Hlavní navigace

7 důvodů, proč nevytvářet firemní profil na Facebooku a Twitteru

 Autor: 258398
Michael Hovorka 25. 5. 2011

Stále více firem jde do vytváření stránek a profilů na sociálních sítích. Pokud si na pomoc nevezmou mediálku či nemají silnou komunitní základnu, jsou jejich profily zbytečné. Má vůbec smysl vstupovat na sociální sítě?

České firemní profily na sociálních sítích rostou jak houby po dešti. Některé firmy se však mylně domnívají, že jim Facebook či Twitter pomůže v lovení nových zákazníků. Opak je pravdou. Sociální sítě pomůžou v budování značky, příliš nových klientů očekávat nemohou. A pokud soustředí své úsilí jen na publikování například nových položek na skladě, nemohou ani počítat s tím, že základna fanoušků poroste stejně rychle jako cena pohonných hmot na čerpačkách. Čtěte více: Jak proměnit fanoušky na Facebooku ve své zákazníky?

Například na Facebooku lze najít spoustu stránek, které nemají žádné opodstatnění a zasloužily by si, řečeno účetní terminologií, řádný odpis. Příkladem je firemní profil Penzijního fondu České spořitelny. Ten zaměstnal i tiskové centrum České spořitelny, které dokonce ke spuštění profilu vydalo 2. května tiskovou zprávu (poznámka autora: tisková zpráva byla i v anglickém znění, důvod neuveden). Informační e-mail zaslaný médiím paradoxně neobsahoval ani link na daný profil. Možná i kvůli tomu měl tento profil do včerejšího dne jen 16 fanoušků. A navýšení jejich počtu nepomáhá ani líbivá ikonka na hlavní straně webové prezentace penzijního fondu. Proč takový profil vlastně vůbec mít a navíc se starat o jeho aktualizaci? Čtěte více: Ivan Pilný: Sdružuj se v komunitě sociálních sítí nebo zemři. Opravdu?

Facebook PFČS

Počet fanoušků Penzijního fondu České spořitelny na Facebooku platný k 24.5. 2011

TIP: Jak by měl vypadat správný firemní profil na sociálních sítích? V tomto ohledu jednoznačně boduje česká pobočka mobilního operátora Vodafone. Inspirujte se jeho profilem na FacebookuTwitteru.

Penzijní fond České spořitelny v tom není sám. Příkladem je také řada drobných e-shopů. Pokud počet fanoušků nepřevyšuje v krátké době tisícovku, můžeme na sociální sítě rovnou zapomenout. Vynaložené úsilí je neefektivní. Jaké další důvody stojí za tím, abychom do vytváření stránek a profilů na sociálních sítích vůbec nešli? Čtěte více: Radovan Hypš: Facebookové stránce „Kdo si prohlíží tvůj profil“ přece lidé nemohli věřit

Facebook e-shop

Příklad e-shopu, jehož profil na Facebooku by se měl dát k ledu

1. Vaše cílová skupina nepracuje denně s internetem

Než vůbec vstoupíte na sociální sítě, zamyslete se detailně nad svou cílovou skupinou. Zodpovězte si následující otázky:

  • Pracuje naše cílovka denně s internetem?
  • Tráví podstatnou část svého času na sociálních sítích?

Pokud je odpověď záporná, na sociální sítě rovnou zapomeňte. A to i v tom případě, že právě díky sociálním skupinám byste chtěli zaujmout i tu cílovku, která není primární.

2. Nenabízíte zajímavý obsah, který by se mohl šířit virálně

Jednou z hlavních funkcí sociálních sítí je sdílení. Tato funkce pomůže rozšiřovat publikovaný obsah napříč všemi osobními profily uživatelů a navyšovat si tak zároveň svou základnu fanoušků. Jestli však firma nenabízí nic jiného než odkazy, které nevyburcují uživatele ke kliknutí, je veškerá snaha marná. Aktualizace stránky bude uživateli přijímána jen pasivně. Navíc se dnes objevují nástroje, které nové aktualizace dokážou jednoduchým kliknutím skrýt. Pak už se uživatel stává jen mrtvým fanouškem a dříve nebo později se od stránky distancuje odhlášením.

