Hlavní navigace

Známe trendy v HR v roce 2023. Patří mezi ně nové benefity i rekvalifikace

12. 1. 2023
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
S nabíráním zaměstnanců se potýká většina firem. V letošním roce personalistiku čekají výzvy spojené jak s prací na dálku, tak dobrým zdravím a pohodou zaměstnanců.

Podle personalistů a dalších odborníků z tohoto oboru je největším problémem a výzvou, jak dostat zaměstnance efektivně zpět do kanceláří a jak adekvátně ohodnotit jejich práci. Také se více využívají technologie a více se hovoří také o wellbeingu.

Co se dozvíte v článku
  1. Hrozba finančních problémů zaměstnanců
  2. Lidé budou požadovat flexibilní práci
  3. Důraz je kladen také na rekvalifikaci
  4. Přibývají benefity zaměřené na zdraví
  5. Diverzita je správná věc i výhoda

Hrozba finančních problémů zaměstnanců

Jak uvádí na blogu společnost Access, nedávný výzkum naznačuje, že téměř všichni zaměstnavatelé očekávají, že jejich zaměstnanci budou mít v roce 2023 finanční potíže. Platy jsou tak hlavním zájmem většiny zaměstnanců a až 80 % z nich tvrdí, že nedrží krok s inflací. Proto podle odborníků z Access bude hlavní prioritou vedoucích personálních oddělení v roce 2023 revize mezd, mzdová rovnost a benchmarking, a to s cílem, aby se vyhnuli rizikům v podobě ztráty talentů. Pro organizace, které se potýkají s požadavky na zvýšení mezd, se však priority budou týkat spravedlivého odměňování, prostředků pro poskytování finanční podpory zaměstnancům a budování zdravé firemní kultury, uvádějí dále s tím, že pravděpodobně bude zvažováno například bezplatné finanční poradentství. Personální agentura Předvýběr.cz prováděla online anketu mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, ze které vyplynulo, že zvyšování mezd letos očekávají jak zaměstnavatelé (53 % respondentů), tak zaměstnanci (51 %). Podle ředitele agentury Františka Boudného je tlak na mzdy vysoký nejenom kvůli trvalému nedostatku lidí, ale i vysoké inflaci.

Lidé budou požadovat flexibilní práci

Před koronavirem nebyla práce z domova nebo na dálku normou a využíval ji jen někdo, a to většinou v malém rozsahu. Nyní je však takzvaná hybridní práce, kdy se střídá práce v kanceláři s home office mnohem častější a je pravděpodobné, že se bude stále rozšiřovat. Anna Rasmussen, Founder & CEO OpenBlend, si myslí, že vzhledem k tomu, že zaměstnavatelé stále bojují s obsazováním volných míst, uvidíme organizace, které budou nabízet potenciálním talentům a také stávajícím zaměstnancům ještě větší autonomii v tom, kde, kdy, a dokonce i jak pracují. V mnoha případech to umožní nové technologie, které poskytují větší flexibilitu a možnosti práce mimo tradiční kancelář nebo pracoviště, doplňuje pro HR Director.

Také podle Amy Furr, senior Content Marketing Manager ze společnosti Visier, je hybridní práce nový normál a společnosti, které usilují o nalezení správné rovnováhy mezi výhodami mezilidské interakce a spolupráce a zároveň upřednostňují flexibilitu zaměstnanců a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, posílí zapojení zaměstnanců a jejich dlouhověkost. Tento přístup bude jedinečný pro každou společnost – nejdůležitější je, že lídři uvážlivě definují kulturu, kterou chtějí v podnikání vytvořit, a dopad na zaměstnance, který chtějí, podotýká v článku.

Acess zmiňují v této souvislosti studii s University of Nottingham o dlouhodobém dopadu hybridní práce na pracovní sílu. Fiona Frost k výzkumu dodala: Potvrdilo se, že mnoho zaměstnanců má rádo to nejlepší z obou světů – přirozené konverzace v kanceláři u kávy s možností pracovat z domova, kde se můžete soustředit bez rozptylování. To však závisí na několika faktorech, například na tom, zda má někdo vyhrazený pracovní prostor a může na konci dne vypnout a zda se jeho zaměstnavatel zaměřuje na pohodu a prevenci syndromu vyhoření. Trendem pro rok 2023 tak bude i nadále sledovat širší možnosti a dopad flexibilnější práce, ať už se jedná o vyzkoušení čtyřdenního týdne nebo nabízení větší flexibility z hlediska pracovní doby a podobně.

