HLAVA ČTVRTÁ
Oddíl první
§ 23
(1) Oblastní plány rozvoje lesů jsou metodickým nástrojem státní lesnické politiky a doporučují zásady hospodaření v lesích. Zpracování oblastních plánů rozvoje lesů zadává a návrhy oblastních plánů rozvoje lesů schvaluje ministerstvo. Podmínkou schválení oblastních plánů rozvoje lesů je závazné stanovisko ústředního orgánu státní správy ochrany přírody z hlediska zavádění nepůvodních druhů lesních dřevin. Závazné stanovisko ústřední orgán státní správy ochrany přírody nevydá v případě zavádění modřínu opadavého a douglasky tisolisté, nejde-li o jejich zavádění na území chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny.
(1) Oblastní plány rozvoje lesů jsou metodickým nástrojem státní lesnické politiky a doporučují zásady hospodaření v lesích. Zpracování oblastních plánů rozvoje lesů zadává a návrhy oblastních plánů rozvoje lesů schvaluje ministerstvo. Podmínkou schválení oblastních plánů rozvoje lesů je závazné stanovisko ústředního orgánu státní správy ochrany přírody z hlediska zavádění nepůvodních druhů lesních dřevin. Závazné stanovisko ústřední orgán státní správy ochrany přírody nevydá v případě zavádění douglasky tisolisté, nejde-li o zavádění na území chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny.
(2) Účelně vynaložené náklady na zpracování oblastních plánů rozvoje lesů hradí stát.
(3) Na schvalování oblastních plánů rozvoje lesů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
(4) Podrobnosti o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů stanoví ministerstvo právním předpisem.
Typologický systém lesů
§ 23a
(1) Typologický systém lesů (dále jen „typologický systém“) slouží pro klasifikaci a vyhodnocování základních ekologických podmínek lesů, na jejichž základě vymezuje v lesích části s podobnými růstovými a produkčními podmínkami a vytváří podklady pro vhodné lesnické hospodaření.
(2) Do typologického systému se zařazují lesní pozemky na základě jejich terénních, půdních a vegetačních vlastností, případně další pozemky, které je účelné klasifikovat.
(3) Typologický systém se skládá z těchto lesnických typologických jednotek:
a) lesní vegetační stupeň,
b) ekologická řada,
c) edafická kategorie,
d) soubor lesních typů a
e) lesní typ.
(4) Základní lesnickou typologickou jednotkou je lesní typ, který je souborem přirozených a změněných lesních ekosystémů vývojově k sobě patřících. Lesní typ je charakterizován kombinací rostlinných společenstev, půdními vlastnostmi, polohou a potenciální bonitou dřevin.
§ 23b
(1) Zařazování pozemků do typologického systému provádí Institut. Zařazení je závazné pro vlastníka lesa, zpracovatele oblastního plánu rozvoje lesů, lesního hospodářského plánu a lesní hospodářské osnovy.
(2) Vlastník lesa může Institut požádat o zařazení nebo ověření správnosti zařazení pozemků v jeho vlastnictví do typologického systému. Institut zařazení nebo ověření zařazení bez zbytečného odkladu posoudí a zařazení nebo jeho změnu provede, popřípadě sdělí žadateli důvody pro odmítnutí zařazení nebo jeho změny.
§ 23d
Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) náležitosti popisu typologického systému a lesnických typologických jednotek,
b) postup zařazování pozemků do typologického systému,
c) způsob ověřování správnosti jejich zařazení a
Oddíl druhý
§ 24
(1) Lesní hospodářské plány (dále jen "plány") jsou nástrojem vlastníka lesa a zpracovávají se zpravidla na deset let.
(1) Lesní hospodářský plán (dále jen „plán“) je nástrojem vlastníka lesa a zpracovává se pro lesní hospodářský celek zpravidla na období 10 let.
(2) Plány obsahují ustanovení závazná a doporučující. Závaznými ustanoveními plánu jsou maximální celková výše těžeb a minimální podíl melioračních a zpevňujících dřevin při obnově porostu. Vlastník lesa má právo na částečnou úhradu zvýšených nákladů na výsadbu minimálního podílu melioračních a zpevňujících dřevin vůči státu. Pravidla podpory výsadby těchto dřevin upraví ministerstvo právním předpisem. Pro státní lesy a lesy ve vlastnictví obcí je závazným ustanovením též minimální plošný rozsah výchovných zásahů v porostech do 40 let věku.
(2) Plány obsahují ustanovení závazná a doporučující. Závazným ustanovením plánu je maximální celková výše těžeb. Pro státní lesy je závazným ustanovením též minimální podíl melioračních a zpevňujících dřevin při obnově lesního porostu a minimální plošný rozsah výchovných zásahů v lesních porostech do 40 let věku. Organizační složky státu a právnické osoby, kterým je svěřeno nakládání se státními lesy, mají právo na částečnou úhradu zvýšených nákladů na výsadbu minimálního podílu melioračních a zpevňujících dřevin vůči státu. Podmínky poskytování částečné úhrady zvýšených nákladů na výsadbu melioračních a zpevňujících dřevin stanoví ministerstvo vyhláškou.
(3) Právnické osoby, kterým je svěřeno nakládání se státními lesy, ostatní právnické a fyzické osoby vlastnící více než 50 ha lesa v obvodu územní působnosti schvalujícího orgánu státní správy lesů (§ 27) jsou povinny zabezpečit zpracování plánů. Hospodařit podle plánu mohou též právnické a fyzické osoby vlastnící méně než 50 ha lesa.
(3) Osoba, která vlastní více než 50 ha lesa v obvodu územní působnosti schvalujícího orgánu státní správy lesů, je povinna zabezpečit zpracování plánu. Totéž platí pro organizační složku státu a právnickou osobu, které hospodaří se státními lesy na výměře větší než 50 ha. Hospodařit podle plánu může rovněž osoba, která vlastní méně než 50 ha lesa, a organizační složka státu a právnická osoba, které hospodaří se státními lesy na výměře menší než 50 ha lesa.
(4) Jeden plán může být zpracován pro lesy o výměře nejvýše 20 000 ha.
(5) Právnické a fyzické osoby, pro které byly schváleny plány, jsou povinny dodržovat jejich závazná ustanovení (odstavec 2).
(5) Právnické osoby, organizační složky státu a fyzické osoby, pro které byly schváleny plány, jsou povinny dodržovat jejich závazná ustanovení (odstavec 2).
(6) Vlastník lesa, na kterého se vztahuje povinnost zabezpečit zpracování plánu, je povinen písemně informovat schvalující orgán státní správy lesů o změnách vlastnictví lesů, v jejichž důsledku výměra lesa v jeho vlastnictví ve správním obvodu schvalujícího orgánu státní správy lesů poklesne pod 50 ha nebo přesáhne 50 ha, a to do 30 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala.
(7) Ministerstvo stanoví vyhláškou obsah plánů, způsob odvození závazných ustanovení plánů a způsob zpracování plánů.
§ 25
(1) Pro zjištění stavu lesa a pro výkon státní správy lesů se pro všechny lesy o výměře menší než 50 ha ve vlastnictví fyzických a právnických osob, pokud pro ně není zpracován plán (§ 24 odst. 3), zpracovávají lesní hospodářské osnovy (dále jen "osnovy"). Osnovy se zpracovávají obvykle na deset let se stejnou dobou platnosti v určeném území. Jejich zpracování zadává orgán státní správy lesů.
(2) Záměr zadat zpracování osnovy vyhlásí orgán státní správy lesů obecně závaznou vyhláškou. Fyzické a právnické osoby vlastnící lesy o výměře menší než 50 ha (odstavec 1) mají právo v termínu stanoveném orgánem státní správy lesů oznámit mu své hospodářské záměry a požadavky na zpracování osnovy.
(3) Pro vlastníka lesa o výměře větší než 3 ha, který má zájem využít osnovu pro hospodaření v lese a protokolem o převzetí ji převezme, se stává závaznou celková výše těžeb, která je nepřekročitelná, a podíl melioračních a zpevňujících dřevin při obnově porostu. Pro vlastníka lesa o výměře do 3 ha, který má zájem využít osnovu pro hospodaření v lese a protokolem o převzetí ji převezme, se stává závaznou celková výše těžeb, která je nepřekročitelná. Ustanovení § 24 odst. 2 se užije obdobně.
