Hlavní navigace

Luděk Pfeifer: Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer

Autor: 258398
Hlasy osobností

(KOMENTÁŘ) Rok 2009 přinesl obrovskou změnu do myšlení a postojů manažerů. Pracnost a někdy i reálnost naplnit plánovaný obrat společnosti se skokově změnila takřka ze dne na den. Pořád sice existují společnosti, jejichž obchodní úspěšnost se prakticky nezměnila, ale rozhodně nejsou ve většině.

Doba čtení: 1 minuta

Čelíme únavě, někdy i frustraci a demotivaci lidí spojených ve firmě s obchodem. Možnosti rychlých úspor jsou již ve firmách vyčerpány, další úspory by pak znamenaly konec firem v podobě, jak je známe. Současně je evidentní, že myšlenka „budeme ještě více a usilovněji pracovat” je scestná a nevede k úspěchu, naopak jen k prohloubení frustrace. Jak tedy reagovat na krizi v obchodě, do čeho se pustit jako první?  

Z praxe je znát, že se během krize velmi často opakují čtyři stejné slabiny, typické právě pro firmy v rukou malých a středních podnikatelů, na které je potřeba se zaměřit.

První z nich je „Uspávající vliv prosperity”, který je příčinou a díky kterému jen málo malých a středních podnikatelů programově pamatovalo na „zadní kolečka” a počítalo s případným krizovým plánem. Další slabinou je absence zkušeností s řízením krize – často umocněná tím, že vlastníci firmy, opírající se především o svou zkušenost a intuici, jsou současně ve vrcholovém vedení a lehce ztrácejí nadhled. Intuitivně jednající vlastník se v krizi často chová jako nekompetentní manažer.

Dalším běžným pochybením je ostych vlastníka dělat razantní nepopulární opatření – obava ze „ztráty tváře” – prestiže, pověsti úspěšného  podnikatele, vede ke ztrátě nejcennějšího aktiva, kterým je jeho čas.  Snaha řešit vše vlastními silami  - koncentrace odpovědnosti a pravomoci ve vyčerpaných rukou vlastníka je často kontraproduktivní a vede do začarovaného kruhu.

Prověřte Váš business model, zrevidujte obchodní strategii. Zaměřte se na motivaci zaměstnanců, na obchod. Zvažte zavedení krizového řízení obchodu. Inovujte, hledejte nové cesty a přístupy. Nebojte se využít externí pomoci. Řešení obtíží bývá obvykle v koktejlu nové invence, důslednosti a rychlosti změn a efektivní interní komunikaci.

Luděk Pfeifer, partner M.C. TRITON