Hlavní navigace

Názory k článku Stiegler: Česká pošta vstupuje zásadně na trh elektronické komunikace

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 6. 2009 11:33

    Tomba (neregistrovaný) ---.116.broadband5.iol.cz
    Celá firma jede na Linuxech (Mandriva Linux nebo Ubuntu). Kvůli různým byrokratickým paskvilům i tak musíme mít jeden počítač s MS Windows a teď k tomu přibude další paskvil. Nakopat do zadku. Za ty peníze, které od státu dostanou, mohli vytvořit systém datových schránek nezávislích na operačním systému.

    Nehledě na to, že když se budu dívat do datové schránky z počítače, kde budu mít pouze omezené oprávnění (internetová kavárna, jiný než můj počítač), mám smůlu.
  • 29. 6. 2009 17:22

    Roman (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Zjišťoval jsme to. Má to fungovat i na Ubuntu, Red Hat, Suse a i v Safari na Mac OS X. Takže bych se tak nečílil a uvidíme, co ukáže praxe a jak to bude použitelné. R.
  • 2. 7. 2009 10:29

    Marv (neregistrovaný) 84.242.101.---
    Vzhledem k tomu, že k dispozici jsou jen binárky pro x86, tak to obecně v Linuxu nefunguje. Ono ve skutečnosti je to udělané tak, že vzali 602Filler pro Windows a zabalili to dohromady s Wine.
  • 29. 6. 2009 12:00

    Standa (neregistrovaný) ---.karneval.cz
    Myslím, že technologická nezávislost je nejdůležitější. Není přece možné, aby práce s datovou schránkou byla podmiňována nainstalováním nějakého pluginu do počítače, což na některých PC ani nebude možné (zejména cizí počítače mimo domov či kancelář). Dokážu si představit, že na starších PC ten prográmek ani nespustím.

    Nevím, proč ten systém musel být naprogramován zrovna tak, aby fungoval jen s programem od firmy Software602. Není v tom zase nějaká korupce?

    Proč není možné s datovou schránkou pracovat nomálně přes webové rozhraní? V čem je problém?

    Stejný problém mám s daňovou schránkou MFČR - také nefunguje na každém počítači!

    Nevím, proč musí státní správa zabít každou dobrou myšlenku vždy nějakou sabotáží. Je v tom záměr?
  • 29. 6. 2009 12:09

    Obyvatel (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Ten plugin je tam samozrejme naprosto zbytecny, minimalne pro cteni zprav. Jina vec je odesilani zpravy a elektronicky podpis. To uz pomoci HTML + JavaScript opravdu neudelate. Potom jsou uz jen spatna reseni, budto nativni plugin (jako onen 602XML), Java nebo .NET. Asi nejmensi zlo by v tomto pripade byla Java, byt o ni mam jinak velmi spatne mineni. Prohlizec musi samozrejme podporovat aktivaci Javy pouze na danou domenu, protoze vlastni JVM od Sunu je take dost derave http://secunia.com/advisories/34451/ a tim padem nebezpecne. Stale je ale pravdepodobnejsi a prijatelnejsi instalace JVM (typicky jej vyzaduje kdejake internetove bankovnictvi) nez jakysi nativni 602XML plugin, jiste plny buffer overflow chyb.
  • 29. 6. 2009 12:19

    Standa (neregistrovaný) ---.karneval.cz
    Ono by to šlo i bez elektronického podpisu a šíleného pluginu Software602... Elektronický podpis takto používaný je snad český unikát.

    Mám firmu v Anglii, kde "svou" datovou schránku má každý úřad.

    Uvedu jeden konkrétní případ: datová schránka obchodního rejstříku:

    1. nejprve se na webu zaregistrujete, vytvoříte login a heslo

    2. poštou vám přijde na adresu sídla firmy autorizační kód (obyčejnou poštou, žádné doporučeně nebo do vlastních rukou!)

    3. přes datovou schránku řešíte úplně všechno: měníte název firmy, měníte jednatele, měníte společníka, měníte jejich adresy, měníte základní kapitál, uploadujete výroční hlášení a účetní závěrku, prostě všechno...

