Hlavní navigace

Kdyby firmy chodily k právníkům na prevenci, ušetřily by spoustu času

Andrea Pavelcová z advokátní kanceláře eLegal se specializuje na e-commerce, právo v marketingu a IT, GDPR i na autorské právo. Povídali jsme si nejen o tom, co by si měl pohlídat každý eshopař.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Právnička Andrea je navíc sama majitelkou e-shopu se sportovním oblečením a autorkou fitness projektu FITFAB Strong. Na Facebooku se může pochlubit přes 20tisícovou komunitou a ona sama je takovým sportovním mikroinfluencerem. Má i pracovní zkušenosti z online marketingu, vystupuje na konferencích a přednáší právo v e-byznysu. V blogu na stránkách eLegal najdete spoustu jejích užitečných právnických rad.

Slyšet na vlastní uši můžete Andreu Pavelcovou na WebTop100, konferenci o digitálním marketingu pro váš byznys, a to v uceleném bloku zaměřeném na legislativu.

Co by si měl ohlídat každý eshopař?

E-shop potřebuje mít v pořádku především dvě věci – Obchodní podmínky a Zásady o ochraně osobních údajů – GDPR. 

Přestože jsou Čechy e-commerce velmocí, eshopy jsou velmi pohodlné a rády šetří na právnících. Často si stáhnou obchodní podmínky z jiného webu, okopírují je a pak se diví, že dostanou pokutu. Každý eshop by měl podmínky uzpůsobit tomu, co prodává.

Všechna práva spotřebitele, právo odstoupit od smlouvy, reklamace – to všechno má většina eshopů zpackané. Přitom jsou to všechno opravdu jednoduché věci. Ale je potřeba, aby je nastavoval někdo, kdo tomu opravdu rozumí.

Poslední věc jsou určitě i zákonné náležitosti na webu – tedy přesná identifikace eshopaře.

Jak se tyto přešlapy postihují?

U nás se hodně chrání spotřebitel a Česká obchodní inspekce na to pečlivě dohlíží. A kdykoliv přijde podnět, ať už od nespokojeného zákazníka nebo konkurence, hned se na takový eshop zaměří.

Co je v Česku relativně nové, spory mezi spotřebitelem a eshopem se dají řešit mimosoudní cestou u ČOI. Stížnost se podává se online a hodnotí ji specialisté.

GDPR už je na světě relativně dlouho. V čem eshopy nejčastěji chybují?

Spousta eshopů se vyděsila příchodem GDPR a nastavila přehršle souhlasů. Ale souhlas se má správně použít jenom tam, kde musí být. A má-li web nějaký souhlas navíc, může se to dokonce brát jako klamání spotřebitele.

Ale evropský pohled na ochranu osobních údajů je o dost přísnější než pohled českých úřadů pro ochranu osobních údajů, minimálně v oblasti tolik diskutovaných cookies. Což je zatím fajn, protože právě náš Úřad případně pokutuje naše eshopaře.

Nicméně musím říct, že čeští eshopaři na GDPR obecně poměrně pružně reagují. Například už upustili od požadavku výměny emailu za e-book zdarma, protože to se podle GDPR nesmí. Má se za to, že osobní údaj je mnohem cennější než e-book. Naši eshopaři na to ovšem vyzráli. Nabízí výměnou za kontaktní údaje zadarmo e-book, který pro všechny ostatní jinak stojí například 50 Kč.

Jaký je v tom rozdíl?

Nabídnout zadarmo produkt, který má nějakou hodnotu, je v souladu s GDPR, protože dostanete vyčíslitelnou výhodu za poskytnutí údaje. 

A nyní přišlo před 14 dny nové rozhodnutí z EU ke cookies. Jsme opravdu zvědaví, co na to řekne český Úřad.

Koho smí takový eshopař oslovovat přímo, například v mailingu, telefonem apod.?

U zasílání newsletteru musíte mít souhlas. Bez souhlasu může oslovovat pouze stávající zákazníky eshopu. To můžete učinit na základě oprávněného zájmu. Pokud koupím někde zimní bundu, může mi obchod nabízet další oblečení. Ale už ne zájezd k moři od partnerské společnosti. Tam už není oprávněný zájem. Uvažovat by se snad dalo ještě o lyžařském zájezdu, ale záleželo by na okolnostech

A jak je to se zákazníky, kteří nedokončili objednávku?

Potenciální zákazník se bez souhlasu oslovovat nesmí. Tyto lidi, co si třeba jen odběhli pro kávu a zapomněli na košík, by eshopy hrozně chtěly kontaktovat, ale prostě nemůžou. A máte-li například dotaz na nějaké zboží, obchod může odpovědět, ale nesmí vás oslovovat s obchodní nabídkou.

A jaké změny nastanou s novou autorskoprávní směrnicí?

