Hlavní navigace

Grafická identita firmy

Sdílet

Jednotná grafická identita patří mezi poměrně silné marketingové nástroje, které cílové skupině podnikatele ulehčí rozpoznání jeo firmy v záplavě konkurence na trhu. Stejně tak pomůže zvýšit důvěryhodnost a profesionalitu v očích zákazníků.

S trochou nadsázky lze říci, že manuál firemní grafické identity (tzv. Corporate Identity, neboli CI – manuál) by měla mít každá, i sebemenší firma. Pomůže totiž při tvorbě veškerých tiskovin od vizitek, faktur a objednávek, přes ceduli na průčelí provozovny, až po letáky, billboardy nebo webové stránky.

Co má CI manuál obsahovat

Grafický manuál firmy by měl vycházet z firemního loga a firemních barev. Obvykle se CI manuál zpracovává zároveň s návrhem loga. Manuál obsahuje definici všech používaných firemních materiálů. Jeho obsah lze rozdělit do několika sekcí:

Obecné

  • Firemní logo – jeho použití na různých podkladech, v různých barevnostech. Je třeba určit také zakázané varianty použití loga, tedy to, jak se logo nesmí používat, aby nenarušilo celkový grafický styl firmy.
  • Definice firemních barev a jejich použití (čísla barev, podle nichž se orientuje tiskárna i grafik, povolené barevné kombinace apod.)
  • Používaná firemní písma (jaké písmo se používá v dopise, v e-mailu, na stránkách apod.)

Interní dokumenty firmy

  • Faktury, objednávky, dodací listy, smlouvy apod.

Externí dokumenty firmy

  • Firemní dopis
  • E-mail
  • Vizitky
  • Nabídka služeb, apod.

Prezentační materiály

  • Letáky, billboard, apod.
  • Webové stránky (grafický návrh www stránek obvykle nebývá součástí CI manuálu, ale bývají zde nastíněny základní definice důležitých grafických prvků)
  • Polepy firemních aut, uniformy personálu atd.
  • Označení provozovny, její barevnost a styl, často včetně interiéru

CI manuál je jen základ

Správně zpracovaný CI manuál je jen základem, jehož aplikace v praxi teprve přináší žádaný účinek. Často bývá problém v tom, že lidé ve firmě nedodržují CI manuál přesně, a argumentují tím, že jim zpracování nabídky nebo odeslání e-mailu trvá delší dobu, případně že je to pracnější. Je důležité si uvědomit, že přísné dodržování grafického manuálu firmy pomůže cílové skupině firmu snadněji identifikovat a najít.

Jak vybrat dobré firemní logo

Nejdříve ze všeho je nutné si ujasnit, jestli vůbec společnost logo potřebuje. Definice říká, že logo je grafický symbol, který firma používá pro označení svých výrobků a logotyp je standardizovaný a stylizovaný způsob, jakým je napsáno jméno dané společnosti.

Logo reprezentuje podnikatele navenek, představuje ho těm, kteří ho ještě neznají, nebo ho teprve poznávají. Těm by mělo napovědět, co dělá a jaký je. A proto musí logo také korespondovat s cílovou skupinou podnikatele.

Dobré logo by mělo být jednoduché a jasně čitelné. Logo by mělo být snadno použitelné a modifikovatelné. V ideálním případě by neměl být problém použít jedno logo na vizitky, etikety, firemní auto, billboard nebo webové stránky, a zároveň na jakémkoliv barevném podkladě (černá, bílá i další barvy) i v jakékoliv barevnosti. V tomto posledním faktoru selhávají některá moderní a pestrobarevná loga, která v podstatě nelze čitelně vytisknout pouze černou barvou na bílém podkladu.

Jak vytvořit dobré vizitky

Vizitka je základním marketingovým nástrojem a proto by se na nich nemělo šetřit. Vizitka je důležitou součástí prvního dojmu. Pokud bude vizitka vytištěna na nekvalitním papíře, bude pomuchlaná či dokonce špinavá, riskuje podnikatel, že si ho potenciální zákazník velmi rychle zařadí do kategorie nedůvěryhodných osob. Naopak asi nikdo ještě neuzavřel obchod jen proto, že se klientovi líbila jeho vizitka (samozřejmě s výjimkou těch, kteří vizitky sami navrhují, vyrábí apod.). Špatná vizitka je průšvih, ale dobrá je jen malou částí celé komunikace.

Jak vytvořit dobré vizitky

Grafický návrh vizitky by měl být v souladu s vaší firemní identitou. Pokud má podnikatel zpracovaný CI (Corporate identity) manuál, je grafický návrh vizitky obvykle jeho součástí.

Jak tisknout?

Před vytištěním vizitek je důležité zamyslet se nad jejich nákladem (počtem vyrobených kusů) a nad tím, jak rychle je podnikatel potřebuje. Existují totiž dvě základní varianty tisku a každý z nich má své opodstatnění v jiných případech.

Digitální tisk (laser)

Tento způsob tisku je vhodný především pro malé náklady vizitek (řádově desítky, max. stovky kusů). Jeho výhodou je, že tiskárny, které nabízejí tento typ tisku, se nachází v každém větším městě a tisk samotný je velmi rychlý.

Největší nevýhodou toho tisku je, že je velmi nákladný. Cena jedné vizitky se v závislosti na kvalitě papíru pohybuje od 4 až do 20 Kč, ale klidně i více, pokud podnikatel zaplatí příplatek za expresní dodání. Kvalita tisku je navíc o něco horší než při offsetovém tisku (viz níže).

Offsetový tisk

Tento typ tisku je vhodný především pro větší náklady vizitek – zpravidla od 1 000 kusů. Tiskárny často ani menší náklad nevytisknou. Cenově se jedná o velmi přívětivý způsob tisku při přepočtu na 1 kus. Samotná kvalita tisku se s digitálním nedá příliš srovnávat. Barvy jsou plné, syté a jednolité plochy působí velmi přirozeně.

Nevýhodou toho způsobu tisku je, že je nutné počítat s delší výrobní dobou. Tiskárny obvykle čekají, až se jim zakázky nahromadí a tisknou například jednou nebo dvakrát týdně.

Jaký zvolit papír?

Volba vhodného papíru na vizitky se většinou řídí dle jeho ceny. Vyplatí se ale zvolit ten nejkvalitnější papír. Vizitka by se neměla snadno ohnout, měla by být na dostatečně pevném papíře, a měla by být příjemná naopak, lze tedy doporučit spíše hlazený papír.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).