    Samozřejmě si řeknete, že je to špatně zabezpečené - jen login, heslo a autorizační kód.

    Ale ještě se snad nestalo, že by v 60 milionové Británii tento systém někdo zneužil, a to určitě bude v Británii víc podvodníků než v ČR (vzhledem k vyššímu počtu obyvatel).

    Britský systém funguje univerzálně - můžete se přihlásit odkudkoli, třeba z Nepálu.

    Český systém funguje skoro jako homebanking - jen z vašeho počítače.
  • 29. 6. 2009 12:27

    Obyvatel (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Pochybuju ovsem ze do takoveho systemu bude dorucena pripadna soudni obsilka, ktera bude navic povazovana za par dni za dorucenou. To je zase tim, ze CR chce byt unikatni.
  • 30. 6. 2009 2:36

    jezevec (neregistrovaný) ---.dobnet.cz
    a proč ne soudní obsílku?
    jakože vám nějaký škodič ukradne login k tomu, aby si TAKY přečetl vaši soudní obsílku? protože k jičemu jinému, jaxem to pochopil, dojít nemůže - o doručení zprávy je příjemce informován jiným kanálem, a doručená zpráva bežně nejde smazat.
    tak vo co de?
    neřikám že je to dokonale zabezpečené - ale pravím že to je o řád LÉPE zabezpečené, než papírový dopis - který si cestou může přečíst kdo chce, a o jehož doručení/nedoručení se vůbec nemusíte dozvědět, a též je doručen promlčením. kde je rozdíl?
  • 30. 6. 2009 23:31

    vitsoft (neregistrovaný) ---.115.broadband15.iol.cz
    Ono by úplně stačilo, kdyby v přehledu doručených zpráv byl vedle data a odesilatele uváděn kontrolní otisk každé přílohy. Pak bych mohl i po devadesáti dnech dokázat např. bance, že pédeefko se stavebním povolením uložené na mém disku je skutečně přesně to, které mi úřad doručil, aniž bych k tomu potřeboval nějaký proprietární602 program.
  • 29. 6. 2009 23:48

    cc (neregistrovaný) ---.232.broadband6.iol.cz
    datové schránky se současnými podmínkami jsou protústavní.
  • 1. 7. 2009 11:56

    doc.bubak (neregistrovaný) ---.109.broadband2.iol.cz
    Považuji za nehoráznost této společnosti, že na obsluhu ze zákona zřízené datové schránky organizuje stát nebo někdo jiný školení pro běžné uživatele za poplatek 1250,-Kč bez DPH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! To když budu chodit na poštu si vyzvedávat písemné obsílky, že bych taky mohl jako absolvovat školení, jak si je vyzvedávat a hlavně zase něco zaplatit...
  • 1. 7. 2009 13:41

    Michael Hovorka
    Vážený pane,

    rád bych Vás vyvedl z omylu. Školení organizuje náš server v rámci našeho vzdělávacího projektu AKADEMIE Podnikatel.cz, s Českou poštou nemá školení nic společného!

    Tento komerční kurz je určen především pro ty, kteří s počítačem nemají příliš zkušeností a kteří se chtějí naučit s datovými schránkami v rámci jejich nastavení naučit pracovat. Každopádně v daném reklamním sdělení zdůrazníme, že se jedná o náš projekt, aby se již podobné názory neopakovaly.

    S pozdravem,

    Michael Hovorka
    šéfredaktor
  • 3. 7. 2009 12:57

    Michael Stanovsky
    nemohu se ubránit dojmu, že tento (podle mne docela bohulibý) projekt datových schránek trpí po mnoha měsících příprav a utopených stamilionech dětskými chybami. Předesílám, že v branži výpočetní techniky pracuji třicet let a nějaké řeči typy - to víte, počítače, zátěžové testy... mne neuspokojí. Podle mne jde o neotestovaný produkt bez vyškolených pracovníků a řádného zázemí.