(4) Každý vlastník lesa obdrží od orgánu státní správy lesů osnovu týkající se jeho lesa bezplatně.
(5) Ministerstvo stanoví právním předpisem podrobnosti o zadávání, zpracovávání a součástech osnov, o jejich změnách, o způsobu odvození závazných ustanovení osnov a o způsobu převzetí osnovy vlastníkem lesa.
§ 26
(1) Plány a osnovy mohou zpracovávat pouze právnické nebo fyzické osoby, které mají k této činnosti licenci udělenou ministerstvem podle hlavy šesté tohoto zákona.
(1) Plány a osnovy mohou zpracovávat pouze právnické nebo fyzické osoby, které mají k této činnosti licenci udělenou orgánem státní správy podle hlavy šesté tohoto zákona.
(2) Náklady na zpracování plánů hradí vlastník lesa; náklady na zpracování osnov hradí stát.
(3) Právnické a fyzické osoby, jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být dotčeny, a orgány státní správy mohou uplatnit své připomínky a požadavky na zpracování plánů nebo osnov nejpozději v termínu stanoveném schvalujícím orgánem státní správy lesů. Ustanovení § 25 odst. 2 není tím dotčeno.
§ 27
(1) Vlastník lesa, který je povinen hospodařit podle plánu (§ 24 odst. 3), je povinen předložit návrh plánu ke schválení orgánu státní správy lesů ve dvou vyhotoveních nejpozději do 60 dnů po skončení platnosti předchozího plánu. Orgán státní správy lesů plán schválí, pokud není v rozporu s tímto zákonem a ostatními právními předpisy.20) V rámci schvalování lesních hospodářských plánů orgán státní správy lesů posuzuje navrhované využití modřínu opadavého a douglasky tisolisté, nejde-li o jejich využití na území chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny. Navrhované využití vybraných nepůvodních druhů dřevin posuzuje tak, aby nedošlo k poškození přírodních stanovišť v jejich přirozeném areálu rozšíření nebo původních druhů rostlin anebo živočichů. Jedno vyhotovení schváleného plánu zůstává založeno u místně příslušného orgánu státní správy lesů, který uhradí náklady na pořízení jedné kopie.
(1) Vlastník lesa, který je povinen zabezpečit zpracování plánu, je povinen předložit návrh plánu ke schválení orgánu státní správy lesů v elektronické podobě ve lhůtě 60 dnů ode dne skončení platnosti předchozího plánu. Orgán státní správy lesů zveřejní informaci o tom, že bylo zahájeno řízení o schválení plánu, a určí lhůtu, ve které mohou osoby, jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být přímo dotčeny, a dotčené orgány uplatnit připomínky.
(2) Pokud se souvislé lesy jednoho vlastníka rozkládají v obvodu územní působnosti dvou nebo více orgánů státní správy lesů, je ke schválení plánu příslušný ten orgán státní správy lesů, v jehož územní působnosti leží největší část lesního majetku.
(2) Pokud se lesy jednoho vlastníka, pro které je vyhotovován plán, rozkládají v obvodu územní působnosti dvou nebo více orgánů státní správy lesů, je ke schválení plánu příslušný orgán státní správy lesů, v jehož územní působnosti leží největší část lesního hospodářského celku.
(3) Pokud orgán státní správy lesů předložený plán neschválí, je vlastník lesa povinen ve lhůtě stanovené orgánem státní správy lesů předložit upravený návrh plánu nebo do 30 dnů od doručení vyrozumění o neschválení plánu podat u tohoto orgánu písemné námitky. O námitkách rozhodne nadřízený orgán státní správy lesů do 30 dnů. Neuzná-li námitky, stanoví současně lhůtu pro předložení upraveného návrhu plánu orgánu státní správy lesů.
(3) Účastníky řízení o schválení plánu jsou vlastník lesa a zpracovatel plánu. Ustanovení § 27 odst. 2 správního řádu se nepoužije.
(4) Pokud dojde v průběhu platnosti plánu ke změnám podmínek, vyvolávajícím nutnost změny závazného ustanovení plánu, zejména z hlediska ochrany lesa nebo z hlediska zajištění plnění funkcí lesa, musí vlastník lesa požádat schvalující orgán státní správy lesů o změnu příslušného závazného ustanovení.
