Hlavní navigace

Doména .CZ: Jak moc je důležité, aby váš web měl zrovna tuhle koncovku, a ne třeba .COM, .EU nebo .BEER?

 Autor: webglobe
1,4 milionu. Tolik je v ČR registrováno domén s koncovkou .CZ. A ročně přibývají desetitisíce dalších. Najít mezi nimi volnou doménu s kýženým názvem může být docela oříšek. Řada podnikatelů proto sahá například po .COM, .EU nebo moderních koncovkách typu .MODA, .BEER, .WTF. Je to ale dobrý nápad?
1. 9. 2022
MarketVoice Co je to?

Sdílet


Autor: Webglobe

Jen nyní doména .CZ se slevou 50 % u Webglobe!

Co by na to řekl váš běžný zákazník?

Www . něco něco . CZ. Tak si většina lidí představuje adresu (českých) stránek. Zkuste jim naservírovat cokoliv jiného a zamotáte jim hlavy.

Není-li vaše vysněná CZ doména volná, a vy se proto rozhodnete pro její alternativu s .EU nebo .COM, riskujete, že nemalé procento svých potenciálních zákazníků vženete přímo do náruče konkurence na obsazené doméně.

S ještě originálnějšími koncovkami problémů přibývá. Domény zlatnictvi.gold nebo hospoda.beer jsou (ke dni zveřejnění tohoto článku) stále volné. Má to celkem pochopitelný důvod: málokdo o existenci těchto nových koncovek ví a stejně vám za takovou adresu frkne .CZ.

Je to jako byste si otevřeli krámek v nějaké postranní pasáži. Ulicemi sice budou proudit davy lidí, ale k vám zavítá málokdo. Nakonec se budete muset snažit dvojnásob, abyste si vydělali alespoň na nájem.

Máte-li web na nějaké cizí nebo originální doméně, mrkněte se, jestli je volná i její varianta s .CZ a rychle si ji registrujte, dokud to jde.

A co SEO? Má na něj koncovka domény vliv?

Stručná odpověď je: dnes už ne. Tedy alespoň ne přímý. Google v rankingu vyhledávání TLD nezohledňuje. I tak vás ale koncovka domény může dostat výše díky počtu prokliků. Ty jsou totiž pro Google silným signálem, aby váš web ukazoval návštěvníkům ještě častěji.

Také v tomto případě platí, že doména .CZ v Čechách zatím výrazně vede před ostatními koncovkami. Když si chcete koupit třeba nový mobilní telefon, bude e-shop na .COM, .EU, nebo dokonce .ZIP vypadat poněkud podezřele, a vy raději kliknete na někoho z „našich”.

Myslete na to, že doménové jméno je to první, podle čeho noví zákazníci posuzují důvěryhodnost vašeho webu. A právě koncovka v něm hraje velkou roli.

Čtěte také: Jak vybrat název domény, aby vám tam chodili lidi.


Autor: Webglobe

POPISEK: Být přehnaně originální opravu není konkurenční výhoda. Chcete-li oslovit větší část trhu, zdržte se všech experimentů a jděte na jistotu. To platí i pro domény. 

Hlavním plus domény .CZ je pochopitelně i cena

Pro domény .CZ také hovoří jejich nízká cena v porovnání s jinými variantami.

Stačí se namátkou podívat na standardní ceny doménových koncovek u českých poskytovatelů (ročně, bez DPH):

  • .EU: 129–169 Kč
  • .CZ: 149–300 Kč
  • .COM: 240–300 Kč
  • .NET: 265–389 Kč
  • .INFO: 350–429 Kč
  • .BLOG: 600–919 Kč
  • .SOFTWARE: 660–899 Kč
  • .BEER: 660–899 Kč
  • .MODA: 645–909 Kč

(Na 1. rok většina registrátorů poskytuje výhodnou zaváděcí cenu.)

Kde koupit doménu nejlevněji? A je nejlevnější nejlepší?

Všichni poskytovatelé kupují domény .CZ od centrálního registru CZ.NIC za jednotnou cenu 145 Kč bez DPH. Pokud ji tedy někdo nabízí pod cenou, zpozorněte.

Žádná firma vám samozřejmě nebude své produkty dobrovolně dotovat. Jen má jiný, méně viditelný způsob, jak na vás vydělat.

Dražší poskytovatelé zpravidla vyrovnávají ceny domén levnějším a/nebo výkonnějším webhostingem na modernější infrastruktuře (nové servery apod.). Mít webhosting a doménu u stejné firmy se proto vyplatí.

Hlídejte si akce na .CZ domény zastřešené přímo CZ.NIC

Chcete-li získat českou doménu levně a bez jakýchkoli háčků a fíglů, sledujte akce, v jejichž hlavičce je logo CZ.NIC DOBRÁ DOMÉNA. Centrální registr totiž s vybranými poskytovateli celkem pravidelně spouští slevy na .CZ domény.

Když se nad tím ale trochu zamyslíte, dojde vám, že domény jsou v podstatě spotřební zboží, které vás přijde na pár stovek ročně. Nějaká sleva v řádech desítek korun vás asi těžko vytrhne.

Takže až si budete chtít registrovat svou .CZ doménu, udělejte to u poskytovatele, který nabízí i kvalitní a spolehlivý hosting.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).