Hlavní navigace

Zákon o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku) - ČÁST DRUHÁ - PRIVATIZACE MAJETKU STÁTU

Předpis č. 178/2005 Sb.

Znění od 17. 1. 2012

178/2005 Sb. Zákon o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku)

ČÁST DRUHÁ

PRIVATIZACE MAJETKU STÁTU

§ 5

(1) V souladu s rozhodnutím vydaným podle zvláštního právního předpisu2) po dni nabytí účinnosti tohoto zákona přísluší ministerstvu hospodařit s majetkem zrušených státních podniků nebo jiných státních organizací nebo s vyňatými částmi tohoto majetku, jakož i s majetkem, který na ministerstvo přejde z Pozemkového fondu České republiky.

(2) O majetku, se kterým přísluší hospodařit ministerstvu a na který je vydáno rozhodnutí o privatizaci, vede ministerstvo zvláštní evidenci.

(3) Majetek určený k privatizaci, výnosy z prodeje tohoto majetku a zisk z účasti státu v obchodních společnostech lze použít pouze k těmto účelům:

a) k vyrovnání nároků oprávněných osob podle zvláštních právních předpisů3),

b) na základě rozhodnutí o privatizaci

1. k vložení do akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným a k nakládání s účastmi na těchto společnostech,

2. k prodeji majetku podniku nebo jeho části nebo k prodeji majetkové účasti v obchodní společnosti,

3. k převodu na obce, na dobrovolné svazky obcí nebo na kraje,

4. k převodu pro účely nemocenského, důchodového a zdravotního pojištění a státní politiky zaměstnanosti,

5. k převodu na Nadační investiční fond pro účely podpory nadací určených Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky na návrh vlády,

6. k převodu na Pozemkový fond České republiky, jde-li o majetek sloužící zemědělské výrobě, nebo

7. k převodu na obecně prospěšné společnosti,

c) v souladu s rozhodnutím vlády

1. k plnění závazků podniků určených k privatizaci, zejména závazků z úvěrů zajištěných zástavním právem,

2. k financování výdajů na činnost státních podniků, jejichž část byla zprivatizována a které je nezbytně nutné zachovat, zejména z důvodů nedořešených nároků oprávněných osob podle zvláštních právních předpisů,

3. k úhradě nákladů spojených s odstraňováním škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniku,

4. k vyrovnání rozpočtu Pozemkového fondu České republiky,

4. k úhradě nákladů a podpoře investičních a neinvestičních akcí spojených s nápravou škod způsobených na životním prostředí těžbou nerostů a na revitalizaci dotčených území a k úhradě nákladů spojených se záchranou klenotů naší národní identity a architektonického dědictví České republiky,

5. k převodu na Státní fond dopravní infrastruktury,

5. k převodu do státního rozpočtu v případě, kdy rozpočtované příjmy pojistného na důchodové pojištění včetně příjmů z penále a pokut připadajících na důchodové pojištění spolu s částkou z výnosu daně z přidané hodnoty započítávanou pro případný převod ze státního rozpočtu do státních finančních aktiv na účet rezervy pro důchodovou reformu5) budou nižší než rozpočtované výdaje na dávky důchodového pojištění včetně výdajů spojených s výběrem pojistného na důchodové pojištění a výplatou dávek důchodového pojištění; rozpočtovaná částka se převede do výše předpokládaného skutečného rozdílu podle části věty před středníkem,

6. k převodu na Státní fond rozvoje bydlení,

6. k převodu na Státní fond dopravní infrastruktury,

7. k převodu na Státní fond životního prostředí České republiky,

7. k převodu na Státní fond rozvoje bydlení,

8. k úhradě ztrát vzniklých České konsolidační agentuře v souvislosti s plněním úkolů stanovených jí rozhodnutím vlády,

8. k finanční podpoře projektů rozvoje území určených pro průmyslové využití schválených vládou.