3. Nejste na internetu, nebudete ani na sociálních sítích

Vytvořili jste si webovou prezentaci, která propaguje vaši firmu a sama o sobě není příliš navštěvovaná, nebo nemáte web vůbec. Proč se tedy vůbec zabývat vytvářením firemního profilu na sociální síti? Nemáte své fanoušky kam vést, v řadě z nich navíc vyvoláte pochybnosti, že se nejedná o oficiální profil. U webů, které mají nízkou návštěvnost, je už nyní předpoklad, že uživatele ničím neoslovujete. Vytvářet profil na Facebooku či Twitteru se proto rovněž míjí účinkem.

4. Nerozumíte principu sociálních sítí

Dalším důvodem, proč na sociální sítě vůbec nevstupovat, je jejich nedostatečné pochopení. Pokud podnikatel sám sociální sítě nepoužívá a jejich principu příliš nerozumí, neměl by o nich uvažovat. Protiargument, že na Facebooku jsou přece všichni, a proto tam taky musíme být, je lichý.

5. Neumíte dostatečně pracovat s online aplikacemi

Spravovat profil na sociálních sítích nemusí být vždy úplně tak jednoduché. Založit si ho a nastavit pro základní používání možná podnikatel zvládne. Další možnosti, které jsou nadstavbou a které například umožní administrovat negativní komentáře, už tak jednoduché být nemusejí. Při vytváření profilů by měl proto podnikatel počítat s tím, že obsluha Facebooku či Twitteru předpokládá uživatelskou zručnost v používání online aplikací.

6. Nemáte čas na aktualizaci

Život na Facebooku a Twitteru funguje prakticky stejně jako v reálném světě. Uživatelé publikují, chatují, sdílejí ve dne i v noci, v práci i doma. Neznamená to nutně, abychom museli uživatelům často nabízet nové aktualizace stránky, nicméně přidávat nový content jednou za měsíc nedává moc smysl. Když se firemní profil probudí po dlouhé době z mrtvých, běžnou reakcí fanouška nebo followera je odstranit z “mých oblíbených” či blokování sledování.

7. Nedokážete být asertivní

Nevýhodou firemních profilů a stránek je jejich veřejná přístupnost. Jakmile jednou na sítě vstoupíte, měli byste také počítat s možnou negativní reakcí fanoušků. Máte kadeřnictví a vaší zákaznici se sestřih příliš nelíbí? Do hodiny máte na svém profilu negativní komentář obsahující často i vulgarismy. Samozřejmě, že sprostá slova či odkazy na konkurenční služby podnikatele nepotěší, ale pokud nedokáže dostatečně a včas asertivně jednat, sociální sítě by pro něj měly zůstat zapovězeny. Může si svou vlastní značku zbrklou či nedostatečnou reakcí poškodit.

Které další firemní profily na Facebooku a Twitteru byste vy osobně dali k ledu? Přidávejte své tipy v diskuzi pod článkem.

Foto: www.isifa.com

Našli jste v článku chybu?

29. 5. 2011 10:23

František Bártík (neregistrovaný)
Přidám další důvody:

1. Extrémně nevýhodné uživatelské podmínky : Například Facebook uživateli neumožňuje smazat profil, zveřejněné informace se stávají majetkem Facebook Inc., Facebook může kdykoli profil smazat (např. budete robotem vyhodnocení jako spam), Facebook může kdykoli změnit podmínky poskytování služby (např. zpoplatnění firemních prezentací)...
2. Negativní ohlasy : V mnoha oborech podnikání se negativní informace šíří rychleji a mají větší dopad než pozitivní informace. Komunikac…


3. 6. 2011 14:33

Vlastimil Ott (neregistrovaný)
Naše cílovka na těch sítích ale je. Dospěli jsme k závěru, že využití každého média, který používá naše cílovka, je vhodné.

Jiná věc je, že se s tím učíme pracovat. Twitter nám funguje docela dobře, i když followerů máme na účtech relativně málo. Na Facebooku se učíme.

Za tyhle poznatky budu rád v diskuzích na našich webech (nebo mailem), tady jsem to našel zcela náhodou. Díky.

Vlastimil Ott, Liberix





Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem