Hlavní navigace

V byznysu vám to dře? Zvažte, jestli nevysíláte svým oblečením špatné signály

Jana Bohutínská

Oblečení hraje v byznysu roli. Vzhled podnikatelky nebo podnikatele, který nevzbuzuje důvěru a je v rozporu s tím, co říkají, může zmařit obchod. Jak to změnit?

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Traduje se výrok Anny Wintour, mocné ženy módy ze známého módního časopisu Vogue: „Jestliže nemůžete být lepší než vaše konkurence, jednoduše se lépe oblečte.“

To je myšlenka, která stojí za inspiraci. Oblečení je totiž také jedním z nepostradatelných prvků osobního brandu.

Byznys nejede? Možná se lépe oblečte

Oblečení a vzhled patří k podstatným složkám osobního brandu, osobní značky každé podnikatelky nebo každého podnikatele. A co je osobní branding? Jednoduchá definice zní: Je to unikátní kombinace dovedností a zkušeností, které dělají konkrétního člověka tím, kým je.

Podrobnosti o budování osobní značky se dočtete v článku Udělejte ze sebe celebritu, začněte budovat osobní značku. Víme, jak na to.

Podle Roberta Vlacha, podnikatelského poradce, digitálního nomáda a provozovatele serveru Navolnenoze.cz, a jeho knižní „bible pro freelancery“ Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové (vyd. Jan Melvil Publishing 2017) může i pěkné oblečení a dobrý, vitální vzhled ovlivnit, zda podnikatel či podnikatelka získají zakázku, obhájí ve vyjednávání vyšší cenu nebo své vlastní podmínky.

Tip: Jak na branding zdarma

Na vzdělávací platformě Coursera.org je možné se zdarma posunout také v oblasti osobního brandingu. K dispozici je tu například kurz Introduction to Personal Branding od University of Virginia nebo Strategic Self-Marketing and Personal Branding od The State University of New York. (Možné je i studium zakončené certifikátem, to už je ale za peníze.)

K dispozici online je také třeba praktický Personal Brand Workbook od společnosti PwC.

Robert Vlach tvrdí, že základem osobní značky je konzistentnost. V elementární rovině jde podle něj u osobní značky o to sjednotit a pročistit, co už podnikatel nebo podnikatelka dělají. Jde jednoduše o hlubší zamyšlení nad tím, nakolik jste pro jiné lidi srozumitelní a konzistentní, objasňuje podstatu osobní značky. Brand má podle něj ostatním zkrátka pomáhat druhého člověka v byznysu lépe pochopit. A oblečení je to, co působí na první pohled.

Nepotřebujete hromadu peněz

Každý z nás by si měl uvědomit, že způsob, jak vypadáme a jak se oblékáme, o nás něco říká. Proto je velmi důležité, aby každý, kdo trochu pečuje o hodnotu své reputace i osobní značky, dbal na způsob výběru svého oblečení, přidává se Cristina Muntean, autorka knihy Vy jako značka – Osobní branding pro kariérní růst, která se věnuje poradenství, školení, koučinku a mentoringu v oblasti osobního brandingu, strategické komunikace i leadershipu podnikatelů a firem.

Tip od Cristiny Muntean pro vyšší či pohyblivou váhu

Cristina dodává ještě praktické doporučení pro ty, kdo mají vyšší, případně pohyblivou váhu. Sama vím, jak je náročné oblékat se krásně a vkusně, když máte pár kilogramů navíc – dnešní masová móda je totiž zaměřená spíš na štíhlé postavy, poukazuje na vlastní zkušenost.

O to víc považuje za důležité dbát na to, aby měl daný člověk svou garderobu přizpůsobenou na svůj aktuální stav zdraví a tělesné postavy. Krásně, slušně a profesionálně je podle ní každopádně možné vypadat za všech okolností. Jen to dá někdy trochu víc práce.

Pozoruje přitom, jak lidé často podléhají dojmu, že oblékat se dobře a pečlivě znamená volit jen významné značky a utratit za oblečení hromadu peněz. Tak to ale podle ní v žádném případě není. Především si musíme uvědomit, že způsob, jak se oblékáme, by měl být konzistentní s tím, co chceme komunikovat a koho chceme svojí komunikací ovlivňovat. Pokud chceme komunikovat, že jsme důvěryhodní, pak si vybereme určitý styl oděvu. Pokud chceme komunikovat, že je s námi legrace a že jsme uvolněný typ osobnosti, pak si svůj oděv vybereme jinak, vysvětluje Cristina hlavní princip. Jak dodává, nejdůležitější je vědomý výběr oblečení a provázanost mezi stylem oblečení a tím, co chce konkrétní člověk sdělit.

Dobrý dojem za pár vteřin

Byznys podle ní obecně znamená svěřit své potřeby někomu, kdo je schopný je naplnit a druhý mu pak za to zaplatí férovou cenu. To znamená, že tomu člověku, kterému svěřujeme svůj byznys, musíme naprosto důvěřovat. Průzkumy ukazují, že na tvorbu prvního dojmu o novém člověku nám stačí 5 až 15 vteřin; tak krátce nám trvá, aby se náš mozek rozhodl, zda osoba před námi je kompetentní a zda se jí dá důvěřovat, poukazuje na skutečnost, jak způsob oblečení ovlivňuje první dojem, jakým člověk na druhé působí. Ale také kvalitu, se kterou pak lidé vedou osobní konverzaci.

