Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Cestovky ukazují prstem na letecké společnosti, stále neuvádějí plné ceny letenek

Autor: 258398
Jana Bohutínská

Cestovky musí podle zákona uvádět plnou cenu zájezdů. Dle kontrol nařízení striktně dodržují. To potvrzují i zástupci cestovek, podle nichž má uvádění plných cen výhody.

Podle aktuálního zákona o cenách (konkrétně jeho paragrafu 13a) musí cestovní kanceláře spotřebitele informovat o konečné ceně zájezdů, které nabízejí a prodávají, stejně jako o cenách jednotlivých složek, ze kterých se konečná cena skládá.

Citace ze zákona:

§ 13a – Informování o cenách při poskytování služeb cestovních kanceláří

Při nabídce a prodeji zájezdů musí prodávající spotřebiteli poskytnout informaci o konečné ceně zájezdu, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, uvede prodávající také aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem.

Pokud cestovní kancelář toto zákonné nařízení nerespektuje, dopustí se přestupku nebo správního deliktu a vystavuje se udělení pokuty až do 1 milionu korun. Čtěte více: Podnikání v cestovním ruchu: Ne vždy je třeba vzdělání a praxe

Cestovky nemají s novelou problémy, i díky ní roste důvěryhodnost oboru

Podle Tomio Okamury, viceprezidenta a mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, nemají cestovky s uváděním plné ceny zájezdů žádné potíže. Novela zákona nám potíže nečiní, naše Asociace na znění zákona spolupracovala s ministerstvem financí, takže byly cestovní kanceláře průběžně informovány a mohly se tedy průběžně připravit, říká Okamura business serveru Podnikatel.cz. A optimisticky dodává: Věříme tomu, že přehledná a snadno pochopitelná nabídka zájezdů vede v konečném důsledku k nárůstu prodeje.

Cestovní kanceláře vždy byly povinny (a také tuto povinnost dodržovaly) uvádět finální cenu na cestovní smlouvě, aby klient věděl v okamžiku podpisu cestovní smlouvy celkovou cenu zájezdu. S tím nikdy nebyl problém a klienti nikdy nemohli tvrdit, že jim po podpisu smlouvy byly měněny podmínky. Novela vznikla spíše proto, že v rámci marketingu nepoužívaly cestovní kanceláře plnou cenu, připomíná pro business server Podnikatel.cz Jan Papež za Asociaci cestovních kanceláří ČR. Také on potvrzuje, že cestovní kanceláře byly prostřednictvím této profesní asociace partnerem státu při tvorbě novely zákona o cenách a měly tak významný vliv na její finální podobu. Cestovní kanceláře neměly nikdy problém se zveřejňováním plných cen, šlo nám vždy jen o jediné, aby se tato povinnost vztahovala i na letecké společnosti, které takovou povinnost neměly a tak vznikala paradoxní situace, že cestovní kanceláře měly uvádět plnou cenu, aniž by jim byla známa cena všech položek. Jak ukazuje praxe, cestovní kanceláře tuto změnu akceptují, jednají podle zákona a poskytují klientům plnou cenu, doplňuje Papež. Upozorňuje však, že letecké společnosti ani po novele zákona o cenách nemusejí uvádět finální cenu letenek a většinou ji také neuvádějí. To komplikuje život cestovním kancelářím pořádajícím zájezdy na pravidelných linkách a konec konců to snižuje význam této novely, domnívá se Papež. Čtěte více: Smluvní podmínky cestovek? Zákazníci často úpí

V aktuálním zákoně vidí i „mouchy” – tou je třeba zmíněná povinnost uvádět finální cenu i cenu jednotlivých složek konečné ceny, zároveň ale jednotlivé položky zákon nerozděluje na ty, jež jsou pro klienta podstatné a na ty, které pro něj podstatné nejsou. Jako by cena rohlíku musela zároveň ukazovat, kolik stála mouka, kolik energie, kolik koření a kolik je přidaná hodnota pekaře, podivuje se Papež. Zároveň však potvrzuje, že uvádění plných cen zjednodušuje orientaci klientů v cenových nabídkách a zmenšuje prostor pro klamavou reklamu. V tom podle něj spočívá velký přínos této novely a zvyšuje se tak důvěryhodnost celého oboru.

EBF17

Případné potíže řeší finanční ředitelství, zatím ale žádné nezaznamenala

V případě, že se spotřebitel setká s porušením zákonné povinnosti na straně cestovní kanceláře, má možnost se s podnětem obrátit na místně příslušné finanční ředitelství. Jak zjistilo v letošním průzkumu mezi 123 cestovními kancelářemi prostřednictvím finančních ředitelství ministerstvo financí, cestovky ustanovení nového zákona skutečně neporušují. Čtěte více: Ministerstvo si posvítilo na cestovky, zatím uspěly

Například Finanční ředitelství (FŘ) v Českých Budějovicích zatím neobdrželo žádný podnět, který by upozorňoval na porušování paragrafu 13a zákona o cenách nějakou domácí cestovní kanceláří, sdělila business serveru Podnikatel.cz Jaroslava Musilová, tisková mluvčí českobudějovického FŘ. V druhé polovině března provádělo  Finanční ředitelství v Českých Budějovicích na základě zadání ministerstva financí (spolu s ostatními FŘ) plošné šetření v této oblasti. V rámci tohoto šetření Finanční ředitelství  v Českých Budějovicích prověřilo poskytované informace o cenách zájezdů v šesti cestovních kancelářích – porušení § 13a zákona o cenách nebylo v žádné cestovní kanceláři zjištěno, informuje Jaroslava Musilová. Čtěte více: Cestovky balamutily zákazníky. Pomůže nový zákon o cenách?

Našli jste v článku chybu?