Daňové přiznání fyzických osob (DPFO) je každoroční povinností mnoha lidí. Aby celý proces proběhl hladce, je klíčové mít všechny potřebné podklady pohromadě. Shrnujeme pro vás, jaké dokumenty budete potřebovat, a poskytujeme přehled podle jednotlivých zdrojů příjmů, ať už jste zaměstnanec, podnikatel, pronajímáte nemovitosti nebo máte jiné příjmy.
Co se dozvíte v článku
Podklady pro příjmy ze závislé činnosti (zaměstnání)
Mnoho fyzických osob má jako zdroj příjmů příjmy ze závislé činnosti, nejčastěji potom příjmy ze zaměstnání. Pakliže jste zaměstnanec, hlavním zdrojem informací bude potvrzení o zdanitelných příjmech od zaměstnavatele.
Potvrzení o zdanitelných příjmech obsahuje zejména údaje o hrubých příjmech a odvedených zálohách na daň, ale také další informaci. Požádejte proto svého zaměstnavatele o toto potvrzení co nejdříve, abyste měli dostatek času na zpracování přiznání.
Pozor si dejte v tom případě, pokud jste během roku změnili zaměstnání anebo jste měli souběh zaměstnání. V takovém případě budete potřebovat potvrzení od všech zaměstnavatelů.
Podklady pro příjmy ze samostatné činnosti (podnikání)
Podnikatelé mají při shromažďování podkladů pro sestavování DPFO poněkud více práce než zaměstnanci, kterým stačí „jeden papír“. Podnikatelé budou potřebovat přehled o všech příjmech a výdajích za uplynulý rok.
Podklady pro podnikatele se různí v návaznosti na to, jakým způsobem své příjmy evidují. Pokud vedete daňovou evidenci, zajistěte si veškeré faktury, účtenky a další doklady o příjmech i výdajích. Pokud využíváte paušální výdaje, budou obvykle stačit jen informace o příjmech a vystavených fakturách.
Podnikatelé musí myslet také na to, že je potřeba podat přehledy pro zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení, které vycházejí z „účetních dat“ – tedy z rozdílu mezi příjmy a výdaji – tj. základu daně.
V souvislosti s daňovým přiznáním podnikatelé podávají také výše zmíněné přehledy. Je proto vhodné připravit i informace o zaplacených zálohách, ze kterých se při sestavování přehledů vychází.
Podklady pro příjmy z nájmů
Pokud máte příjmy z nájmů, potřebujete doklady o všech transakcích souvisejících s nájmy. Je tak zapotřebí připravit soupis přijatých plateb od nájemců, ale také související výdaje (vedete-li evidenci příjmů a výdajů) s nájmem. Patří sem například smlouvy o nájmu a případné dodatky, které upravují výši nájemného nebo další podmínky nájmu. Zejména zde je velmi důležité, jakým způsobem se například vypořádávají zálohy na energie.
Dále je zapotřebí si připravit doklady o výdajích souvisejících s pronajímáním nemovitosti. Mohou to být například účty za opravy, údržbu, energie nebo správu nemovitosti. I zde je možné uplatnit paušální výdaje, což proces zjednodušuje, ale velkou nevýhodou je „zastropování“ výdajů souvisejících s nájmem na 600 000 Kč, tj. 30% paušální výdaj.
Podklady z dalších příjmů
Ostatní příjmy, jako jsou příjmy z kapitálového majetku, prodeje nemovitostí nebo cenných papírů, vyžadují samostatnou dokumentaci. Zajistěte si smlouvy, výpisy z účtů nebo potvrzení od bank a makléřů.
Pokud jste obdrželi například dědictví nebo dary, ověřte si, zda se tyto příjmy daní, nebo jsou osvobozeny od daně. Může být nutné přiložit notářský zápis nebo jiné právní dokumenty. O doložení podkladů a zdanění příjmů se však raději poraďte se svým daňovým poradcem.
Nezapomeňte také na případnou povinnou oznamovací povinnost při osvobozených příjmech nad pět milionů.
Odčitatelné položky
Jedním ze způsobů, jak snížit daňový základ, je využití odčitatelných položek. Mezi nejčastější potom patří:
- Úroky z hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření
- Příspěvky na penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření
- Životní pojištění
- Dary na dobročinné účely (např. charita, sportovní kluby)
- Bezúplatné plnění – dary, darování krve
Aby bylo možné výše uvedené položky využít jako odčitatelné položky, je zapotřebí splnit jednak zákonné požadavky pro jejich uplatnění a také doložit tyto patřičným potvrzením.
Banky a ostatní instituce zajišťující výše uvedené produkty obvykle automaticky zasílají potvrzení, které je potřeba přiložit k daňovému přiznání. U darů je zapotřebí si potvrzení vyžádat.
Slevy na dani
Další výhodu, kterou mohou fyzické osoby v rámci svého daňového přiznání využít, jsou slevy na dani. Nejčastěji uplatňované slevy zahrnují:
- Základní slevu na poplatníka
- Slevu na manžela/manželku s nízkými příjmy (od roku 2024 je omezena)
- Slevu na dítě/děti
- Slevu na invaliditu nebo držitele průkazu ZTP/P
Na základní slevu na poplatníka má nárok každá fyzická osoba a pro její uplatnění není potřeba nic dokládat.
Při uplatnění ostatních slev je nutné doložit například potvrzení druhého z manželů o neuplatnění slevy na dítě nebo průkaz ZTP/P.
Pokud chcete uplatnit slevu na manžela/manželku, připravte si mimo jiné potvrzení o jejich příjmech nebo čestné prohlášení.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí