Hlavní navigace

Vyplatí se podnikateli digitální podpis? Zjistili jsme za vás

Vojtěch Bednář 4. 2. 2011

Digitální podpis je technologie, která umožňuje mimo jiné bezpečnou komunikaci po internetu. Jak jej využijete v podnikatelské praxi?

Digitální podpis je technologie, která umožňuje průkazným způsobem certifikovat komunikaci – například (a převážně) po Internetu. Jejím základem je (v nejběžnější a nejčastěji používané podobě) hierarchie elektronických certifikátů, které si vzájemně ověřují svou pravost. Na konci – tedy tam, kde se nachází uživatel – je pak certifikát, který je schopen díky dvojici klíčů, tzv. veřejnému a privátnímu, bezpečně prověřovat pravost dokumentů, prokazovat že nedošlo k jejich změně, ale také bezpečně šifrovat komunikaci, především tu e-mailovou. Digitální podpis může být velmi vítaným pomocníkem v podnikání. Musíme jej ale umět používat a používat jej adekvátním způsobem. To není úplně snadné. Čtěte více: Co je to datová schránka

K čemu je digitální podpis?

Existují dvě hlavní úlohy digitálních podpisů. První spočívá v ověřování informací, druhá v jejich šifrování. Digitální podpisy, respektive certifikáty používáme běžně například při komunikaci s bankou prostřednictvím elektronického bankovnictví. Podívejme se ale nyní na jejich využití v jiné aplikaci, totiž při komunikaci prostřednictvím elektronické pošty; e-mailu. Pokud e-mailovou zprávu, kterou posíláme svým jménem, digitálně podepíšeme certifikátem elektronického podpisu, zajistíme tím, že po doručení příjemci bude takzvaně důvěryhodná. Příjemce se dozví například to, že v průběhu přenosu nedošlo k její neoprávněné změně (pouhým podpisem ale nezabráníme tomu, aby náš e-mail nepřečetla neoprávněná osoba). Mezi zprávou, včetně jejich příloh, a našim certifikátem vznikne pevná vazba. To znamená, že příjemce získá také jistotu, že ten, kdo podepsal zprávu je ten, kdo se vydává za jeho autora, tedy že zpráva není zfalšovaná. Sám e-mail jiné ověření identity odesilatele neumožňuje. Čtěte více: Cena Poštovních datových zpráv brzy klesne, napraví to jejich dosavadní fiasko?

Digitální podepisování e-mailů je vyžadováno při komunikaci se státní a vůbec s veřejnou zprávou pomocí této technologie (v tom případě musíme být vybaveni tzv. kvalifikovaným certifikátem). Pak ale můžeme s úřady komunikovat standardně pomocí mailu do jejich elektronických podatelen. V České republice funguje systém datových schránek, ale podepsaný e-mail má oproti němu své výhody, například nezávislost na řešení České Pošty.

Podepsané e-maily můžeme také posílat svým obchodním partnerům. a to především u takových zpráv, u kterých je nezbytné ověření totožnosti odesílatele. Jsou to hlavně zprávy, ve kterých posíláme faktury a další klíčové dokumenty. Takové zprávy můžeme pomocí elektronického certifikátu také zašifrovat. Zprávu pak po cestě nikdo nepřečte, ani kdyby se k ní dostal. Abychom mohli zašifrovat zprávu, potřebujeme veřejnou část digitálního podpisu jejího příjemce (ten ji pak svou částí privátní dešifruje, vše proběhne zcela automaticky). Digitální podpis tak pomáhá chránit naše dokumenty, data a budovat důvěru.

Jak si zřídit digitální podpis?

Na internetu existuje řada poskytovatelů, kteří jsou schopni nám vygenerovat certifikát digitálního podpisu. Většinou se jedná o komerční služby, existují ale i takové, kde lze podpis získat zadarmo. Digitální podpis si také můžeme vygenerovat sami, máme-li server, vůči kterému se bude ověřovat.

Chceme-li jej však používat ke komunikaci se státem (a je velmi dobré tak činit i u komunikace s partnery), musíme využít služeb tzv. kvalifikované certifikační autority. Ta nám podpis, většinou s jednoroční platností vystaví na bázi běžné komerční služby.

