Hlavní navigace

Značka Klasa stojí ročně miliony. Dokáže opravdu zajistit kvalitu i vyšší tržby?

1. 6. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

K čemu je značka Klasa? Podle ministra Petra Bendla dokáže výrobcům zvýšit tržby až o 30 %. Takové číslo není ale ničím podložené. Kvalitu zaručit také neumí.

Cena o kvalitě produktů dnes už příliš nevypovídá. Značkový mixer za dva tisíce si klidně může odkroutit jen dva měsíce, zatímco jeho „akční“ nástupce zvládne pět let. A podobně jsou na tom i potraviny. I mezi těmi drahými můžeme najít pleva. Když to nejsou cenovky, co nám orientaci v nepřeberném množství potravin usnadní? 

Doporučení podal sám ministr zemědělství Petr Bendl. Do popředí staví podporu „českých značek“, které jeho ministerstvo podporuje.

  • Regionální potravina – podporuje malé a střední podnikatele, kteří nemají finanční prostředky na vlastní propagaci.
  • Zaručená a tradiční specialita – podpora českých specialit např. Lovecký salám, špekáčky…
  • Zeměpisné označení a Označení původu – Pardubický perník, Lázeňské oplatky…
  • Klasa – „Ministerstvo zemědělství podporuje a vyhlašuje na dva roky značku Klasa, což je nadstandardní a kvalitativní ocenění výrobků, na kterém pracujeme s celou řadou odborníků zejména s odborníky potravinářství,“ poukazoval na kvalitu své “mateřské“ značky Petr Bendl. 

V Pravidlech pro udělování národní značky, na www.eklasa.cz, se však lze dočíst, že ministr zemědělství ČR uděluje ocenění na dobu tří let, nikoli dvou, jak uvádí Bendl. 

Čtěte také: Jsou manželé a prodávají potraviny od farmářů. Jak funguje bedýnkový byznys?

Usilujte o Klasu, budete boháči. Lže nám politik?

Jak ministr Bendl dále ke značce Klasa zdůrazňuje, bylo podle něj prokázáno, že kdo ocenění Klasa dostane, tomu jeho výrobky jdou na odbyt o větší množství než 30 %. Prostě stoupá zájem zákazníků, řekl doslova Bendl. Už saháte po formuláři, který dá vašemu výrobku šanci na zisk Klasy? Zadržte. 

Taková závratná čísla, není čím objektivně doložit. Na prodeji se totiž podílí řada faktorů. Příkladně jak máte jako výrobce vybudované distribuční cesty, kde máte zalistované produkty, kolik sám dáváte na propagaci svých výrobků, jaký mají vaše výrobky (obal) vzhled, jaká je celková hospodářská situace, nasazená cena a od toho se odvíjející chuť spotřebitelů nakupovat vaše zboží. Serveru Podnikatel.cz to potvrdili i z Intervenčního fondu, který Klasu spravuje.

Znovu tedy padá otázka: Je opravdu kvantifikovatelné, že nasazení této značky přináší zisky, když už se podobné pokusy, před lety se značkou Czech made, nepovedly?Minis­terstvo zemědělství má tuhle informaci právě od těch, kteří Klasu získali. Jsem přesvědčen o tom, že vám nelžu. Tato značka přináší zisky, stojí si za svým ministr zemědělství.

Čtěte také: Pět možností financování podnikání, když nechcete klasický úvěr

Toto stanovisko vyjádřil Petr Bendl 20. dubna 2012, tedy bezmála 2 měsíce po reportáži České televize, která jeho tezi zcela vyvrací. „Česká televize jednotlivé potravináře, které značku Klasa využívají, obvolala, žádný z nich vyšší prodeje díky značce potvrdit nemohl.“ 

V reportáži vystoupila i marketingová ředitelka společnosti Hamé, Marcela Mitáčková, která zisky či propady s Klasou či bez komentovala pouze slovy: „To vyčíslení je vždycky velice těžké." Vyšší tržby serveru Podnikatel.cz nepotvrdil ani Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF), což je jediný správce Klasy, který jí uděluje, spravuje i odebírá.