9. k doplnění zdrojů České inkasní, s. r. o. na úhradu jejích závazků v souvislosti s plněním úkolů stanovených jí rozhodnutím vlády,

10. k úhradě nákladů a podpoře investičních a neinvestičních akcí spojených s nápravou škod způsobených na životním prostředí těžbou nerostů a na revitalizaci dotčených území,

11. k finanční podpoře projektů rozvoje území určených pro průmyslové využití schválených vládou,

12. k posílení finančních zdrojů na úhradu závazků vůči České národní bance splatných nejpozději v roce 2007 a spojených s konsolidací bankovního sektoru a rozdělením České a Slovenské Federativní Republiky,

13. k převodu do státních finančních aktiv na částečné pokrytí rozpočtové úhrady kupní ceny za úplatný převod akcií společnosti ČEPS, a. s. od společnosti ČEZ, a. s. do majetku státu spravovaného Ministerstvem financí,

14. k převodu částky 5 000 000 000 Kč získané za rok 2005 ze zisku z titulu účasti státu v obchodních společnostech ČEZ, a. s. a OSINEK, a. s. do státního rozpočtu a určené k odstranění povodňových škod vzniklých v roce 2006 a k provedení nových protipovodňových opatření,

15. k převodu částky 4 000 000 000 Kč do státních finančních aktiv k financování potřeb souvisejících s prováděním programu 129 120 _ Podpora prevence před povodněmi II, programu 129 130 _ Podpora obnovy, odbahnění a rekonstrukce rybníků a výstavby vodních nádrží, a dále k financování pozemkových úprav zaměřených na protipovodňová opatření3a).

15. k převodu na účet rezervy pro důchodovou reformu,

d) k nákupu majetku a majetkových účastí, ke kterým má stát předkupní právo,

e) k úhradě nákladů restitučních a privatizačních soudních sporů, které je povinno hradit ministerstvo, případně i k úhradě souvisejících škod způsobených ministerstvem a před účinností tohoto zákona Fondem,

e) k úhradě nákladů spojených s restitučními a privatizačními soudními spory, které je povinno hradit ministerstvo, k úhradě nákladů spojených se soudními spory a správními řízeními vyplývajícími z uplatňování zákona č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů, případně i k úhradě souvisejících škod způsobených ministerstvem a před 1. lednem 2006 Fondem a k úhradě nákladů spojených s vypořádáním mimosoudních dohod uzavřených mezi ministerstvem a osobami, které se vůči České republice domáhají uspokojení nároků vzniklých jim v důsledku nesprávného či nezákonného postupu ministerstva a před 1. lednem 2006 Fondu při převodech majetku státu na jiné osoby a které ministerstvo uznalo z důvodu jejich nespornosti,

f) k úhradě poplatků spojených s prodejem akcií na regulovaném trhu cenných papírů, nebo prostřednictvím zprostředkovatele,

g) k úhradě závazků bývalé státní organizace České dráhy, které přešly k 1. lednu 2003 na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, jde-li o výnosy z privatizace majetku státu, který na základě zvláštního právního předpisu4) přešel do hospodaření státní organizace Správa železniční dopravní cesty,

h) k úhradě nákladů spojených s projednáváním a realizací privatizačních projektů,

g) k úhradě nákladů ministerstva spojených s projednáváním a realizací privatizačních projektů a rozhodnutí o privatizaci a k úhradě nákladů spojených s údržbou a opravami majetku, který po jeho privatizaci přešel od jeho nabyvatelů zpět do vlastnictví České republiky; k úhradě nákladů spojených se správou aktiv a pasiv po zaniklé České konsolidační agentuře, jakož i k úhradě nákladů spojených se správou aktiv a pasiv, která přešla nebo přejdou na ministerstvo v souvislosti se zrušením nebo zánikem dalších transformačních institucí nebo organizací, které se podílely na přípravě a realizaci procesu privatizace majetku státu.

i) k převodu finančních prostředků Ministerstvu kultury na podporu záchrany klenotů naší národní identity, a to na rekonstrukci Národního muzea, rekonstrukci Národní knihovny České republiky a záchranu architektonického dědictví České republiky,

j) k převodu 2 mld. Kč Ministerstvu práce a sociálních věcí na podporu výstavby domovů důchodců,

k) k převodu částky 1500000000 Kč v roce 2009 a částky 1500000000 Kč v roce 2010 Ministerstvu zdravotnictví na podporu strategických investic ve zdravotnictví, stanovených závazným jmenovitým výčtem strategických investic, navržených Ministerstvem zdravotnictví a schválených vládou, včetně uvedení předpokládané finanční částky.

