Hlavní navigace

Začínáme s marketingem

Sdílet

Zjednodušeně lze říci, že hlavním úkolem marketingu je prodat produkty či služby. Definovat co je marketing ale tak jednoduché není. Do marketingu patří v podstatě vše, co firma dělá.

Úspěšný a fungující marketing se dá dělat i s naprosto minimálními náklady, jenom to víc „bolí“. Čím méně má podnikatel prostředků na svou marketingovou kampaň, tím pečlivěji ji musí předem promyslet a naplánovat. Nelze spoléhat na jednorázová a rychlá řešení. 

Jak plánovat a řídit rozpočet na marketing

Pokud má podnikatel volné peníze a chce je investovat do propagace, neměl by to dělat bez rozmyslu a zbrkle. Špatně provedená nebo nesprávně načasovaná kampaň nové zákazníky nepřinese, pouze zcela bez užitku spolyká velké množství peněz a její výsledky budou velkým zklamáním.

Myslet dopředu

Rozpočet (alespoň v hrubých rysech) se vyplatí sestavovat vždy dlouhodobě. Podnikatel by měl vzít v úvahu zisky za uplynulý rok a předpokládat při stejných podnikatelských aktivitách podobný hospodářský výsledek.

Vhodné je si detailně rozepsat, co pro marketing musí podnikatel bezpodmínečně udělat, a tyto položky neměnit. Zároveň se musí vzít v potaz možné navýšení cen služeb, inflaci, vyšší DPH apod.

Nechat si rezervy

Podnikatel by měl sestavit svůj rozpočet na marketing tak, aby mu něco zbylo na nepředpokládané výdaje. Vždy se může objevit něco, co bude muset nebo chtít udělat, ale už na to nebudou peníze.

Přizpůsobit se trhu

V průběhu roku se trh pro produkt vyvíjí v závislosti na ročním období, svátcích i jiných událostech (v létě nebo v únoru asi nemá smysl inzerovat prodej vánočních stromků).

Rozpočet na marketing je vhodné plánovat právě s ohledem na měnící se situaci v průběhu roku. Takřka žádná kampaň nemá okamžité účinky. Podnikatel by se měl proto informovat o tom, kolik času potřebuje grafik na přípravu finální podoby letáku a jak dlouho bude tiskárně trvat jeho výroba. Stejně tak potřebuje podnikatel vědět, dokdy musí tiskárně podklady zaslat, aby byla dodací lhůta dodržena.

Měřit efektivitu kampaní a vynaložených investic

Jednou z nejjednodušších cest, jak měřit efektivitu vynaložených investic, je jednoduchý výpočet nákladů na získání jednoho zákazníka. Pokud průměrný zákazník přinese zisk například 10 000 Kč a kampaň za 600 000 Kč přivedla 100 zákazníků, je jasné, že na každém novém zákazníkovi podnikatel prodělal 50 000 Kč.

Pokud je ale podnikání založeno na zákaznících, kteří u budou nakupovat dlouhodobě, musí se tento výpočet upravit tak, aby vyhovoval reálným podmínkám.

Jak načasovat marketingové aktivity

Načasování jednotlivých aktivit v marketingu je klíčem k jejich úspěchu.

Myslet logicky a postupovat systematicky

Ať se udělá v marketingu cokoliv, ve chvíli, kdy to podnikatel dělá, musí být hotové vše, co na to navazuje, a co s tím souvisí.

Ideální je, když je vše hotové předem, to se však stává zřídka, především v začátcích podnikání. Pokud na leták nebo do článku uvede podnikatel telefonní číslo, na které se nikdo nedovolá, nebo webové stránky, na kterých není nic kromě upozornění, že jsou ve výstavbě, pravděpodobně jste velmi neelegantně a neúčinně vyhodili peníze za celou kampaň (plus spoustu energie) a přišli o nejednoho klienta. Podobně nepůsobí dobře, nemá-li podnikatel na obchodní schůzku ještě udělané vizitky, katalog nebo ucelené informace o produktu. Lepší je schůzku o týden odložit a na materiály počkat.

Faktorů, které mohou působit negativně je mnoho, a je třeba myslet na každou drobnost – zákazníci jsou právě na detaily velmi citliví, a to jak v pozitivním, tak v negativním smyslu slova.

Autoři: Vlasta Tichá, Vojtěch Šťavík – Diversity s.r.o.
logo, diversity

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).