Hlavní navigace

Prodávají nebalené zboží, na zisk nehledí. Jaký je jejich podnikatelský příběh?

10. 7. 2017
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Nová generace podnikatelů se už zdaleka nepodobá té z počátku 90. let, kdy šlo mnoha lidem především o co největší zisk. Dnes se podniká s ohledem.

Důkazem nového přístupu k podnikání jsou Jana Humlová a Alex Čepek. Svůj obchod s nebalenou drogerií a kosmetikou otevřeli zejména kvůli uspokojení vlastní potřeby a touze prospět životnímu prostředí.

Mladí partneři se v osobním a v posledních měsících i obchodním životě snaží žít ve stylu zero waste, tedy produkovat co možná nejmenší množství odpadu. Brání se zejména hromadění plastů. Nakupují proto nebalené kusové ovoce a zeleninu, pečivo si v obchodech dávají do vlastních plátěných sáčků a tak dále. Dlouho ale nemohli přijít na způsob, jak se vyhnout odpadu u drogerie a kosmetiky. Částečným řešením bylo pořizovat velká balení a mít doma nepraktické a nevzhledné kanystry. Uvědomili si, že to zřejmě nebude jen jejich problém a podobnou otázku řeší i další lidé, kteří se snaží chovat zodpovědně k přírodě. Inspirovali se proto konceptem prodeje nebalených potravin a otevřeli obchod se zaměřením na drogerii a kosmetiku, který nese výstižný název Nebaleno.

Rozhodli jsme se vyplnit díru na trhu a stali se prvním specializovaným obchodem na prodej nebalené kosmetiky a drogerie v celé republice. Viděli jsme, že takový způsob prodeje funguje u potravin. Nebyl proto žádný důvod k obavám, že by lidé neměli zájem také o naše produkty, říká Jana Humlová s tím, že zakládat byznys kvůli vlastní potřebě a se znalostí stejně orientované komunity přineslo do začátku podnikání, který bývá často hektický a plný stresu, potřebný klid. O ten jde Janě s Alexem ostatně taky. Oba dva se vzdali práce ve finanční sféře a rozhodli se spojit profesní život s vlastními zájmy, což se jim na podzim loňského roku povedlo.

Obchod v pražských Nuslích provozují společně. Oba dva se věnují nákupu, obsluze i marketingu a účetnictví. A jsou důkazem toho, že dobrý nápad se dá realizovat i s relativně malým vstupním obnosem. Protože se zaměřují na ekologii, vystačili si při zařizování prodejny, která je zároveň i skladem, jen s použitými paletami. Chtěli jsme náš obchod mít ekologický i ekonomický, a to se povedlo. Úspěšní jsme byli i při hledání prostor v dobře dostupné lokalitě a za rozumnou cenu. Nejsme klasickým obchodem pro všechny kolemjdoucí. Jsou lidé, kteří k nám nikdy nepřijdou. Na druhou stranu jsme obchodem, který dovede svým pojetím zaujmout konkrétní skupinu zákazníků a ti neváhají dojet za námi i z druhého konce města, popisuje Alex Čepek.

To se koneckonců potvrdilo hned po otevření v říjnu 2016. Aby se začalo čile prodávat, stačilo mladým podnikatelům založit profil na Facebooku a Instagramu a trochu investovat do online reklamy. Podle Jany bylo dobré i načasování rozjezdu, protože se blížily Vánoce a lidé přicházeli nakupovat dárky. Krom toho se na hladkém startu hodně podíleli sami zákazníci, kteří o novém konceptu nadšeně debatovali na specializovaných diskuzních fórech. A neobvyklý obchod zaujal i blogery a mediální domy.

Prodej nebaleného zboží se řídí vyhláškou pro balené

Taková vlna podpory by ale byla k ničemu, kdyby nebyl obchod správně pojatý. Považuji za velice důležité, že jsme se o problematiku sami dlouhodobě zajímali a postavili náš podnikatelský plán jako řešení vlastního problému. My sami jsme si zákazníky a tak jsme obchod vybavili vším, co jsme sami hledali a nenacházeli, vysvětluje Alex Čepek. V Nebalenu jsou k dostání veškeré úklidové a čisticí prostředky a jejich zajímavé alternativy. Jde například o sodu nebo mýdlové ořechy na praní. Kosmetická nabídka pak zahrnuje tuhé i tekuté šampony, mýdla, krémy, deodoranty v kompostovatelných obalech, balzámy na rty nebo bambusové kartáčky na zuby. Sortiment jsme sestavili z toho, co jsme měli sami otestované a byli s tím spokojení. Postupně ho rozšiřujeme díky poptávce zákazníků a také jednáme s výrobci. Těšíme se například na zubní pastu. S dosavadní nabídkou bohužel nejsme spokojení a čekáme na výrobek, který bude nejen nebalený, ale zároveň i ekologický a v přírodě snadno odbouratelný. Kromě toho, že se snažíme omezit množství zbytečného odpadu, si zakládáme i na tom, že naše zboží je čistě přírodního charakteru bez přidané chemie, upozorňuje Jana Humlová na další rozměr obchodu.