    Chtěl jsem si hned první založit schránku v Czech Pointu na České poště Pardubice 1 na Třídě Míru - hned 1. července ve 13 hodin odpoledne. Poměrně ochotná slečna Ivana Jůzová se však utápěla v nevědomosti, stále se omlouvala, že toho ještě moc nevědí, že jsem toho dne první, že papírové pokyny přišly teprve 1.7. dopoledne, sešly se u počítače 4 dámy a po třictvrtě hodině se podařilo dosáhnou podání přes počítač. Nevím proč, žádost vytištěnou z 602XMLFileru jsem přinesl předem na papíře, stačilo věřit podpis.
    Nicméně celý systém asi havaroval, prý se zablokoval, o žádné datové schránky již nelze požádat a ani nikdo mi nebyl schopen podat informaci, zda moji žádost systém vůbec přijal.

    Podle mne je to tragédie. Za peníze daňových poplatníků (tedy i mé) nějaká firma dodala zmetek, nebyla schopna vyškolit pracovníky a udělat zátěžové testy. Zajímalo by mne, jak a zda budou ty schránky vůbec fungovat, když ani žádost o zřízení schránky nelze bezproblémové realizovat ve dnech, kdy přijde na Czechpoint jeden zákazník denně. Smutné je, že i taková prkotina, jako funkčnost formulářů se žádostí o zřízení schránky, vám řádně nefunguje.

    Na dámy na Czech pointu jsem měl dva elementární dotazy, na něž mi nebyly schopny odpovědět. Oficiální pokyny pro uživatele schránek jsou zřejmě spíchnuty horkou jehlou, protože tyhle věci neřeší.

    NApříklad: Jsem OSVČ. Chci schránku pro komunikaci s úřady používat pro soukromé účely (občan, tedy fyzická osoba) i pro účely svého podnikání (OSVČ nezapsaná v obchodním rejstříku, tedy podnikající fyzická osoba). Musím mít zřízeny dvě schránky, nebo stačí jediná. A která? Na Czech pointu to nevědí a ani po 10 minutách hledání v lejstrech a telefonování kamsi to stále nevědí.

    V žádosti o zřízení datové schránky podávané přes CzechPoint nejde zadat kontaktní e-mail (v žádosti zadávané přes 602XMLFiler to jde). Chci, aby mi upozornění o poště dodané do datové schránky chodilo na mail.

    "Příloha k žádosti o zřízení datové schránky" vytištěná z 602XMLFileru má obsahovat čárový kód, vytiskne se šedý rámeček s textem
    "BarCode Error!"

    Osobně by mě zajímalo, co si mám pro příště připravit, abych nemusel na vyplnění 10 kolonek čekat třičtvrtě hodiny u okénka za tlustým sklem. Musím konstatovat, že servis na Czechpointu je prachmizerný. Nevyškolené pracovnice a navíc si člověk si připadá jak v kriminálu, neprůstřelné sklo, žádný kontakt s dotyčnou osobou, v hluku poštovní dvorany slyšíte přes to neprůstřelné sklo jen každé třetí slovo, musí se čtvrt hodiny čekat na "uvolnění" prázdného okénka, potom skoro 3/4 hodiny jenom postávat a koukat jak se dámy nemůžou dohodnout, co mají dělat. Ve slušném demokratickém státě my vás nejspíš posadili ke stolku, nabídli třeba i kafe a určitě by to jediné poloprázdné lejstro, které jsem mimochodem měl s sebou již předem připravené a vytištěné, dokázali vyplnit dřív, než za 3/4 hodiny. Vím o čem mluvím, třeba v norském Oslu takhle prodávají i lístky na vlak.

    Myslím si, že ty deseti/sta miliony peněz, co tenhle projekt stál, by si zasloužil lepší chování k občanům, kteří jej ze svých daní platí. Když už není stát a firmy, které ty miliony schlamstly, schopen zařídit nic lepšího, určitě by se vyplatilo pro začátek udělat alespoň nějakou "potěmkinovu vesnici" a zachovat dekórum. Jak říká klasik, hlavně nenasrat lidi. To se však podařilo celkem spolehlivě.

    Dotazy jsem poslal doporučovaným emailem na kontakníé místo pro datové schránky, na jakouko.iv odpověď stále čekám.
  • 11. 8. 2009 11:28

    RRK (neregistrovaný) 81.30.255.---
    Docela zajímavě tuto problematiku popsali a rozebrali tady
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).