Důraz je kladen také na rekvalifikaci

Z výše zmíněné ankety od Předvýběr.cz dále vyplynulo, že firmy i zaměstnanci vidí jao důležité odborné vzdělávání. Chce se mu věnovat 32 % zaměstnavatelů a volá po něm i 40 % zaměstnanců. Zvyšování kvalifikace znamená pro zaměstnance konkurenční výhodu na trhu práce, ze které profituje i zaměstnavatel, vysvětluje František Boudný. Disha Gupta na blogu firmy Whatfix vyjmenovává další výhody rekvalifikace a zvyšování kvalifikace zaměstnanců: agilní a přizpůsobivá pracovní síla, vyšší úroveň angažovanosti a produktivity zaměstnanců, vyšší udržení a spokojenost zaměstnanců, zaměstnanci, kteří jsou více motivovaní převzít odpovědnost za projekty. Dále dodává, že programy rekvalifikace a zvyšování kvalifikace jsou zapotřebí, aby týmům pomohly orientovat se ve změnách a zároveň zůstat v souladu s vyvíjejícími se procesy. Namísto několikahodinových kurzů a hovorů přes Zoom můžete přímo integrovat své úsilí v oblasti rekvalifikace a zvyšování kvalifikace do nových softwarových systémů a portálů prostřednictvím návodů v aplikaci, doporučení obsahu nebo interaktivních prvků, jako jsou videa nebo průzkumy, radí.

Přibývají benefity zaměřené na zdraví

Jak popisuje Jen Morris z Picked, zdraví zaměstnanců se už netýká jen fyzického zdraví a bezpečnosti na pracovišti, ale rozrostlo se tak, že zahrnuje duševní, sociální i finanční a kariérní pohodu s tím, že zaměstnanci hledají větší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, ale i možnosti školení a rozvoje. Dále výzkum uvádí, že téměř 13 procent nemocných ve Velké Británii může souviset s problémy duševního zdraví. V konečném důsledku musí organizace zavést programy, které zahrnují všechny aspekty zdraví, bezpečnosti a štěstí zaměstnanců, shrnuje.

Také analýza portálu Platy.cz, který provozuje Profesia, odhalila, že čeští zaměstnavatelé poskytují stále více benefitů souvisejících se zdravím. Patří mezi ně například počty sick days. Ty má k dispozici necelá čtvrtina zaměstnanců. Podle Radky Košíčkové z tohoto portálu firmy stále více dbají i na zdravé stravování a místo stravenek nabízí kvalitní a zdravé stravování. Jedním z našich benefitů v této oblasti je Multisport karta, kterou většina lidí zná a používá pro trávení volného času a podporu zdraví, uvádí Iana Nurtdinova, HR ředitelka developerské společnosti Getberg. Tyto karty jsou oblíbeným benefitem také v poradenské společnosti IC Group.

Zájem roste také o benefity, které je možné využívat při home office nebo ty zaměřené na podporu zdraví a zdravého životního stylu i takzvaného wellbeingu (životní pohody). Patří mezi ně masáže, wellness, ale i psychologické konzultace, kurzy či školení. Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture, popsala, že v době pandemie nabídli zaměstnancům ještě větší množství webinářů a worskhopů, jejichž prostřednictvím bourají tabu o duševních potížích. Propojili jsme program duševního zdraví s wellness aktivitami jako online cvičení nebo jóga. Pokračovali jsme ve stejném duchu i loni, celkem jsme ve finančním roce 2022 uspořádali přes 50 webinářů a workshopů věnovaných různým tématům podpory duševního i fyzického zdraví, doplnila.

Content First

Přísaháte na stravenky a fixních 5 týdnů volna? V benefitech vám ujel vlak, změňte to Přečtěte si také:

Přísaháte na stravenky a fixních 5 týdnů volna? V benefitech vám ujel vlak, změňte to

Diverzita je správná věc i výhoda

V AIHR (Academy to Inovate HR) očekávají, že jedním z klíčových trendů v oblasti lidských zdrojů v roce 2023 bude, že personální oddělení zintenzívní svou hru v budování inkluzivnějších personálních postupů. Erik van Vulpen, zakladatel a děkan AIHR, říká, že v současnosti se iniciativy zaměřené na rozmanitost primárně zaměřují na nábor a HR organizace stále častěji analyzují celý životní cyklus svých zaměstnanců prostřednictvím objektivu DEIB (rozmanitost, rovnost, začlenění a sounáležitost). DEIB nabízí příležitost propojit účel organizace s iniciativami zaměřenými na diverzitu. To dává obchodní smysl, ale je to také správná věc, zdůrazňuje.

David Green, ředitel společností Insight222 & myHRfuture.com, v příspěvku na LinkedIn uvádí, že zesílení hlasu zaměstnanců jasně ukázalo vedoucím představitelům, že zaměstnanci očekávají akce v záležitostech DEIB. To částečně vysvětluje, proč je stále více společností z hlediska DEIB transparentnějších. Společnosti, jako je Microsoft, Target a PwC, publikují výroční zprávy DEIB a důkazy o obchodní hodnotě DEI jsou silnější než kdy jindy. Například studie RedThread Research and Degreed zjistila, že organizace, které podporují DEIB, mají o 81 % vyšší pravděpodobnost vyšší spokojenosti zákazníků, zmiňuje dále David Green. Podle Jena Morrise společnosti, které se na tyto oblasti nezaměřují, mohou přicházet o zaměstnance, protože pro mnohé je totiž rozmanitost na pracovišti klíčovým faktorem při zvažování pracovní nabídky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).