(5) Vlastník lesa může v případě slučování dvou nebo více částí lesního majetku za účelem zpracování nového plánu požádat schvalující orgán státní správy lesů o zkrácení doby platnosti plánu. Orgán státní správy lesů žádosti vyhoví, pokud zkrácením doby platnosti plánu nedojde k ohrožení rovnoměrného a trvalého plnění funkcí lesa. Součástí žádosti je lesní hospodářská evidence o plnění závazných ustanovení plánu, aktualizovaná ke dni navrhovaného konce platnosti plánu. Navrhovat zkrácení doby platnosti plánu lze pouze k 31. prosinci běžného roku. Lhůta k podání žádosti o zkrácení doby platnosti plánu je do 30 dnů od navrhovaného konce platnosti plánu. Orgán státní správy lesů poskytne vlastníkovi lesa na jeho žádost předběžnou informaci podle § 139 správního řádu o podmínkách zkrácení doby platnosti plánu.
(6) Na řízení o schvalování plánů nebo povolování jejich změn se nevztahují obecné předpisy o správním řízení, s výjimkou rozhodování o námitkách podle odstavce 3. V řízení o námitkách je účastníkem vlastník lesa a zpracovatel plánu.
(7) Ustanovení odstavců 4 a 6 platí přiměřeně též při změně osnov.
(8) Ministerstvo stanoví právním předpisem podrobnosti o náležitostech a obsahu, o způsobu odvození závazných ustanovení plánů, o způsobu schvalování plánů a o podmínkách povolování jejich změn.
§ 27a
(1) Na žádost vlastníka lesa nebo z moci úřední orgán státní správy lesů může před zahájením řízení o schválení plánu svolat základní šetření. Orgán státní správy lesů základní šetření svolá, pokud hrozí, že bude dotčen jiný veřejný zájem chráněný jiným právním předpisem, nebo pokud hrozí, že rozhodnutím o plánu budou přímo dotčeny ve svých právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech jiné osoby než vlastník lesa, a dále v případě zjišťování stavu lesa na inventarizační ploše určené ke statistickému zjišťování podrobných údajů o stavu lesa.
(2) K základnímu šetření orgán státní správy lesů přizve osoby uvedené v odstavci 1 a dotčené orgány, které mohou uplatnit připomínky ke zpracování plánu.
(3) Protokol o průběhu základního šetření musí kromě obecných náležitostí protokolu podle správního řádu obsahovat soupis uplatněných připomínek včetně závěrů o jejich projednání.
(4) Na základní šetření se použijí obdobně § 18, 49 a 54 správního řádu.
§ 27b
(1) Orgán státní správy lesů nejpozději do 6 měsíců ode dne předložení návrhu plánu ke schválení svolá závěrečné šetření, ke kterému přizve osoby a dotčené orgány, které k návrhu plánu uplatnily připomínky.
(2) Při závěrečném šetření orgán státní správy lesů prověří, jakým způsobem zpracovatel plánu vypořádal připomínky, prověří správnost zjištění stavu lesa a způsob a správnost odvození závazných ustanovení plánu.
(3) Protokol ze závěrečného šetření je přílohou rozhodnutí o plánu.
§ 27c
(1) Orgán státní správy lesů vydá rozhodnutí o plánu ve lhůtě do 9 měsíců ode dne předložení návrhu plánu ke schválení.
(2) Pokud orgán státní správy lesů předložený plán neschválí, je vlastník lesa povinen ve lhůtě stanovené orgánem státní správy lesů předložit upravený návrh plánu nebo do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí o neschválení plánu podat odvolání. V případě předložení upraveného návrhu plánu počíná běžet nová lhůta pro vydání rozhodnutí o plánu ode dne jeho předložení.
(3) Rozhodnutí o neschválení plánu nabývá právní moci, jestliže bylo oznámeno vlastníkovi lesa a zpracovateli plánu a marně uplynuly lhůty pro podání odvolání a k předložení upraveného návrhu plánu. Zamítne-li odvolací orgán odvolání, stanoví vlastníkovi lesa lhůtu pro předložení nového návrhu plánu.
(4) Orgán státní správy lesů plán schválí, pokud není v rozporu s tímto zákonem a jinými právními předpisy20). Plán se schvaluje s platností k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém byl předložen návrh plánu ke schválení. Do doby nabytí právní moci rozhodnutí o schválení plánu se vlastník lesa při hospodaření v lese řídí návrhem plánu, neodporuje-li to jiným ustanovením tohoto zákona.
(5) V rámci rozhodnutí o schválení plánu orgán státní správy lesů posoudí navrhované využití douglasky tisolisté, nejde-li o využití na územích chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny. Navrhované využití posoudí tak, aby nedošlo k poškození přírodních stanovišť v jejich přirozeném areálu rozšíření nebo původních druhů rostlin anebo živočichů.
(6) V rozhodnutí o schválení plánu orgán státní správy lesů kromě obecných náležitostí rozhodnutí podle správního řádu uvede
a) závazná ustanovení plánu podle § 24 odst. 2 a
b) případné povolení výjimek
1. z velikosti nebo šíře holé seče podle § 31 odst. 2,
2. ze lhůt pro obnovu, zalesnění a zajištění lesního porostu podle 31 odst. 6, nebo
3. ze zákazu provádět mýtní těžbu v lesních porostech lesa vysokého mladších než 60 let nebo v lesních porostech lesa nízkého a středního mladších než 20 let podle § 33 odst. 6.
(7) Ve vojenských lesích rozhodne Vojenský lesní úřad o schválení plánu po projednání s ministerstvem.
§ 27d
(1) Pokud dojde v průběhu platnosti plánu ke změnám podmínek, které vyvolávají nutnost změny závazného ustanovení plánu, zejména z hlediska ochrany lesa nebo z hlediska zajištění plnění funkcí lesa, musí vlastník lesa požádat orgán státní správy lesů o změnu závazného ustanovení.
(2) Vlastník lesa může v případě významné změny přírodních nebo hospodářských podmínek požádat schvalující orgán státní správy lesů o zkrácení doby platnosti plánu. Orgán státní správy lesů žádosti vyhoví, pokud zkrácením doby platnosti plánu nedojde k ohrožení rovnoměrného a trvalého plnění funkcí lesa. Součástí žádosti o zkrácení doby plánu je lesní hospodářská evidence o plnění závazných ustanovení plánu s údaji ke dni navrhovaného konce platnosti plánu. Navrhovat zkrácení doby platnosti plánu lze pouze k 31. prosinci kalendářního roku. Lhůta k podání žádosti o zkrácení doby platnosti plánu je do 30 dnů ode dne navrhovaného konce platnosti plánu. Orgán státní správy lesů poskytne vlastníkovi lesa na jeho žádost předběžnou informaci o podmínkách zkrácení doby platnosti plánu.
(3) O změně plánu se rozhoduje v novém řízení. Základní šetření se nesvolává. Závěrečné šetření se svolá, pokud ze změny plánu vyplývá významná změna podmínek, za nichž byly vypořádány připomínky v rámci základního šetření schváleného plánu.
§ 28
(1) Inventarizace lesů je zjišťování skutečného stavu lesů na území státu.
(1) Inventarizace lesů je průběžné zjišťování skutečného stavu a vývoje lesů na území státu s pravidelným vyhodnocováním sledovaných parametrů.
(2) Provedení inventarizace lesů vyhlašuje vláda nařízením, ve kterém určí rozsah a způsob inventarizace lesů.
(3) Náklady inventarizace lesů hradí stát.
(2) Náklady inventarizace lesů hradí stát.
(4) Vlastník lesa je povinen strpět provádění potřebných úkonů spojených s inventarizací lesů a poskytovat nezbytné údaje orgánům státní správy lesů.
(3) Vlastník lesa je povinen strpět provádění potřebných úkonů spojených s inventarizací lesů.
(4) Inventarizaci lesů provádí Institut.
§ 28a
(1) Pro účely tohoto zákona se pověřenou osobou rozumí organizační složka státu nebo právnická osoba pověřená ministerstvem prováděním odborných činností stanovených v odstavci 3.
