České internetové firmy proti Googlu. Budou se soudit, pokud nepomůže EU

Sdružení pro internetový rozvoj dnes představilo plány, jak se bude bránit proti praktikám Googlu. Obrátí se na soud, pokud spor nevyřeší Evropská komise.

České internetové firmy pod hlavičkou Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) představily plán, jak se budou bránit proti některým praktikám Googlu. Jeho kroky údajně poškozují lokální i další evropské firmy, které podnikají v oblasti internetu. Pokud spor nevyřeší antimonopolní řízení, které proti Googlu vede Evropská komise, obrátí se na české soudy. Google však dopředu avizuje změnu.

SPIRu vadí hlavně vyhledávání obrázků

Od roku 2013 změnil vyhledávač Google zobrazování obrázků ve výsledcích jeho vyhledávání. Výsledky zobrazuje ve velkých „náhledech“, které často odpovídají původnímu rozlišení. Google tak uživatelům nabízí k prohlížení cizí obsah, aniž by se uživatel musel prokliknout na původní zdroj. Google stále více těží z cizí práce a poskytuje uživatelům zavádějící informace, aby pro sebe vytěžil maximum, zdůraznil Ján Simkanič, předseda SPIR.


Autor: Google

Screenshot vyhledávání obrázků v google.com/images

To podle SPIRu poškozuje českou internetovou sféru. Konkrétní opatření byly představeny na dnešní tiskové konferenci. SPIR se připojil k antimonopolnímu řízení, jehož výsledky by měly být oznámeny v červnu. Pokud Evropská komise rozhodne ve prospěch Googlu, obrátí se SPIR na české soudy. Zároveň vyzývá českou vládu, aby se postavila na ochranu českého internetu a vyvinula tlak na unijní exekutivu. Samotný Google už dopředu oznámil, že změny ve svém vyhledávání chystá: Provedeme významné změny ve způsobu, jakým Google působí v Evropě. Spolupracujeme s Evropskou komisí na řešení vznesených připomínek a těšíme se na vyřešení této záležitosti, řekl Kent Walker, Senior Vice-President a General Counsel společnosti Google Inc.

Kromě vyhledávání obrázků vadí SPIRu i upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve vyhledávání Google: Uživatelé se často mylně domnívají, že Google jim nabízí nejvhodnější výsledky přirozeného vyhledávání, vysvětluje ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a zároveň dodává: Pravdou je, že uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou.

widgety

Stejný systém vyhledávání má i vyhledávač Bing

Google není jediný vyhledávač, který těží z cizího obsahu. Společnost Microsoft v rámci svého vyhledávače Bing rovněž zobrazuje v plném náhledu vyhledávané obrázky. Na rozdíl od Googlu však zdroj původně hledaného výrazu uvádí až na konci stránky. Grafická podoba od vyhledávání na Google se navíc prakticky neliší. Spor s Microsoftem o stejný problém však Evropská komise ani SPIR neřeší.


Autor: Bing.com

Screenshot vyhledávání obrázků v bing.com/images

Foto perex: www.isifa.com

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 5. 2014 9:05

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+