodavatele či odběratele náhradního plnění, všichni musí pracovat s novým portálem evidence náhradního plnění. Pro mnohé komplikovaným.

Nejednomu zaměstnavateli přinesla změna (alespoň zpočátku) nemalé potíže při přihlašování nebo při samotném zadávání či potvrzování informací.

Zásadní změny se týkají nových webových stránek ministerstva práce a sociálních věcí. Na nové webové adrese je upravená aplikace Evidence náhradního plnění. Zde jsou k dispozici rovněž statické informace týkající se této nové aplikace včetně uživatelského manuálu. Čtěte také: Nový vzhled služeb pro zaměstnavatele a nové způsoby přihlašování

Nový způsob přihlašování

Od října 2019 je evidence náhradního plnění poskytována v rámci Jednotného portálového řešení. Pokud jde o strukturu zadávaných dat či funkcionalitu, nepřinesla podle ministerstva práce a sociálních věcí žádné změny. Zásadně se však změnil způsob přihlašování právnických a fyzických osob. Jde o změnu, která vyplývá ze zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, tedy o nutnost prokázání totožnosti pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Do Jednotného portálového řešení je možné se přihlásit dvěma způsoby (obdobně jako na ePortál ČSSZ):

  • prostřednictvím systému e-identita (portál národního bodu pro identifikaci a autentizaci),
  • prostřednictvím informačního systému datových schránek.

Jak pro server Podnikatel.cz vysvětlila Kateřina BeránkováGenerálního ředitelství Úřadu práce ČR, zaměstnavatel může zřídit zaměstnanci přístup do datové schránky bez oprávnění (tzv. nulový přístup). V praxi to znamená, že se bude zaměstnanec tímto přístupem přihlašovat např. do aplikace ENP nebo do aplikace volná pracovní místa atd. a vyřizovat tuto agendu. V datové schránce jako takové ale žádná oprávnění k činnostem nemá. Více informací může sdělit provozovatel datových schránek.

Poznámka: Do systému Evidence náhradního plnění se tedy přihlásí i zaměstnanec, který má pouze přístup (oprávnění) k datové schránce. Na rozdíl od jiné veřejné služby, a to ePortálu ČSSZ pro zaměstnavatele. Zde se zaměstnavatel či pověřená osoba přihlásí pouze prostřednictvím své datové schránky. Čtěte více: Zaměstnavatel a ePortál České správy sociálního zabezpečení

Někteří zaměstnavatelé mají s novou evidencí náhradního plnění potíže. Podle Kateřiny Beránkové není vyhledávání v JPŘPSV (dále jen „nový portál“) složité, vzhled je pouze odlišný od původního Integrovaného portálu MPSV. Pro vyhledávání na novém portále lze využít vyhledávání, průvodce a v neposlední řadě i přímo informace k dotčené agendě. Pokud veřejnost váhá, popř. nemůže nalézt to, co potřebuje, může se obrátit na Call centrum Úřadu práce ČR, kde mu operátoři pomohou. 

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

Tisková mluvčí za Generální úřad práce dodává, že jestliže chce člověk vyhledávat informace k zaměstnávání OZP (konkrétní agenda), je třeba zvolit v záložce Úřad práce ČR dlaždici ZAMĚSTNANOST, po kliknutí se objeví nabídka, ve které je třeba vybrat dlaždici PRO ZAMĚSTNAVATELE a zde zvolit zaměstnávání OZP, zhruba uprostřed stránky je odrážka Obecné informace k aplikaci Evidence náhradního plnění. Zde dodavatelé i odběratelé náhradního plnění naleznou informace, časté otázky a odpovědi, upozornění a i výše zmíněné uživatelské příručky. Tyto informace jsou pravidelně aktualizovány. Na portále MPSV jsou dostupné příručky (pro osoby se zdravotním postižením – neveřejný přístup dodavatel a pro osoby se zdravotním postižením – neveřejný přístup odběratel) s popisem a obrázky. Příručky byly vyvěšeny před spuštěním aplikace ENP, tj. před 12. 10. 2019 a dle potřeb jsou aktualizovány. V případě technických problémů je možné ještě obrátit se na Czechpoint, ověřit si, zda došlo k ověření, po přihlášení na stránkách e-identity, cookies povolit třetím stranám a souhlasit s poskytnutím údajů portálu MPSV. Podrobněji je možné obrátit se na portal@mpsv.cz, uzavírá Kateřina Beránková. Čtěte také: Za neinformování o vzniku nemoci zaměstnancem pokuta až 20 000 korun

tip_podnikatel_skoleni_ucto_28.1.

Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele na chráněném trhu práce

Zaměstnavatelé uznaní za zaměstnavatele na chráněném trhu práce mají podle ustanovení § 78 odst. 6 písm. d) zákona o zaměstnanosti povinnost předkládat Úřadu práce České republiky roční zprávu o své činnosti, a to vždy do 15. července následujícího kalendářního roku. V rámci Jednotného portálového řešení práce a sociálních věcí zadávají roční zprávu od 28. 6. 2019 do speciálně připravené aplikace. Na této adrese je také možné formulář roční zprávy stáhnout, vyplnit a zaslat Úřadu práce České republiky.

Platí to i pro zaměstnavatele, kteří již v průběhu roku 2019 roční zprávu o své činnosti zaslali. A to z důvodu statistického vyhodnocování informací. Tyto informace umožní MPSV vyhodnotit situaci v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením, resp. poskytnou informace potřebné pro zajištění efektivních a systémových změn v oblasti chráněného trhu práce. Stejně jako v případě evidence náhradního plnění se zaměstnavatelé k připravené aplikaci musí přihlásit prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace, tj. prostřednictvím systému e-identita nebo prostřednictvím informačního systému datových schránek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).