Smysl celé směrnice je trochu posílit právo autorů, ale reálné provedení je ve hvězdách. Nás tato směrnice z EU zavazuje vytvořit do dvou let český zákon podle jejího vzoru a pravidel. Nyní jsme ve stavu lobbování. Na jedné straně stojí piráti a jejich příznivci a na druhé ochránci autorských práv, kteří proti sobě jdou. My bohužel nemůžeme ani předvídat, jak bude zákon ve výsledku vypadat.

Jak by si eshopy měly ošetřit weby a své IS?

U webu za miliony je potřeba ošetřit řadu věcí z hlediska autorského práva. Bez licenční smlouvy například nemůže majitel s webem dělat vůbec nic nad rámec smlouvy o dílo, pokud autor se změnami nesouhlasí. Nastavování licenčních smluv je docela složité, každý web je jiný a zprocesovává se tudíž trochu jinak. Ale tohle už dnes většina lidí ví a má to podchycené z obou stran, majitele i autora webu. A to samé platí pro logo. Takže všechny profese, které zasahují do digitálu, tzn. grafici, fotografové, webaři a v podstatě jakákoliv kreativa, se musí právně ošetřit, ať už na straně autora nebo firmy, kvůli možnosti nakládání s dílem.

Co správci sociálních sítí?

Každý, kdo komunikuje na sociálních sítí, má mít nastudované hlavně podmínky užívání. Především se to očekává od lidí, kteří se tím živí, jako jsou správci a influenceři. Ony jsou poměrně krátké a čtivé a najdete je u Facebooku a Instagramu v češtině. V případě porušení vás může nahlásit konkurence nebo nějací naštvaní fanoušci. Což je škoda, když vymyslíte kampaň a všechno funguje, z příspěvku se stane virál a Facebook ho vypne. Zajímavé je, že když děláme školení pro marketéry o sociálních sítí a zeptáme se, kolik lidí četlo podmínky, zvedne se zhruba čtvrtina rukou.

Samozřejmě by si firmy, co začínají s komunikací na nějaké sociální síti, měly dávat pozor na hesla k profilům. A je dobré mít i smlouvu o správcovství.

Co byste lidem z byznysu ještě doporučila?

Chránit si svoje know-how. Například jdu-li za nějakým potenciálním obchodním partnerem, tak si sebou vezmu smlouvu o mlčenlivosti. Když jde o hodně dobrý nápad, produkt, dá se udělat i patent u Úřadu průmyslového vlastnictví, nebo když má někdo pěkné logo, může si zaregistrovat ochrannou známku. Něco hodně kreativního může být už i autorské dílo samo o sobě.

Jaké máte doporučení pro malé podnikatelé?

Z legislativy je důležité se nezbláznit, od toho jsme tady my. ČOI ve výsledku nedává každému milionové pokuty. Co bych ale rozhodně nepodceňovala, je tvorba webu anebo jiná velká spolupráce. Je lepší investovat pár tisíc do dobré smlouvy, než se pak roky a roky hádat. Je dobré zamyslet se, co je pro byznys důležité. Eshopař potřebuje dobré obchodní podmínky, protože na tom staví celý byznys. Tvořím-li web, udělám si dobrou smlouvu o dílo a licenční smlouvu.

Je pak škoda řešit zdlouhavě a draze jakékoliv spory. Bohužel lidé vesměs právní prevenci strašně podceňují. K zubaři chodí pravidelně, jen málokdo řeší až akutní problém. A je nám líto, že to firmy tak neberou se smlouvami a neušetří si čas a peníze.

Děkuji za rozhovor. A těším se na vás na konferenci WebTop100.

Andrea Pavelcová z eLegal vám 12. listopadu na praktických příkladech ukáže, jak moc se můžete navážet do konkurentů a co hrozí, když to přepísknete v přednášce Kampaně bez rukaviček. V rámci právního bloku uslyšíte ještě přednášku právníka Zdeňka Kučery z Kinstellar - Jak legislativa omezí používání cookies v budoucnosti a příspěvek Jana Eisenreicha z advokátní kanceláře Ladislav Drha - Právní hranice obsahového a influencer marketingu.

Konference WebTop100 se zaměří nejen právní rámec marketingu. Již po osmnácté přináší to nejlepší z digitálního marketingu pro váš byznys. V Národním domě na Vinohradech zazní témata, která rezonují oborem: obsahový a influencer marketing, personalizace reklam, trendy v emailingu, kolik vydělává váš marketing, výkonnostní reklama nebo jak na digitální marketing v mezinárodním obchodě.

Inspirujte se od těch, co už uspěli a poslechněte si jejich case studies. Registrovat se můžete online na stránkách TUESDAY Business Network. Pořadatelem akce je Sherpas a produkci zajištuje společnost Internet Info. Hlavními partnery jsou AdexpresFORPSI. Partnery jsou LCG New Media, Netvor a AITOM Digital. Produktovým partnerem je pak EasyEvent, Elite Solutions a Navato. Mediálně akci podporují  Marketing Journal,  Tyinternety.cz, Forbes.cz, Ecommercebridge.cz, Lupa.czPodnikatel.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).