V České republice existuje řada kvalifikovaných certifikačních autorit, namátkou jmenujme 1. Certifikační Autoritu (www.ica.cz) , nebo službu Post Signum České Pošty (www.postsignum­.cz). Kterou si vybereme, záleží jen na nás. Vygenerování certifikátu probíhá dnes již většinou na počítači zákazníka a prověření se provádí z velké části na dálku. Na začátku procesu se ale většinou přesto nevyhneme osobní návštěvě certifikační autority a ověření naší totožnosti. To ale nebývá nutné u prodlužování platnosti certifikátu předtím, než nám propadne). Výsledkem procesu vydání certifikátu je v optimálním případě samotný certifikát, který si nainstalujeme do počítače (poštovní programy i operační systémy s ním umí pracovat). Současně bychom jej ale měli mít také zálohovaný – a zajištěný transportním heslem. Součástí digitálního podpisu je jeho veřejná část – tu dáváme partnerům, se kterými si chceme posílat šifrované zprávy (podmínkou, aby to fungovalo, je, že musíme mít jejich veřejný certifikát).

Kdy ne nepoužívat digitální podpis?

Digitální podpis je velice užitečná věc, ani on se ale nehodí všude. Není dobré jím podepisovat e-maily pro firmy nebo osoby, které neznáme. Často se pak může stát, že poštovní program příjemce vyhodnotí takovou zprávu jako nedůvěryhodnou proto, že příjemce nemá nainstalovány tzv. kořenové certifikáty naší autority. Neměli bychom podepisovat e-maily posílané hromadně a také ty, které jsou pouze přeposlanými zprávami někoho dalšího. Čtěte více: Jak se mění podmínky doručování písemností v novém daňovém řádu?

Technika

Pracovat s digitálními podpisy umí všechny běžné poštovní programy, třeba Microsoft Outlook. Používání certifikátu je velmi jednoduché, v podstatě jde o několik kliknutí. Samotná instalace certifikátu i jeho vytvoření je operace, kterou by měl s návodem zvládnout libovolný středně zkušený uživatel. Chcete-li digitálními podpisy šifrovat komunikaci, potřebujete veřejné části certifikátů všech stran, kterým takto budete psát. Čtěte více: Datové schránky mají nové funkce

Hodí se digitální podpis?

Digitální podpis je velmi užitečným pomocníkem firmy. Existuje k němu celá řada dalších produktů, například kvalifikovaná časová razítka, která ověřují, že dokument existoval v určité podobě v daném čase. I ta jsou využitelná v praktickém životě, především při kontaktech s partnery, zákazníky a dodavateli.

Pokud doposud elektronický podpis nemáte, měli byste o něm uvažovat. V každém případě se vyplatí používat kvalifikovanou variantu, která se hodí jak pro komunikaci s úřady, tak i komerčními subjekty. Elektronický podpis vám umožní zvýšit svou důvěryhodnost při e-mailové komunikaci, zvýšit její bezpečnost a také ověřitelnost. Není ale dobré s ním podepisovat veškerou poštu, byť to někteří lidé dělají. Hodí se proto spíše ke komunikaci s firmami a lidmi, se kterými komunikujete pravidelně než s těmi, ke kterým si svou cestu teprve hledáte. To samozřejmě neplatí o orgánech veřejné správy, které by na svých elektronických podatelnách měly být na váš kvalifikovaně podepsaný e-mail připraveny vždy.

Našli jste v článku chybu?

15. 2. 2011 8:18

VlK (neregistrovaný)
Přesně tak. Taky jsem čekal soupis pravidelných věcí, ke kterých certifikát využívám/lze využít. A porovnání s klasickou papírovou metodou (doporučeně 26Kč+obálka+papíry+čas strávený s psaním+riziko nedoručení - u el. mám potvrzení příjmu přímo od úřadu+podání na poslední chvíli 5 minut před půlnocí)
Osobně ho vždy použiji nutně min. 3:
přiznání k dani, přehledy ZP, přehled soc. Asi ho lidé používají i pro silniční dan a až 12×DPH pravidelně. Pak nepravidelně nemovitost, dar, dědictví a pro žádo…

11. 2. 2011 20:58

Marek Turnovec (neregistrovaný)
Jak už to tak u článků pana Bednáře bývá, přijde mi, že jeho informační hodnota je pro mě nulová. Bohužel mám s tímto zkušenosti ze serverů jako Root.cz a Lupa.cz. Článek mi přijde takový dost "okecávací" a vlastně ani neodpovídá na otázku položenou v titulku.

Čekal jsem spíš třeba finanční analýzu toho, jestli se dnes elektronický podpis podnikatelům vyplatí, či ne - třeba pro posílání daňových přiznání a různých přehledů sociálce či ZP. Donedávna například Česká pošta (která byla ne…

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Filmbox Live pro předplatitele UPC DTH

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

DigiZone.cz: Sat novinky: paket Polsat a Sci-Fi Universal HD

Sat novinky: paket Polsat a Sci-Fi Universal HD

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo