Hlavní navigace

Produkty a služby

Možná to zní primitivně, ale mnoho firem netuší, co si vlastně zákazníci s jejich výrobky kupují a proč. A přitom je právě tento poznatek základem pro správné nastavení úspěšných marketingových aktivit.

Abyste podnikatel mohl správně určit, jaké marketingové aktivity jsou pro něj vhodné, je důležité si nejdříve uvědomit, co prodává. K tomuto poznání je nutné se na svoje výrobky a služby podívat nejen velmi důkladně, ale především z pohledu zákazníka.

Proč je důležité vědět, co firma prodává?

Určení skutečného předmětu prodeje je zásadním předpokladem jakéhokoliv plánování marketingových aktivit a rozvoje firmy. Pokud dokáže podnikatel rozpoznat, co prodává, snáze dokáže určit, co je pro jeho zákazníky důležité a jak jim to nabídnout. Nejen že jim dokáže své produkty a služby prezentovat tím správným způsobem, ale naučí se také svoji nabídku doplnit a upravit tak, aby měla ještě větší úspěch.

Jak najít svůj tržní koutek?

Pro malé a střední podnikatele je nesnadné či dokonce nemožné soupeřit s velkými konkurenty. Proto je velmi důležité najít tzv. tržní koutek, kde produkty mohou vyniknout. Není to žádná složitá alchymie, a dobrou pozici na trhu si tímto způsobem může vybudovat zelinář i pojišťovací a­gent.

Co je tržní koutek?

Je to místo na trhu, kde je úplně prázdno, nebo se v něm pohybuje jen menší počet konkurentů. Pokud takové místo podnikatel najde, může se v rámci vybraného tržního koutku stát důležitým hráčem, a to i v konkurenci velkých firem.

Odlišit se nebo zemřít

Pokud se podnikatel něčím odlišuje, měl by to zdokonalit a soustředit se na to. Je třeba podotknout, že tento postup je nutné používat velmi rozvážně. Pokud má podnikatel například krámek se smíšeným zbožím nebo knihkupectví v malém městě, prostor pro specializaci je velmi malý.

To však samozřejmě neznamená, že nelze specializovat služby jako květinářství nebo smíšené zboží – i kdyby specializací byl „jen“ rozšířený sortiment ovoce a zeleniny, jaký zákazník jinde nenajde. Takřka v každém oboru lze najít něco, co ještě nikdo nedělá, nebo to dělá pro jiný typ zákazníků.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity