Hlavní navigace

Jiří Lexa (UPgates): Koronavirus ukázal, že Česko není e-shopová velmoc

Ilustrační obrázek
Rozhovor s marketingovým ředitelem e-shop řešení UPgates. Nejen o aktuálních trendech a stavu české e-commerce scény.
29. 7. 2020

Sdílet

Před více než 10 lety přišel majitel a CEO společnosti UPgates, Jan Rataj, s nápadem nabízet tvorbu profesionálních webů a redakčních systémů. Postupem času ale nejen stávající klienti začali poptávat tvorbu e-shopů. To vedlo ke spolupráci se systémem, který toto umožňoval.

Ten časem firma odkoupila s cílem budovat pro klienty e-shopy na míru. Stále to však nebylo ono, a proto přibližně 9 let nazpět začal majitel a tým kolem něj budovat vlastní systém. Tehdy začal vznikat UPgates. Vývoj tohoto pronajímaného e-shop systému stále probíhá. Po celou dobu je prioritou kvalita, bezproblémová funkčnost a schopnost systému splnit individuální požadavky klienta. V rozhovoru s marketingovým ředitelem UPgates, Jiřím Lexou, se pobavíme o tom, jak vidí nejen aktuální stav poznamenaný epidemií koronaviru, ale také budoucí vývoj online byznysu u nás. Nebo o tom, jaká je jeho konkrétní úloha v týmu.

Dobrý den, pane Lexo. V úvodu jsme firmu UPgates představili. Můžete nám ale stručně v pár větách říct, co vlastně děláte?

Dobrý den. Určitě. Nabízíme službu v podobě hotového e-shop řešení. Zjednodušeně si pronajímáte vyladěný a funkční systém pro provozování internetového obchodu. To vám za krátký čas a bez velkých vstupních poplatků umožní prodávat online. Představit si to můžete třeba jako pronájem bytu. Ne každý si může hned pořídit svůj byt. Ale každý chce přece bydlet.

A jaká je v tom vaše role?

Do UPgates jsem přišel několik let zpět. Tehdy se firma měla začít více orientovat na obchod a marketing. Už dávno nestačí mít jen kvalitní a sofistikovaný systém. Musíte ho také dobře prezentovat veřejnosti a umět ho prodat. A to je můj úkol. Věřím, že se to daří a dělám maximum pro to, aby to šlapalo i dál. Potenciál máme obrovský. Jen o nás zatím nevědí úplně všichni. Ale to se změní.

Na začátku jste budovali zakázkové e-shopy. Jaký je mezi tím, co děláte teď, zásadní rozdíl?

Zakázkový e-shop stavíte na míru pro jednoho prodejce. Jsou to měsíce práce, za kterými stojí tým programátorů, webdesignerů, grafiků a dalších odborníků. Kdybych měl použít předchozí přirovnání k nemovitostem, tak nejde o byt, ale o barák. Nebo možná o vilu. Vstupní náklady jsou velké a všechno trvá dlouho. Není to prostě pro každého. Vize UPgates byla a stále je umožnit i středním a malý podnikatelům prodávat na internetu. A to pokud možno hned, prakticky během pár minut, s minimálními vstupními poplatky.

A myslíte, že se to podařilo?

Věřím, že jo. V UPgates sázíme na intuitivní rozhraní a funkce, které skutečně pomáhají vydělávat peníze. Česko je označováno jako e-shopová velmoc, protože v přepočtu na obyvatele máme obrovské množství internetových obchodů. Do konce roku si myslím, že jich u nás bude přes 45 tisíc. Koronavirová krize však ukázala, že mnoho podnikatelů stále neví, jak si e-shop založit a nastavit. Nepomáhá tomu, že na českém trhu najdete sice oblíbená, ale zároveň neflexibilní a zastaralé systémy, u kterých je rychlé spuštění e-shopu prakticky nemožné. Naštěstí v tomto ohledu šla pronajímaná řešení podnikatelům naproti. Do značné míry stojí právě pronájem e-shopu za boomem v době koronaviru. Zároveň je u nás skrytý potenciál v expanzi. Nejen do sousedních zemí.

Když už jste to nakousl. Které zahraniční trhy byste majitelům e-shopů doporučil?

Uf. To by možná bylo na samostatný rozhovor. Ale zkusím to shrnout. Kdybych měl e-shop já, bylo by pro mě Slovensko úplnou samozřejmostí. Stejně bych to viděl časem s Polskem. Pak bych směřoval dál na východ. Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko. E-shopů je tam hrozně málo. Navzdory tomu tam ale e-commerce roste asi ještě více než u nás, kde je ten trend a tradice dlouhodobě zažitá. Náš e-shop systém tohle všechno podnikatelům umožňuje. Máme jazykové mutace, které můžete spravovat v jedné administraci. Mnoho našich klientů se do toho postupně pouští. Není to totiž nic složitého. Ale pořád tam vidím velkou mezeru. Plno e-shopů na jiných řešeních tuto možnost nemá nebo ji nezvažuje. Nikdo se tomu ale časem nevyhne. Zdejší trh začíná být e-shopy přehlcený.


V souvislosti s tímto. Jak myslíte, že e-shopy ovlivnila již zmíněná koronavirová krize? 

S touhle otázkou jsem tak trochu počítal. Nebylo ale potřeba se na ni nijak zvlášť připravovat. Všechna data a průzkumy mluví jasně. Obraty v e-commerce dosahovaly a často i přesahovaly hodnot předvánočního šílenství. To bývá pro většinu e-shopů hlavní sezónou. Naopak ze startu roku a na jaro bývají počty objednávek nižší. Teď je to ale jinak. A pocítili jsme to i my. Počty nových klientů a přechodů na placený provoz se znásobily. Čísla, která obvykle máme za čtvrt nebo půl roku, jsme zvládali během měsíce. A pořád se to drží. Nic to ale nemění na tom, že dost podnikatelů pořád přechod k internetovému prodeji nezvládlo.

A můžete být ohledně čísel konkrétnější?

Na zveřejňování čísel nás moc neužije. Navíc nám nejde pouze o maximální počet klientů, ale také jejich velikost. Můžu ale pustit ven informaci, kterou jsme vlastně už prezentovali. A to sice u příspěvku týkajícího se oslavy výročí 500 klientů na placeném provozu. Než jsme během pár týdnů vše sladili a oslavu uspořádali, měli jsme klientů 600. Nějaký podíl na tom má samozřejmě i koronavirus. Ale to pocítila všechna e-shop řešení.

Vývoj e-commerce vidíte pozitivně. A co budoucnost UPgates? 

Ano, podle mě e-commerce do budoucna stále poroste. Je to pro mě až nevídaně perspektivní odvětví, ve kterém jsem se dříve nepohyboval. Kdo ještě dnes není online a neprodává na internetu, měl by rychle změnit přístup a jednat. Brzy totiž může být pozdě. Opravdu platí otřepané „kdo není vidět online, jako by nebyl“.

Co se UPgates týče, vidím to dost podobně. Oproti období před silnější orientací na obchod a marketing rosteme exponenciálně. Systém máme opravdu kvalitní. Postavený lidmi, kteří jsou špičky ve svém oboru. Ti se o něj neustále starají a posunují ho dopředu. Osobně věřím, že se časem můžeme stát, i co se počtu klientů týče, nejlepším poskytovatelem e-shopů. Rád bych tady použil citaci z oblíbeného českého filmu, „dávám tomu rok, maximálně dva“. Nechci být ale až příliš optimistický. Reálně to vidím spíš jako střednědobý, možná i dlouhodobý marketingový plán. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).