Zákon o lesích a o změně některých zákonů (lesní zákon) - Oddíl první - Diferenciace hospodaření

Předpis č. 289/1995 Sb.

Znění od 1. 1. 2026

289/1995 Sb. Zákon o lesích a o změně některých zákonů (lesní zákon)

Oddíl první

Diferenciace hospodaření

§ 23

Oblastní plány rozvoje lesů

(1) Oblastní plány rozvoje lesů jsou metodickým nástrojem státní lesnické politiky a doporučují zásady hospodaření v lesích. Zpracování oblastních plánů rozvoje lesů zadává a návrhy oblastních plánů rozvoje lesů schvaluje ministerstvo. Podmínkou schválení oblastních plánů rozvoje lesů je závazné stanovisko ústředního orgánu státní správy ochrany přírody z hlediska zavádění nepůvodních druhů lesních dřevin. Závazné stanovisko ústřední orgán státní správy ochrany přírody nevydá v případě zavádění modřínu opadavého a douglasky tisolisté, nejde-li o jejich zavádění na území chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny.

(1) Oblastní plány rozvoje lesů jsou metodickým nástrojem státní lesnické politiky a doporučují zásady hospodaření v lesích. Zpracování oblastních plánů rozvoje lesů zadává a návrhy oblastních plánů rozvoje lesů schvaluje ministerstvo. Podmínkou schválení oblastních plánů rozvoje lesů je závazné stanovisko ústředního orgánu státní správy ochrany přírody z hlediska zavádění nepůvodních druhů lesních dřevin. Závazné stanovisko ústřední orgán státní správy ochrany přírody nevydá v případě zavádění douglasky tisolisté, nejde-li o zavádění na území chráněných podle části třetí nebo čtvrté zákona o ochraně přírody a krajiny.

(2) Účelně vynaložené náklady na zpracování oblastních plánů rozvoje lesů hradí stát.

(3) Na schvalování oblastních plánů rozvoje lesů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(4) Podrobnosti o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů stanoví ministerstvo právním předpisem.

Typologický systém lesů

§ 23a

(1) Typologický systém lesů (dále jen „typologický systém“) slouží pro klasifikaci a vyhodnocování základních ekologických podmínek lesů, na jejichž základě vymezuje v lesích části s podobnými růstovými a produkčními podmínkami a vytváří podklady pro vhodné lesnické hospodaření.

(2) Do typologického systému se zařazují lesní pozemky na základě jejich terénních, půdních a vegetačních vlastností, případně další pozemky, které je účelné klasifikovat.

(3) Typologický systém se skládá z těchto lesnických typologických jednotek:

a) lesní vegetační stupeň,

b) ekologická řada,

c) edafická kategorie,

d) soubor lesních typů a

e) lesní typ.

(4) Základní lesnickou typologickou jednotkou je lesní typ, který je souborem přirozených a změněných lesních ekosystémů vývojově k sobě patřících. Lesní typ je charakterizován kombinací rostlinných společenstev, půdními vlastnostmi, polohou a potenciální bonitou dřevin.

§ 23b

(1) Zařazování pozemků do typologického systému provádí Institut. Zařazení je závazné pro vlastníka lesa, zpracovatele oblastního plánu rozvoje lesů, lesního hospodářského plánu a lesní hospodářské osnovy.

(2) Vlastník lesa může Institut požádat o zařazení nebo ověření správnosti zařazení pozemků v jeho vlastnictví do typologického systému. Institut zařazení nebo ověření zařazení bez zbytečného odkladu posoudí a zařazení nebo jeho změnu provede, popřípadě sdělí žadateli důvody pro odmítnutí zařazení nebo jeho změny.

§ 23d

Ministerstvo stanoví vyhláškou

a) náležitosti popisu typologického systému a lesnických typologických jednotek,

b) postup zařazování pozemků do typologického systému,

c) způsob ověřování správnosti jejich zařazení a

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).