Petr Šourek, založil si cestovku na korupci. Čtěte jeho příběh

Umělec, filozof, překladatel a podnikatel Petr Šourek založil cestovní agenturu CorruptTour. Nabízí zážitkové cesty za slavnými korupčními kauzami.

CorruptTour má nyní v nabídce Tři pražská nej, výlet k Blance, Škodovu paláci a na pole do Letňan, kde se nekonala olympiáda; Nemocnice na kraji zákona, cestu do IKEMu, Motola a Střešovic; Pražské safari, které ukazuje domy lidí spjatých s korupčními kauzami; a Hustý Ústí nad Labem – největší korupční lákadla severočeské metropole. Jakou genezí ale projekt CorruptTour prošel od nápadu po první výjezd?

Byla to dlouhá cesta. Prvotní nápad byl sám o sobě jednoduchý – jako zboží, kapitál jsem chtěl použít něco, co samo o sobě podnikatelské prostředí devastuje. Tedy korupci, což je dobře prodejné zboží. Takový nápad se dal využít pro jednorázovou akci, to jsem ale nechtěl. Chtěl jsem připravit projekt, který dotáhnu do konce, podniknu ho se všemi důsledky. Důvody a důsledky by měly být v rovnováze.

Následovala fáze, kdy jsem přemýšlel, jak nápad realizovat. Na prvotní nápad se nabalovaly nápady další a zrodila se výsledná podoba CorruptTour. Inspiroval jsem se i u jiných firem, mnohem víc ale třeba u těch, které se zabývají logistikou, než u firem z oblasti cestovního ruchu.

Pak jsem pokračoval praktickou fází, budoval jsem projekt tak, aby nestál na vodě, dostal jsem se k marketingu, brandingu a designu. To jsou tři věci, které spolu naprosto souvisí. V Česku je branding hodně slabý, je tu spousta firem, které nemají značku, musel jsem se tedy podívat jinam na to, jak se branding dělá. Nicméně proto, že mám blízko k designu, je pro mě branding přirozený způsob myšlení. Sehrálo to velkou roli při spuštění projektu – měli jsme dost přesně předpřipravenou značku. Launchovali jsme značku, nikoliv firmu, a to zafungovalo. Protože jsem budoval značku, dal jsem si pozor, aby se nedala nějak obejít. Kdyby si tedy někdo chtěl koupit doménu, která se našemu názvu blíží, zjistí, že všechny takové domény jsou naše.

Proč padla volba právě na ty cesty, které nyní nabízíte?

Proto, že si kauzy nejsou příliš podobné a naše cesty nejsou připravené stejně. Chtěli jsme vyzkoušet, co potáhne víc a co míň. Náš přístup je také inverzí mediálního přístupu. Zaměřujeme se na věci, které jsou mediálně známé, a ukazujeme je z jiného pohledu. Média odhalují a odhalují…, ale je tu ten moment, který zná každá striptérka: v jednom momentu už není co odhalit. My pracujeme s aktem a ukazujeme, že přesto, že je úplně nahý, je stále zajímavý.

Projekt jste představil na veletrhu cestovního ruchu. Sledoval jste oborové reakce?

Petr Šourek (uprostřed) s kolegy z CorruptTour.
Autor: archiv Petra Šourka

Petr Šourek (uprostřed) s kolegy z CorruptTour.

Mě i mé kolegy strašně překvapilo, jak pozitivní byla odezva od lidí v cestovním ruchu. Nabídli jsme totiž něco, co možná může působit bizarně, ale na trhu cestovního ruchu je to opravdu něco nového. Cestovní ruch je ve fázi naprosté únavy. Nabídka je fádní a nic se tady neděje. Měl jsem možnost mluvit s lidmi, kteří se léta pohybují v incomingu. Říkali, že kdykoliv jedou do zahraničí, všichni se jich ptají, jestli je tu něco nového a oni jim musí stereotypně odpovídat, že není. Nikdo sem nepojede kvůli sýru nebo moravskému vínu, to je hloupost.

V cestovním ruchu působí také hodně lidí ze samospráv, například radní z Ústeckého kraje prohlásil, že je náš projekt blbost. Což je pro mne důkaz, že cestovnímu ruchu vůbec nerozumí a měli by ho vyměnit. Vozíme do Ústí nad Labem plné autobusy lidí, kteří tam nikdy nebyli, takže jestli on také umí něco takového zajistit, můžeme si o tom příležitostně popovídat.

Z prostředí cestovního ruchu vyšel i ojedinělý ohlas, že by lidé měli trávit dovolenou pozitivnějším způsobem. Je vidět, že někteří nevědí, o co u nás jde. Pořádáme tematické zážitkové výlety a ty jsou laděné všelijak. Na jednu stranu tedy lidem nabízíme zábavu a pozitivní pohled na svět, na druhou stranu odkrýváme některé negativní aspekty světa. To je běžný zážitek, který má člověk také třeba při sledování filmu. Nenabízíme dovolenou, ale silný emocionální zážitek. Nejvíc se asi blížíme agenturám, které nabízejí například uhelnou safari. Na českém trhu je to zatím poměrně slabě obsazený segment.