(4) Ministerstvo je povinno při postupu podle odstavců 1 a 2 dodržovat pravidla pro poskytování veřejných podpor, která vyplývají z přímo použitelných předpisů Evropských společenství.

(5) Ministerstvo je povinno podrobně specifikovat majetek, který má být prodán a z jehož prodeje bude převedena částka na Ministerstvo zdravotnictví podle odstavce 3 písm. k). Ocenění příslušného majetku a výběrové řízení na prodej majetku podléhá kontrole vlády a ministerstva.

§ 6

(1) Na základě rozhodnutí o privatizaci jedná ministerstvo za stát při uzavírání smluv a činí jiné právní úkony při nakládání s privatizovaným majetkem, a to:

a) zakládá akciové a jiné obchodní společnosti nebo se účastní na jejich zakládání a vkládá do nich vklady, k nimž se jménem státu zavázalo,

b) nabývá akcie na základě účasti státu na podnikání v obchodních společnostech a vykonává práva akcionáře,

c) vykonává práva společníka spojená s účastí státu na jiných než akciových společnostech,

d) uzavírá smlouvy o prodeji akcií nebo podílů na jiných než akciových společnostech,

e) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, nebo části majetku podniků nebo o prodeji části podniku,

f) uzavírá smlouvy o nájmu majetku určeného k privatizaci na dobu určitou, a to do doby jeho použití pro privatizaci.

(2) Ministerstvo vypořádává též nároky oprávněných osob, jestliže k odnětí vlastnického práva k majetku došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a to způsobem uvedeným v příslušném rozhodnutí o privatizaci, nejpozději však do 1 roku od schválení privatizačního projektu. Ministerstvo vypořádává tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné osoby včas a uvedou-li název a sídlo podniku, který věc drží, a způsob převzetí majetku státem.

(3) Lhůta k uplatnění nároků oprávněných osob stanovená zvláštním právním předpisem se považuje za zachovanou, jestliže oprávněná osoba včas uplatnila nárok uvedený v odstavci 2 u příslušného orgánu.

(4) Ministerstvo vydává cenné papíry, které nemají povahu státních dluhopisů, k vypořádání restitučních nároků oprávněných osob, kterým byla přiznána náhrada podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, nebo podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.

§ 7

(1) S majetkem určeným k privatizaci a s majetkovými účastmi státu v obchodních společnostech, které nelze privatizovat podle rozhodnutí o privatizaci, naloží ministerstvo způsobem, který je ke všem okolnostem případu nejvhodnější a nejúčelnější.

(2) Obdobně jako v odstavci 1 se postupuje u majetku určeného k privatizaci a účastí státu v obchodních společnostech, se kterými přísluší hospodařit ministerstvu, pokud na stát přešly odstoupením od smlouvy v důsledku porušení smluvních povinností nabyvatele majetku určeného k privatizaci.

(3) Práva z průmyslového a jiného duševního vlastnictví, která byla smluvně převedena na základě rozhodnutí o privatizaci, je původní nabyvatel povinen při odstoupení od smlouvy podle odstavce 2 převést na nového nabyvatele majetku určeného k privatizaci.

(4) V případech, kdy bude postupováno podle odstavce 1, zruší ministerstvo své rozhodnutí o privatizaci nebo navrhne vládě zrušení jejího rozhodnutí o privatizaci.

§ 8

Parlament České republiky kontroluje hospodaření s majetkem určeným k privatizaci a s finančními prostředky vedenými podle § 4 ministerstvem na zvláštních účtech. Vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky informaci o postupu privatizace a o stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech jako samostatnou přílohu ke státnímu závěrečnému účtu.

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).