Klasu znají skoro všichni, ale polovina lidí na ni nespoléhá

SZIF nám přiznala, že z jejích vlastních průzkumů vyplývá 90% znalost značky mezi lidmi. Z tiskové zprávy agentury STEM/MARK, z loňského léta lze pak vyčíst až 80% povědomí o národní značce, kterou je označeno bezmála 1300 výrobků.

V průzkumu uskutečněného osobním dotazování na 1008 lidech se dále píše: Zatímco dvě třetiny respondentů optimisticky věří, že spotřebitelské značky označují kvalitu a původ výrobku skutečně pravdivě, s opačně laděným názorem, že tyto značky jsou pouze trik výrobců, jak zvýšit prodej svých výrobků souhlasí polovina populace; o něco méně lidí (46 %) je pak toho názoru, že označování výrobků spotřebitelskými značkami je pouze módní záležitost, na kterou se nelze spoléhat.

SZIF: Údaje o zvyšování prodeje jsou irelevantní

Z našich interních průzkumů vyplývá, že prodej může stoupnout o cca 10% (u některých produktů to může činit i uvedených 30%), ale tyto údaje jsou z odborného hlediska irelevantní. Pokud chceme zjistit skutečný vliv potravinové značky kvality na prodejnost výrobků, musíme svou pozornost zaměřit na značku samotnou a na to jak ji vnímá spotřebitel, sdělil v reakci na mistrova slova, mluvčí SZIF Petr Hlavatý.

Podle agrárního analytika Petra Havla je značka Klasa především garantem, že výrobce dodržel všechny zákonné předpisy nutné k výrobě potravin. Ačkoliv se u výrobků Klasa obvykle uvádí „kvalitní česká potravina“, ve skutečnosti z těchto tří slov platí jen slovo potravina. Klasa je především marketingová značka, říká Havel.

To, že je Klasa je na trhu pomalu deset let, pomáhá výrobcům částečně v prodeji. Zřejmě ale ne tolik, kolik se dosud do propagace této značky vložilo finančních prostředků, kriticky připomněl agrární politik Petr Havel.

Značkou Klasa jen loni proteklo 150 milionů. Letos v nové propagační akci spolkne dvojnásobek loňského rozpočtu, tedy 300 milionů.

Čtěte také: Diletanství spotřebitelského časopisu DTest a jeho testů (KOMENTÁŘ)

Kvalita také není zaručena

Podmínky pro udělení Klasy vystačí na sedm normostran. Získat Klasu je během na dlouhou trať, avšak její odejmutí je rychlé. Stačí k němu jedna kontrola SZPI, ČOI případně Veterinární správy. Pokud některý z těchto dozorových orgánů odhalí nesoulad s podmínkami, na základě, kterých byla Klasa udělena, Intervenční fond Klasu odebere.

Hodnotitelská komise má povinnost chránit dobré jméno Klasy a při jakémkoliv nedodržení kvality či změně složení výrobku, musí na základě podnětů kontrolních orgánů reagovat, jedná se o ochranu spotřebitele, říká mluvčí SZIF Petr Hlavatý.

Radikální řešení pak zvolila SZPI i 1. dubna 2012, kdy Klasu za nedržení stanoveného procenta tuku odebrala  Mlékárně Kunín, resp. jejímu výrobku Smetana na šlehání 31 %. Obsah tuku byl akreditovanou laboratoří vyhodnocen jako o polovinu nižší, než bylo deklarováno na výrobku.

Čtěte také: Podnikat jako OSVČ, s eseróčkem nebo s akciovkou? Čtěte pro a proti

skoleni_15_4

Přestože už dva měsíce Smetana ke šlehání 31% Klasu nemá, dále se na výrobcích vyskytuje. Jak zjistil server Podnikatel.cz, toto ocenění může užívat i další půl rok po odebrání. Ani k žádné sankci dosud nedošlo a ani dojít nemusí. 

Foto: www.isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).