Chcete franšízu Ambiente, The PUB nebo Výtopny? Zjistili jsme podmínky

České franšízové restaurační koncepty se těší velké oblibě. Zjistili jsme podmínky pro provoz tří oblíbených nepivovarnických restauračních franšíz.

Franšíza tvoří jednu z možností, kterou mohou zvolit začínající podnikatelé. Pod pojmem franšíza si sice řada lidí stále představí McDonald's ČR či KFC, v dnešní době si však lze v ČR vybrat z několika stovek franšízových konceptů. Většina z nich jsou navíc franšízy tuzemské. Oblibě mezi zákazníky se těší i české restaurační franšízy. Oslovili jsme nejrozšířenější nepivovarnické koncepty a podívali se na podmínky pro získání franšízy a výhody s tím spojené. Zaměřili jsme se na klasické restaurace a nikoli na fast-foody.

Čtěte také: 5 amerických franšíz, které plánují nově zakotvit i v Česku

Restaurační franšízy ve znamení pivovarů

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

České restaurační franšízy se těší velké oblibě.

Restaurační franšízové koncepty se pojí hlavně s tuzemskými pivovary. Pražský Staropramen má Potrefenou Husu, a to ve třech modifikacích: Potrefená Husa restaurace, Potrefená Husa Beerpoint a Potrefená Husa Sportbar. Momentálně jich v Česku můžete najít 30. Se svým restauračním konceptem na bázi franšízy přišel nedávno také humpolecký Bernard. Aktuálně jsou v provozu tři restaurace a další tři jsou rozjednané pro příští rok.

Pivovar Plzeňský Prazdroj sice neprovozuje franšízy, ale velmi úzce spolupracuje s majiteli a provozovateli hospod při vzniku nových konceptových značkových hospod. Jedná se o Pilsner Urquell Original Restaurant, Gambrinus 1869, Excelent Urban Pub, Kozlovnu, nebo Radegastovnu. V současné době existuje již více než šest desítek konceptových restaurací našich značek po celé České republice. Ve všech případech se jedná o velmi úzkou spolupráci s majitelem, nebo provozovatelem restaurace, kdy se společně připraví design nové hospody a časový harmonogram realizace „redesignu“. Většina provozovatelů hospod jsou skutečnými milovníky piva a do realizace hospody skutečně vkládají své dlouhodobé představy. Otevření hospody pak často bývá splněním snu, doplnila serveru Podnikatel.cz Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje.


Čtěte také: Chcete začít podnikat? Známe rub a líc franšízového podnikání

Nejen pivovary je živena franšíza

Jenže kromě pivovarů si podnikatel může vybrat i z dalších restauračních franšíz. Mezi nejrozšířenější patří Ambiente, The PUB či Výtopna.

Ambiente

Už zaběhnuté franšízové koncepty nabízí pod značkou Ambiente společnost AMBI CZ. Jedná se například o koncept Lokál či Brasileiro. Momentálně pod Ambiente patří 15 restaurací a 1 obchod. V příštím roce se bude Ambiente rozšiřovat o nové Lokály, přibude pekárna, restaurace a znovu otevřeme Bokovku, uvedla serveru Podnikatel.cz Šárka Hamanová, manažerka komunikace společnosti AMBI CZ.

Kdo by chtěl mít Ambiente restauraci, musí se chtít osobně věnovat každodennímu řízení restaurace a/nebo kuchyně a považovat to za práci na plný úvazek. Minimální vklad není určen, může se měnit vzhledem k náročnosti nebo velikosti projektu, obecně se pohybuje od 800 tis do 1,5 mil Kč. Co se týče franšízového poplatku, činí 3 až 5 %  z celkového obratu a další 2 % z obratů platí franšízant na marketing. Velikost počáteční investice je individuální a liší se u každého projektu. Obecně se dá říct, že na stavbu restaurace podnikatel potřebuje 8,5 milionu korun. Tato částka se může měnit podle velikosti restaurace, náročnosti konceptu atd, vysvětlila Šárka Hamanová.

I v případě Ambiente platí obecná pravidla výhod franšízingu – podnikatel rovnou začíná podnikat se známou značkou s dobrým jménem, získává přístup k rozpracovanému know-how a podporu kanceláří Ambi CZ a Lokál CZ marketing (grafika ze Studia Najbrt, věrnostní program, PR). Vedle toho získává přístup, kontakty na dodavatele Ambiente.

Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?

The PUB

Mezi úspěšně tuzemské restaurační franšízy se bezesporu řadí také koncept The PUB Pilsner Unique Bar. V těchto restauracích si mohou zákazníci sami točit pivo pípami umístěnými přímo na stolech. Skrze výčep lze rovněž objednávat jídla a nápoje či volat obsluhu. Nyní je v Česku otevřeno 12 restaurací The PUB a další 4 restaurace se nachází v zahraničí. V roce 2015 by se měly otevřít další 2 restaurace. Franšízant konceptu The PUB musí mít zkušenosti s gastronomií, musí být schopný manažer a být ochoten se na chodu provozovny osobně podílet. Dále by měl mít základní kapitálovou vybavenost a čistý trestní rejstřík. V neposlední řadě preferujeme osoby s určitým nadšením, ale i ochotou stát se součástí řetězce, upřesnil serveru Podnikatel.cz Martin Šampalík, jednatel společnosti The PUB Franchising.

Vstupní poplatek činí 200 000 Kč a firma The PUB Franschising si ještě bere 2 % z obratu provozovny. Počáteční investice se odvíjí od velikosti a stavu prostor, obvykle jde nicméně o částku přesahující 5 milionů korun. S částí investice ale může franšízantům pomoci firma The PUB Franchising, a to prostřednictvím svých partnerů  

Franchisant konceptu The PUB Pilsner Unique Bar získá kromě zavedené značky a know-how také komplexní podporu od fáze výběru lokality a budování provozovny až po provoz, tedy oblasti školení, marketingu, IT podpory, servisu atd. Naše provozní oddělení poskytuje provozní audity a poradenství. Zajišťujeme vše od architektonické studie prostor a projektů technologií až po montáž technologie a interiéru, dodal Martin Šampalík.

Čtěte také: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Výtopna

Možnost franšízy též nabízí restaurace Výtopna, která je charakteristická tím, že nabízí nápojovou obsluhu prostřednictvím modelové železnice. Vláčky přivezou zákazníkům nápoje až doslova pod nos. Aktuálně fungují v ČR čtyři restaurace Výtopna a v příštím roce by měly přibýt minimálně dvě nové.

Kdo by chtěl Výtopnu provozovat, nesmí současně provozovat jiné restaurace a zároveň musí být schopný finančně zainvestovat. Společnost EFEF, která licenci prodává, preferuje rovněž větší města. Vstupní poplatek činí 10 000 eur (276 300 korun), průběžný franchisový poplatek je 5 % z hrubého obratu a marketingový poplatek je 3 % z hrubého obratu. Velikost počáteční investice se pohybuje v milionech korun. Záleží na velikosti provozu a samozřejmě musíme brát v úvahu i lokalitu a další aspekty, ale přibližně mluvíme o částce 250 000 eur a více, doplnil serveru Podnikatel.cz Martin Patočka, Office Manager společnosti EFEF.

EBF16

Franšízantovi poskytne firma ETEF tyto výhody:

  • Získá veškeré informace nutné pro zahájení provozu
  • Pomoc/rady s výběrem místa pro restauraci
  • Návrh architektonického řešení restauračních prostor
  • Marketingové poradenství
  • Železnice – technologie, HW/SW, instalace, montáž, školení, servis
  • Nejvýhodnější ceny za produkty a služby našich dodavatelů
  • Tvorba menu restaurace
  • Pokladní a řídící software
  • Rezervační systém
  • Receptury
  • Služby marketingu
  • Tvorba doplňkového sortimentu
  • Slevy 
  • Bonusy

Další franšízy podmínky nesdělily

Restaurační franšízy nejsou jen tři výše zmíněné. Několik franšíz je například pod konceptem Šatlava a zhruba dvě desítky restaurací má koncept Švejk restaurant. Ani jeden z provozovatelů ale na otázky serveru Podnikatel.cz k podmínkám neodpověděl.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 12. 2014 18:38

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak vytvořit video a na co si dát pozor
  • Jak ho naplnit vhodným obsahem
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+