S konceptem prodeje na váhu, který byl zcela běžným ještě za časů našich dědů a babiček, dnes nikdo příliš nepočítá. Dokonce ani legislativa ne. I obchod Nebaleno se paradoxně musí řídit evropským nařízením pro balené produkty. Nikdo nemyslel na to, že by se mohlo prodávat jinak. Zas až takový problém to ale není. Zákon totiž vedle zajištění hygieny požaduje především poskytnutí nezbytných informací na obalu. I my to musíme respektovat. Stačí ale tyto informace přidat ke zboží na papírku a případně také odkázat na náš web, kde je všechno od výrobce a složení až po návod k použití podrobně uvedeno. Toto řešení máme schváleno hygieniky, říká Alex Čepek.

Pro nebalenou kosmetiku a drogerii se chodí s vlastními nádobami. Pokud někdo dorazí bez obalů, případně mu padne do oka něco, s čím už nepočítal, může si v obchodě pořídit speciální obaly nebo jen požádat o navážení vybraného zboží do použitých zavařovacích sklenic a dalších nádob, kterými majitelé disponují. Určitě to ale nejsou PET lahve a jiné plasty. Většina zákazníků ale ví, jak do Nebalena přijít. 

Na začátku to byli hlavně ekologičtí nadšenci a moderně smýšlející lidé. Teď, po osmi měsících provozu, už je složení zákazníků mnohem pestřejší. Přibylo hodně mužů, ale i starších lidí, kteří si ještě vzpomínají na doby, kdy zboží na váhu nebylo ničím neobvyklým a do obchodu se chodilo s vlastním košíkem nebo látkovou taškou. Ukázalo se, že díky konceptu nebaleného zboží můžeme i šířit osvětu. Ne všichni totiž ekologickým produktům věří a dávají raději přednost těm chemickým. Proto jim vyhovuje, že si u nás můžou nakoupit i úplně malé vzorky na jedno nebo dvě použití za pár korun. Často zjistí, že ekologické prostředky na praní nebo úklid jsou stejně dobré jako ty chemicky vyrobené a rádi se vrátí třeba pro celý litr nebo kilogram, pochvaluje si Jana Humlová. Teď na začátku prázdnin je poptávka vyšší i díky kempování a mytí nebo praní v přírodě.

Ekologický přístup může být i ekonomický

Jana s Alexem se snaží, aby prodej tohoto zboží nebyl jen módním trendem, ale stal se mainstreamem. Lidé podle nich musí pochopit, že je to nezbytné. Češi sice poměrně uvědoměle třídí odpad, ale už se nezabývají myšlenkou, kde a jak všechen ten plast ze žlutých kontejnerů končí, zda je možné ho znovu účelně zpracovat a ideálně se vůbec vyhnout jeho výrobě. To je totiž skutečný cíl. Stáčené a vážené by mohly své produkty prodávat i velké drogistické řetězce. Stačilo by, aby lidé začali takové zboží poptávat, obchodníci by jim určitě za účelem spokojenosti zákazníků a navýšení zisku rádi vyšli vstříc, spekuluje Alex Čepek. A jeho přítelkyně Jana dodává, že zero waste přístup se vyplatí i samotným výrobcům: Například náš dodavatel Tierra Verde to ocenil. Sami totiž přemýšleli o podobném obchodě. Dohodli jsme se, že budeme jejich zboží odebírat ve velkých baleních a po jejich vyprázdnění nám je znovu naplní. Je to ekologické i ekonomické zároveň.

Je zbytečné investovat do 25 litrových lahví, když kanystr o objemu 25 litrů přijde laciněji. Pravdou ale je, že na tuto formu spolupráce přistupují zejména menší výrobci. Ještě bude zapotřebí hodně osvěty a zřejmě i přesvědčivé argumenty v podobě tvrdých dat. Jana s Alexem proto nepolevují a brzy se budou snažit o výhodách nebaleného zboží přesvědčit i další lidi. Plánují zavést rozvozovou službu a zejména dál rozvíjet svůj malý obchod v Nuselském údolí. Na expanzi v podobě dalších poboček nebo franšíz teď rozhodně nemyslíme. My se našli v malém podnikání. Rádi si povídáme se zákazníky, které osobně známe, nechceme se vystavovat příliš velkému stresu. Jsme prostě takový typ lidí a jsme rádi, že se můžeme realizovat v něčem, co nás živí a baví zároveň, uzavírají Jana s Alexem.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).