Některá města tak pozměnila daň omylem jinak, než původně zamýšlela. Přešlapem bylo i zavedení možnosti stanovit místní koeficient opatřením obecné povahy. Jak ukazuje případ sporu mezi Lovosicemi a firmou Lovochemie, soudy nestíhají včas rozhodnout a město ani firma tak nevědí, jak to s daní letos vlastně bude.
Co se dozvíte v článku
Konsolidační balíček změnil i systém koeficientů
Konsolidační balíček, který nabyl účinnosti na začátku roku 2024, přinesl celou řadu změn. Část z nich se týkala i daně z nemovitých věcí (a nešlo jen o zvýšení sazeb), přičemž některá ustanovení se uplatnila až od letošního roku. To se týkalo i významných systémových změn v oblasti koeficientů. Do konce loňského roku platily tyto koeficienty:
- základní koeficient (dle počtu obyvatel)
- koeficient „1,5“ pro podnikatele a různé stavby typu garáží či rekreačních nemovitostí
- místní koeficient
- inflační koeficient
Od roku 2025 skončil koeficient 1,5, přičemž obce ale mají možnost pro podnikatele a další typy staveb, kterých se koeficient 1,5 týkal, zavést speciální místní koeficient. Další novinkou je, že od roku 2025 už nelze snížit základní koeficient k dani, půjde jen o jednu kategorii zvýšit. Změn doznal i místní koeficient, který lze nově stanovit 5 způsoby: pro celé území obce, jednotlivé katastrální území, jednotlivý městský obvod nebo městskou část, jednotlivou skupinu nemovitých věcí (např. rekreační budovy) a jednotlivou nemovitou věc. Vždy se ale na jednu nemovitost uplatní pouze jeden místní koeficient.
Města zmátla úprava koeficientů
Novinky v systému koeficientů však zmátly některá města a obce. Například v Chodově v Karlovarském kraji omylem zvýšilo daň všem obyvatelům. Město totiž nově stanovilo místní koeficient 1,6 pro všechny obytné budovy a stavební pozemky, což znamená, že se základní koeficient 2, který je v Chodově už nyní, navíc nově násobí 1,6. Všem obyvatelům tak daň vzrostla. Město nepočítalo s tím, že dochází u zmíněných nemovitostí k násobení místního koeficientu a koeficientu stanoveného zákonem dle velikosti obce.
Že změny v systému koeficientů nebyly úplně srozumitelné, dokazují zkušenosti i z dalších měst. Chodov totiž není jediným městem, které se ve vyhlášce dopustilo chyby. Například Litoměřice, které měly v minulosti místní koeficient 2 a pro garáže, rekreační budovy a pro podnikatele navíc koeficient 1,5 (celkově součin 3), v červnu loňského roku schválily novou vyhlášku, ve které chtěly výši daně zachovat. Ve vyhlášce ale také udělaly chybu a omylem snížily daň z garáží, rekreačních staveb a pro podnikatele. Pro všechny tyto nemovitosti totiž stanovily místní koeficient 1,5, což by znamenalo snížení daně. Litoměřice však měly to štěstí, že na pochybení přišly včas a vyhlášku stihly do termínu do konce září upravit.
Nadvakrát schvalovali vyhlášku pro příští rok také v Litomyšli.
Koeficienty opatřením obecné povahy jsou také krokem vedle
Další novinkou, která způsobila více škody než užitku, bylo zavedení možnosti stanovit místní koeficient i opatřením obecné povahy pro libovolný, nediskriminačním a odůvodněným způsobem stanovený výčet nemovitých věcí. Důvodem zavedení tohoto nástroje pro účely stanovení místního koeficientu je umožnit obcím cíleněji reagovat na specifika svého území, která nelze zohlednit v rámci obecně závazných vyhlášek z toho důvodu, že by nebyl naplněn požadavek na jejich obecnost,
vysvětlovalo ministerstvo financí v důvodové zprávě s tím, že obecně závazná vyhláška má zůstat primárním nástrojem pro stanovení místního koeficientu a opatření obecné povahy má být využívané jen ve specifických případech. Příkladem může být relativně malá část území obce (zejména ve srovnání s katastrálními územími dané obce), kde je provozována průmyslová činnost, která výrazně ovlivňuje kvalitu životního prostředí či kvalitu života v obci,
doplňovala důvodová zpráva.
