Hlavní navigace

Pracovní cesta (obchodní zástupce) a práce přesčas

Dobrý den,
prosím Vás o radu, jak postupovat v případě, že bych chtěla přijmout zaměstnance, který by vykonával práci obchodního zástupce na různých místech republiky? Konkrétně by zásoboval a nabízel zboží maloobchodním prodejnám. Některé z nich by však byly na druhé straně republiky a než se tam dostane, strávil by na cestě i několik hodin. 1x týdně by navíc přespal "na trase" a druhý den by vyjížděl z ubytování a pokračoval v práci a večer by se vrátil zpět do místa bydliště. Bohužel však nevím, jak v takovémto případě postupovat co se týče odměňování. Náplň práce zaměstnance by bylo pouze toto obchodní zastoupení a zásobování, takže každý den by byl na trase a na obchodech. Výkon práce by tedy byl na různých místech.
Je možné ho na takovéto služební cesty posílat každý den? Pokud ano, jak to je s prací přesčas, když bude na cestách od rána až do večera a přesáhne se tím doba 40h týdně?
Pro výkon této práce bude používat firemní auto, takže čas strávený na trase bude řídit, nebude tedy používat hromadné dopravní prostředky.

Konkrétní situace:
Z firmy vyjede v 7h ráno, v 9h bude na prvním obchodě, bude pokračovat k dalšímu obchodu atd. až do 17h. Pak buď pojede zpět do místa bydliště, kam dorazí cca v 19h, případně pojede na ubytování, odkud druhý den opět vyjede na obchody.

Jak v tomto případě tedy postupovat s odměňováním?

Mockrát děkuji

Kateřina Ševcová

Kateřina
8. 5. 2020 8:48

Odpověď

Dobrý den,

je třeba odlišit nárok na cestovní náhrady a problematiku odměňování. Doba trvání pracovní cesty je doba od jejího nástupu v určeném místě až po návrat z pracovní cesty do určeného místa. To platí pro cestovní náhrady. Samozřejmě je také důležité, jak je v pracovní smlouvě sjednáno místo výkonu práce či místo pravidelného pracoviště. Více v mém článku: https://www.podnikatel.cz/clanky/misto-vykonu-prace-nemusi-byt-misto-pravidelneho-pracoviste/

Ovšem pro odměňování se vychází z ustanovení § 210 zákoníku práce, kdy je výkonem práce i ostatní činnost na pracovní cestě, která zasahuje do stanovené pracovní doby. Doba strávená na pracovní cestě nebo na cestě mimo pravidelné pracoviště jinak než plněním pracovních úkolů, která spadá do pracovní doby, se považuje za překážku v práci na straně zaměstnavatele, při které se zaměstnanci mzda nebo plat nekrátí.

Z vašeho dotazu plyne, že nepůjde o řidiče z povolání (zřejmě pouze řidič referent), řízení vozidla není náplní jeho práce. Přestože jde o zaměstnance, který bude převážně na cestách, musí být i v tomto případě stanovena pracovní doba. Od toho se bude odvíjet i odměňování. V době trvání pracovní cesty je totiž vše, co zasahuje do pracovní doby zaměstnance, výkonem práce nebo překážkou na straně zaměstnavatele, při které se mzda nekrátí. Dobu, která do stanovené denní pracovní doby nezasahuje, je nutné posoudit zvlášť. Buďto se jedná o výkon práce, v tom případě jde o přesčas, nebo se jedná o čas strávený čekáním, odpočinkem, cestováním atd. Tato doba není přesčasem, do odpracované doby se nepočítá a nepřísluší za ni ani mzda, případně plat.

Na pracovní cestě je:

- vše, co zasahuje do pracovní doby, výkonem práce nebo překážkou na straně zaměstnavatele (mzda se nekrátí),
- doba nad stanovenou pracovní dobu, pokud jde o výkon práce, přesčasem,
- doba nad stanovenou pracovní dobu, pokud nejde o výkon práce, volným časem zaměstnance (není přesčasem).

Konkrétní situace: Z firmy vyjede v 7h ráno, v 9h bude na prvním obchodě, bude pokračovat k dalšímu obchodu atd. až do 17h. Pak buď pojede zpět do místa bydliště, kam dorazí cca v 19h, případně pojede na ubytování, odkud druhý den opět vyjede na obchody.

Například jde o zaměstnance s pracovní dobou od 7 do 15,30 hod. Výkonem práce je tedy vše, co zasahuje do pracovní doby. Dále doba jednání obchodního zástupce po této době, tj. od 15,30 hod (půjde o přesčas). V okamžiku, kdy se bude řidič referent z jednání vracet domů, případně na ubytování (plus doba strávená na ubytovně), jde již o jeho volný čas (nejde o výkon práce).

U cestujících zaměstnanců není neobvyklé, že mají sjednáno jako druh práce nejen obchodní zastupování, ale současně i řízení vozidla. V takovém případě je i doba mimo pracovní dobu strávená řízením vozidla výkonem práce. Rovněž je třeba poukázat na rozhodnutí SDEU (Soudní dvůr Evropské unie) v případě společnosti "Tyco", kdy by se takzvaným cestujícím zaměstnancům, tj. u zaměstnancům bez stálého pracoviště, např. instalatérům, obchodním zástupcům, servisním technikům, měla odměňovat celá doba pracovní cesty, tedy včetně cesty k zákazníkům. Náš zákoník práce prozatím takové ustanovení neobsahuje, ale není vyloučeno, např. interním předpisem stanovit pro tyto zaměstnance paušální náhradu a "volný" čas strávený na cestách jim částečně kompenzovat. Zde bych doporučila článek: https://www.podnikatel.cz/clanky/cestujici-zamestnanci-a-vykon-prace-na-ceste-k-zakaznikovi/

Hezký den přeje

PhDr. Dagmar Kučerová (mzdový a účetní poradce)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).