Yssen Tools – litvínovský dodavatel profesionálního nářadí a vybavení. Do firem a nejen tam dodává ruční nářadí, dílenské vybavení, brusivo, spojovací materiál a celou řadu dalšího sortimentu.
Problém s řízením skladu, když roste počet objednávek
Sklad je pro velkoobchodní firmy zcela klíčovým místem. Potkává se zde tisíce objednávek měsíčně. Rychlost a přesnost, se kterou zaměstnanci ve skladu odbavují objednávky, je naprosto zásadní pro úspěch celého obchodního procesu.
Výjimkou není ani firma Yssen Tools.
Ta od roku 2010 nejen na správu skladu používá ERP systém Vario. Těží přitom z toho, že Vario je komplexní systém, který pokrývá prakticky všechny firemní agendy. V Yssen Tools tak mají jeden nástroj na řízení celé firmy.
Dlouhá léta firmě skladová evidence stačila. Dařilo se, rostl počet objednávek i skladových položek.
V roce 2017 už bylo na skladu více než 8.000 položek. Řadu z nich odebíralo také tisíce maloobchodních zákazníků přes e-shop. V ten moment sklad začal mít problémy.
Zdlouhavé hledání zboží, závislost na lidech, kteří „znají sklad nazpaměť“, pomalý onboarding nových zaměstnanců, rozdíl mezi realitou na skladu a informacemi v systému… Tento stav bránil plnému využití e-shopu a s tím brzdil další rozvoj firmy.
„Zažil jsem tu inventuru, kdy 14 dní firma stála a 7–8 lidí včetně obchodních zástupců běhalo s papíry po skladě. Počítali a hledali zboží. To jsem si říkal, že je něco opravdu špatně,“ popisuje zlomový bod Libor Havránek, marketing manager.
Vedení společnosti rozhodlo řízení skladu zmodernizovat.
Problémy ve skladu vyřešilo Vario WMS
S tíživou situací kolem skladu se zástupci firmy Yssen Tools v roce 2020 obrátili na pracovníky ERP systému Vario.
Slyšeli doporučení na Vario WMS. Řešení, jehož základem je webová aplikace, skladové čtečky a sklad pokrytý čárovými kódy.
Jak ale upozorňují odborníci z Varia, není to jen o aplikaci či technice. „Nasazení WMS neznamená jen nakoupit čtečky, nahrát aplikaci a polepit sklad i zboží čárovými kódy. Ze všeho nejdříve je potřeba projít stávající procesy, najít bolavá místa, případně procesy upravit či přeskládat. Bavíme se o analýze, díky které se skladové procesy propojí a plynule navážou na všechny ostatní agendy v ERP systému. Pak má WMS pro firmu skutečný přínos,“ vysvětluje Ing. Jakub Müller, konzultant ERP systému Vario.
Implementace zabrala pár měsíců
Ve vedení firmy Yssen Tools se rozhodli pro zmiňované Vario WMS.
Trvalo pár měsíců, než řešení nasadili a začali Vario WMS používat v ostrém provozu. Součástí implementace byly analýzy, úprava procesů i zavedení čárových kódů.
„Měli jsme tendence stávající procesy neměnit. Přece jen jsme byli zvyklí, jak se dělá třeba příjem zboží. Konzultanti Varia nám ale vždy doporučili, jak by se dané procesy měly řešit. Brali jsme to jako návrhy odborníků, kteří mají zkušenosti s implementací systému do mnohem větších firem, tak jsme na jejich rady dali. Dnes to považuji za klíčové a jednoznačně správné rozhodnutí,“ hodnotíLibor Havránek, jak důležitá byla opora v podobě konzultantů a jejich zkušeností a know-how.
Rychlejší a přesnější práce ve skladu s Vario WMS
„Nebojím se říct, že samotná fyzická práce se zbožím se zrychlila až čtyřnásobně,“ bilancuje Libor Havránek, co firmě přineslo nasazení Vario WMS.
Mezi další přínosy řadí také výrazně rychlejší inventuru, zrychlení a automatizace skladových operací, prostor pro další růst e-shopu, razantní snížení chybovosti, dokonalý přehled o aktuálním počtu i umístění zboží ve skladu, snadné zaškolení nových zaměstnanců či bezpapírový provoz.
Další podrobnosti jsou k dispozici v případové studii na webu Varia.