Už v připomínkovém řízení se proti této novince ohradilo Sdružení samospráv České republiky, které varovalo, že jde o nesystémovou a příliš komplikovanou úpravu, která bude znamenat obrovskou zátěž pro správní soudy i obecní úřady. Podobný názor měl i Svaz průmyslu a dopravy ČR, který upozornil, že ministerstvo na jedné straně omezuje možnosti stanovení koeficientu pro jednotlivou část obce směrem k vyšší míře obecnosti, avšak na druhou stranu dává v zákoně oporu pro zdanění konkrétních nemovitých věcí.
Soud do konce roku skončí, tvrdilo ministerstvo
Ministerstvo však výtky odmítlo s tím, že za účelem posílení možností soudní obrany je nastavena lhůta, ve které je obec povinna opatření obecné povahy vydat, aby jej bylo možné od následujícího zdaňovacího období aplikovat. Tato lhůta končí 30. června toho roku, který předchází zdaňovacímu období, v němž se koeficient stanovený opatřením obecné povahy aplikuje poprvé. Lze proto předpokládat, že případné soudní řízení týkající se návrhu na zrušení vydaného opatření obecné povahy by mělo ve většině případů skončit do konce kalendářního roku, v němž bylo vydáno, tedy do 31. 12. To je důležité z toho důvodu, aby v okamžiku, který je rozhodný pro posouzení skutečností relevantních pro stanovení daně z nemovitých věcí na zdaňovací období (tj. 1. leden), bylo jasné, jaký koeficient a v jaké výši se má aplikovat,
uvedlo ministerstvo.
Zároveň ovšem v důvodové zprávě ministerstvo přiznalo, že medián délky trvání řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy v roce 2021 pro Českou republiku měl hodnotu 198,5 dnu, přičemž období od 30. června do 31. prosince (tedy od konce lhůty pro vydání opatření obecné povahy do konce kalendářního roku) činí 184 dnů.
Soud o daň v Lovosicích pro rok 2025 stále běží
Že jsou stanovené termíny v případě soudního sporu nedostatečné, doložil aktuální spor mezi městem Lovosice a společností Lovochemie z holdingu Agrofert. Lovosice stanovily 19. června 2024 s účinností od roku 2025 pro vybrané průmyslové a další podnikatelské nemovitosti vyšší místní koeficient 4, a to z důvodu vyššího zatížení společného prostoru a dopravní a technické infrastruktury města (emise, hluk, prach, otřesy, zvýšená intenzita dopravy apod.). Zvýšení daně postihlo i firmu Lovochemie z holdingu Agrofert bývalého premiéra Andreje Babiše, která podala k soudu návrh na zrušení opatření.
U Krajského soudu v Ústí nad Labem pak Lovochemie 5. listopadu skutečně uspěla. Jenže Lovosice podaly kasační stížnosti a Nejvyšší správní soud (NSS) letos v únoru rozsudek krajského soudu zrušil. Následně ale krajský soud v polovině letošního dubna opětovně opatření obecné povahy zrušil. Lovosice ovšem znovu podaly kasační stížnost. Město ani firma tak stále neví, jak to letos s daní z nemovitých věcí nakonec bude. A to už se píše květen.
V nejistotě je řada měst
Aby toho nebylo málo, tak jedním z argumentů krajského soudu bylo, že opatření obecné povahy nebylo možné využít už pro zdaňovací období 2025. Pokud by toto potvrdil i NSS, znamenalo by problém pro řadu dalších měst. V roce 2024 totiž vydala k dani z nemovitých věcí opatření obecné povahy kromě Lovosice i další města a obce. Jedná se například o města Rokycany, Plzeň, Pardubice, Žďár nad Sázavou či Veselí nad Moravou. I tyto města jsou tak v současnosti v nejistotě, kolik vlastně na dani z nemovitých věcí letos získají.
Navíc by se jednalo o obrovský přešlap ministerstva financí, protože ministerstvo tvrdí, že změny připravilo tak, aby šla opatření obecné povahy využít už pro rok 2025.
Ať už ale soud dopadne jakkoli, jedno je jisté, změny u koeficientů k dani z nemovitých věcí přinesly hlavně chaos a nejistotu.