Hlavní navigace

Změny v náhradním plnění zaměstnáváním osob se zdravotním postižením

Dagmar Kučerová

Ať už se jedná o dodavatele či odběratele náhradního plnění, všichni musí pracovat s novým portálem evidence náhradního plnění. Pro mnohé komplikovaným.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nejednomu zaměstnavateli přinesla změna (alespoň zpočátku) nemalé potíže při přihlašování nebo při samotném zadávání či potvrzování informací.

Zásadní změny se týkají nových webových stránek ministerstva práce a sociálních věcí. Na nové webové adrese je upravená aplikace Evidence náhradního plnění. Zde jsou k dispozici rovněž statické informace týkající se této nové aplikace včetně uživatelského manuálu. Čtěte také: Nový vzhled služeb pro zaměstnavatele a nové způsoby přihlašování

Nový způsob přihlašování

Od října 2019 je evidence náhradního plnění poskytována v rámci Jednotného portálového řešení. Pokud jde o strukturu zadávaných dat či funkcionalitu, nepřinesla podle ministerstva práce a sociálních věcí žádné změny. Zásadně se však změnil způsob přihlašování právnických a fyzických osob. Jde o změnu, která vyplývá ze zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, tedy o nutnost prokázání totožnosti pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Do Jednotného portálového řešení je možné se přihlásit dvěma způsoby (obdobně jako na ePortál ČSSZ):

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví a personalistika
PhDr. Dagmar Kučerová
poradkyně pro mzdové účetnictví
  • prostřednictvím systému e-identita (portál národního bodu pro identifikaci a autentizaci),
  • prostřednictvím informačního systému datových schránek.

Jak pro server Podnikatel.cz vysvětlila Kateřina BeránkováGenerálního ředitelství Úřadu práce ČR, zaměstnavatel může zřídit zaměstnanci přístup do datové schránky bez oprávnění (tzv. nulový přístup). V praxi to znamená, že se bude zaměstnanec tímto přístupem přihlašovat např. do aplikace ENP nebo do aplikace volná pracovní místa atd. a vyřizovat tuto agendu. V datové schránce jako takové ale žádná oprávnění k činnostem nemá. Více informací může sdělit provozovatel datových schránek.

Poznámka: Do systému Evidence náhradního plnění se tedy přihlásí i zaměstnanec, který má pouze přístup (oprávnění) k datové schránce. Na rozdíl od jiné veřejné služby, a to ePortálu ČSSZ pro zaměstnavatele. Zde se zaměstnavatel či pověřená osoba přihlásí pouze prostřednictvím své datové schránky. Čtěte více: Zaměstnavatel a ePortál České správy sociálního zabezpečení

Někteří zaměstnavatelé mají s novou evidencí náhradního plnění potíže. Podle Kateřiny Beránkové není vyhledávání v JPŘPSV (dále jen „nový portál“) složité, vzhled je pouze odlišný od původního Integrovaného portálu MPSV. Pro vyhledávání na novém portále lze využít vyhledávání, průvodce a v neposlední řadě i přímo informace k dotčené agendě. Pokud veřejnost váhá, popř. nemůže nalézt to, co potřebuje, může se obrátit na Call centrum Úřadu práce ČR, kde mu operátoři pomohou. 

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

Tisková mluvčí za Generální úřad práce dodává, že jestliže chce člověk vyhledávat informace k zaměstnávání OZP (konkrétní agenda), je třeba zvolit v záložce Úřad práce ČR dlaždici ZAMĚSTNANOST, po kliknutí se objeví nabídka, ve které je třeba vybrat dlaždici PRO ZAMĚSTNAVATELE a zde zvolit zaměstnávání OZP, zhruba uprostřed stránky je odrážka Obecné informace k aplikaci Evidence náhradního plnění. Zde dodavatelé i odběratelé náhradního plnění naleznou informace, časté otázky a odpovědi, upozornění a i výše zmíněné uživatelské příručky. Tyto informace jsou pravidelně aktualizovány. Na portále MPSV jsou dostupné příručky (pro osoby se zdravotním postižením – neveřejný přístup dodavatel a pro osoby se zdravotním postižením – neveřejný přístup odběratel) s popisem a obrázky. Příručky byly vyvěšeny před spuštěním aplikace ENP, tj. před 12. 10. 2019 a dle potřeb jsou aktualizovány. V případě technických problémů je možné ještě obrátit se na Czechpoint, ověřit si, zda došlo k ověření, po přihlášení na stránkách e-identity, cookies povolit třetím stranám a souhlasit s poskytnutím údajů portálu MPSV. Podrobněji je možné obrátit se na portal@mpsv.cz, uzavírá Kateřina Beránková. Čtěte také: Za neinformování o vzniku nemoci zaměstnancem pokuta až 20 000 korun

Daň z nemovitosti tip

Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele na chráněném trhu práce

Zaměstnavatelé uznaní za zaměstnavatele na chráněném trhu práce mají podle ustanovení § 78 odst. 6 písm. d) zákona o zaměstnanosti povinnost předkládat Úřadu práce České republiky roční zprávu o své činnosti, a to vždy do 15. července následujícího kalendářního roku. V rámci Jednotného portálového řešení práce a sociálních věcí zadávají roční zprávu od 28. 6. 2019 do speciálně připravené aplikace. Na této adrese je také možné formulář roční zprávy stáhnout, vyplnit a zaslat Úřadu práce České republiky.

Platí to i pro zaměstnavatele, kteří již v průběhu roku 2019 roční zprávu o své činnosti zaslali. A to z důvodu statistického vyhodnocování informací. Tyto informace umožní MPSV vyhodnotit situaci v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením, resp. poskytnou informace potřebné pro zajištění efektivních a systémových změn v oblasti chráněného trhu práce. Stejně jako v případě evidence náhradního plnění se zaměstnavatelé k připravené aplikaci musí přihlásit prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace, tj. prostřednictvím systému e-identita nebo prostřednictvím informačního systému datových schránek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).