Takže očekáváte, že vznikne konkurence?

Nemám s tím problém. Moc dobře vím, na co se vztahuje copyright. Máme silný brand, takže vždycky už budeme silná konkurence. Máme vysokou ambici dbát na značku, s čímž souvisí tlak na kvalitu. Těžko jí dosáhne někdo, kdo bude jen drtit náklady. Jiná věc ale je, jak dlouho se budeme chtít tomuhle projektu věnovat.

Pokud nevíte, jak dlouho budete projekt táhnout, plány do konce roku tedy máte jaké?

To je v tuhle chvíli těžké říct, máme za sebou teprve měsíc. Chceme nastavit nabídku tak, abychom to ustáli finančně a zároveň jsme vyšli vstříc poptávce. Protože jsme silný brand, vytváříme také jistou nabídku. Není to tak, že pod naším brandem budeme nabízet cokoliv, na co vznikne poptávka – to nemůžeme ani nechceme. Některé věci se budou hodit pod jiné brandy.

Zmínil jste incoming. Vaše výlety pořádáte nejen v češtině, ale také v angličtině a němčině. Byla důvodem existující poptávka?

Ano. Nejdřív jsme vyvolali vlnu zájmu v Česku, která souvisí se společenskou atmosférou. V zahraničních médiích vyšly rozsáhlé reference. Jeden italský server to pojmenoval velmi přesně: „poslední móda České republiky“. Rozhodli jsme se tedy vyrobit túru v němčině a na to konto se nám ozvaly německé skupiny, které přijedou do Prahy, i individuální turisté. Tour v angličtině si u nás objednala jedna americká univerzita a my jsme na objednávku zareagovali.

Kromě zájmu spotřebitelů na sebe ale nenechaly dlouho čekat také reakce postižených lidí, kteří jsou předmětem vašich výletů. Co se v tomto směru dělo?

První reakce přišla od IKEMu, což nemělo žádný větší dopad. Podrážděně reagoval Motol, který operoval i s věcmi, které nebyly pravda – nevstupovali jsme například na oddělení, jak tvrdili, ale jen do foyer. Nezajímáme se o to, jestli měli zmanipulované zakázky, o tom skutečně nic nevíme, navíc policie na nic nepřišla, ale o jejich systém kulichů, který sice nesmrdí jim, ale všem ostatním ano. Také jsem musel absolvovat šetření u živnostenského úřadu, které vyvolal anonymní podnět. Šetřením jsme nicméně prošli zcela korektně, všechno máme v pořádku.

Jak velký je současný tým, který činnost CorruptTour zajišťuje?

Myslím, že jsme nyní vygenerovali celkově v přepočtu na hodiny asi 1,5 pracovního úvazku, který je rozdělený mezi osm až deset lidí. Kdyby bylo lidí víc, museli bychom už využívat velmi formální nástroje řízení. Zatím používáme různé internetové prostředky řízení a já osobně nekladu důraz na exekutivní formy řízení, to považuji za ztrátu času. Jsme garážová ekonomika.

Vy sám jste nejen podnikatel, ale také umělec a filozof. Je možné v CorruptTour přesně určit hranice mezi byznysem a uměním a považujete to vůbec za podstatné?

Myslím, že to, co děláme, je umělecký spin-off. Je to stejné jako ve vědě. Vědec vyrobí poměrně jednoúčelovou firmu, která vychází z dlouhodobějšího výzkumu a z pochopení fungování určitých mechanismů. V našem projektu tedy nevidím žádný protiklad mezi uměním a byznysem. Byznys formy se dají zároveň chápat jako umělecké formy, mezi uměním a byznysem v našem projektu probíhá cirkulace.

Vždycky mi také připadalo, že spousta pojmů je velmi nepřesných. Třeba přidaná hodnota. Co když je přidaná hodnota 99 %, vůči čemu je pak „přidaná“? Nebo když se mluví o sociálním angažmá a byznyse. Který byznys není společenský? Ve svém projektu tedy také polemizuji s takovými tradičními kategoriemi.

V tomto ohledu jsem měl zajímavou debatu s Japonci, ty totiž hranice mezi byznysem a uměním vůbec netrápí. Umění pro ně není řešitelem transcendentálních otázek jako pro Evropana. Japonci na výstavě umění klidně vystaví svoje digitální hračky – jsou pro ně projevem toho, že někdo něco zajímavého vymyslel, a tím to pro ně hasne. A jestli se něco vyrábí ve stomilionových sériích nebo existuje jen ve dvou originálních kusech, na tom nezáleží, vždyť reprodukce je dnes základem uměleckého provozu.

widgety

Je váš přístup přenositelný do jiných projektů?

Podle mého názoru je na spadnutí, že se tu brzy vytvoří scéna principiálně podobných projektů. Změní se totiž duch tržního i uměleckého prostředí. Stejně jako určité tradiční umělecké formy dožívají, mají namále také některé formy byznysu a produkce zboží. Dochází ke společenským změnám a umění a byznys se jiným způsobem propojí.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 3. 2012 16:43

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+