(1) V rámci inventarizace lesů provádí Institut tyto odborné činnosti:
a) sleduje výskyt invazního nepůvodního druhu dřeviny,
b) sleduje nepříznivé dopady invazního nepůvodního druhu dřeviny na stav a vývoj lesních ekosystémů,
c) shromažďuje a zpracovává údaje o výsledcích sledování výskytu invazního nepůvodního druhu dřeviny a nepříznivých dopadů nepůvodního druhu dřeviny na stav a vývoj lesních ekosystémů,
d) shromažďuje a zpracovává údaje o dalších nepůvodních druzích dřevin, u kterých je vzhledem k jejich vlastnostem možné očekávat rozvoj invazního chování,
e) vyhodnocuje dopady invazního nepůvodního druhu dřeviny na stav a vývoj lesních ekosystémů,
f) vyhodnocuje účinnost regulačních opatření realizovaných k minimalizaci dopadů invazního nepůvodního druhu dřeviny a
g) přijímá oznámení orgánů státní správy a vlastníků lesů o výskytu a nepříznivých dopadech invazního nepůvodního druhu dřeviny a o účinnosti regulačních opatření realizovaných k minimalizaci dopadů invazního nepůvodního druhu dřeviny.
(2) Pověřenou osobou může být organizační složka státu zřízená podle zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích podléhající dohledu a kontrole ministerstva nebo právnická osoba, která má nejméně 10 let praxe s prováděním inventarizace lesů a která je způsobilá
(2) Údaje a poznatky získané v rámci provádění odborných činností podle odstavce 1 Institut předává Agentuře ochrany přírody a krajiny České republiky.
a) v rámci inventarizace lesů sledovat výskyt invazního nepůvodního druhu dřeviny a získané údaje zpracovávat,
b) sledovat nepříznivé dopady působené invazním nepůvodním druhem dřeviny na stav a vývoj lesních ekosystémů,
c) vyhodnocovat účinnost opatření k regulaci značně rozšířených invazních nepůvodních druhů dřeviny podle zákona o ochraně přírody a krajiny41) realizovaných k minimalizaci dopadů invazního nepůvodního druhu dřeviny,
d) vést přehled o výskytu a šíření invazních nepůvodních druhů dřevin rostoucích v lesích na území České republiky a o dalších nepůvodních druzích dřevin, u kterých je vzhledem k jejich vlastnostem možné očekávat rozvoj invazního chování, a tento přehled každoročně poskytovat Agentuře ochrany přírody a krajiny České republiky, a
e) ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Agenturou ochrany přírody a krajiny České republiky shromažďovat a zpracovávat odborné údaje; praxe v této nebo obdobné spolupráci činí nejméně 5 let.
(3) Pověřená osoba
a) shromažďuje, zpracovává a poskytuje údaje o výsledcích sledování výskytu invazního nepůvodního druhu dřeviny,
b) zajišťuje aktuálnost, bezpečnost a ochranu údajů vedených v rámci přehledu podle odstavce 2 písm. d) před jejich poškozením, zneužitím nebo ztrátou,
c) vyhodnocuje dopady invazního nepůvodního druhu dřeviny na stav a vývoj lesních ekosystémů,
d) vyhodnocuje účinnost regulačních opatření realizovaných k minimalizaci dopadů invazního nepůvodního druhu dřeviny,
e) přijímá oznámení orgánů státní správy a vlastníků lesů o výskytu a nepříznivých dopadech invazního nepůvodního druhu dřeviny a o účinnosti regulačních opatření realizovaných k minimalizaci dopadů invazního nepůvodního druhu dřeviny,
f) předává údaje a poznatky získané v rámci výkonu své činnosti Agentuře ochrany přírody a krajiny České republiky a
g) v případě zrušení nebo zániku pověření předá veškeré údaje a doklady ministerstvu a o tomto předání provede zápis.
§ 28b
(1) Ministerstvo zruší pověření pověřené osobě, jestliže pověřená osoba
a) opakovaně poruší povinnost stanovenou v tomto zákoně,
b) změní-li se okolnosti rozhodné pro její pověření, nebo
c) ukončí-li pověřená osoba provádění odborných činností podle § 28a odst. 3.
(2) Pověření pověřené osoby zaniká zánikem organizační složky státu nebo právnické osoby.