Nakupujete oblečení nejraději přes internet? Namístě je ostražitost. Více čtěte v článku Nákup oblečení přes internet? Na obrázku módní kousek, v reálu kus hadru.

Když totiž například někdo přijde na schůzku pozdě, je zpocený a jeho oblečení vypadá staré a zanedbané, těžko se protistraně chce svěřit mu velký byznys. Pokud je ale někdo svěží, oblečení mu sluší a celkově zapadá do toho, jak na nás chce daná osoba působit, šance na spolupráci poroste, vysvětluje, jak vzhled, tedy oblečení, účes, doplňky, ale třeba i držení těla působí v praxi.

Záleží na oboru i osobnosti

Jak konkrétně propojit oblečení s osobním brandem? Podle módní designérky a stylistky Marcely Křížové tu neplatí jediné pravidlo pro všechny a záleží na tom, v jakém oboru člověk podniká. Například květinářka a právník budou mít naprosto jiné potřeby a požadavky na svůj oděv. Ona bude potřebovat pohodlné a praktické oblečení pro práci s květinami, kde se může lehce ušpinit, on bude potřebovat oděv, který bude reprezentovat jeho pracovní postavení, uvádí jako příklad. V první řadě proto doporučuje myslet na to, co podnikatelka nebo podnikatel dělají a co reprezentují.

Na dalším místě je pak jejich vlastní osobnost – kdo jsou, co mají rádi, jak se sami chtějí okolí prezentovat. Vždy jsem pro to, aby se lidé nebáli odlišovat od ostatních a do svého oblékání promítli i osobitý styl. Já mám ráda malé detaily, které pak udělají rozdíl od obyčejného outfitu. U žen například osobité jemné šperky, doplňky jako pásek nebo šátek a nebo originální obuv. Efektní, výrazně barevné a zajímavé boty používám jako můj oblíbený trik u žen i mužů, když je outfit nudný, radí.

Podívejte se také na to, jak podniká Veronika Kobesová, která dováží oblečení z Indie:

Začněte základními a nadčasovými kousky

Prakticky pak Marcela doporučuje nejprve si vytvořit jádro šatníku, tedy vybavit si ho několika základními kusy oblečení v nadčasovém střihu, z kvalitních materiálů a v neutrálních barvách, které jdou navzájem dobře kombinovat. K tomuto jádru pak je možné přidat i trendovější kousky a výraznější doplňky. Tímto jednoduchým konceptem docílíte dobře vypadajících outfitů v každodenním oblékání. Vybudovat takovýto šatník ale může trvat i několik let, dodává ze zkušeností z praxe.

Souhlasí přitom s tím, že to, jak člověk vypadá, je v podnikání hodně důležité. Říkáte si, že na oblečení nezáleží, jenže všichni nejdřív nakupujeme a vybíráme očima. Takže i toho, s kým máme obchodovat či spolupracovat nebo jen si od něj něco koupit, si nejdříve prohlédneme a jeho zevnějšek nám v prvních vteřinách setkání řekne, jestli se nám líbí nebo ne, a tudíž i jestli s ním obchod uzavřeme, vysvětluje, proč je tak důležité, jak lidé v podnikání vypadají. Nereprezentují totiž jen svou osobnost nebo postoj, ale celou svou firmu, projekt, značku nebo produkt. Pokud vypadají dobře nebo zajímavě, pomáhají tím podle ní prodávat. Naším zevnějškem podporujeme koncept celého podnikání. Tak trochu jsme chodící reklama na sebe sama, připomíná.

O tom, jak komunikovat oblečením se zákazníky, čtěte také v článku Šaty dělají firmu. Proto komunikujte se zákazníky i pomocí oblečení zaměstnanců.

A vrací se k příkladu květinářky. Vysvětluje, že když přijde zákazník do květinářství, kde bude neupravená žena, jejíž oblečení k sobě nebude ladit a nebude jí sedět, bude špinavé a roztrhané od práce s květinami, možná ho napadne, zda bude vůbec umět uvázat kytici. Možná ho to od nákupu zcela odradí. Když ale v prodejně uvidíte ženu v hezkém, jednoduchém, ale dobře padnoucím a její postavě lichotícím oblečení, s profesionální a pěknou (i když od květin ušpiněnou) zástěrou, pravděpodobně vás to od nákupu neodradí. Možná se i příště vrátíte do stejné prodejny, protože se vám květinářka na pohled líbila. A o tom to je, uzavírá.

Berte oděv jako obal

Silné vizuální identity lze přečíst během okamžiku. A oděv je jedním z nejrychlejších způsobů, jak komunikovat, kdo jste. Šaty o vás mnohdy prozradí více než profesionální životopis, argumentuje také Catherine Kaputa ve své knize Staňte se značkou! Osobní branding aneb Jak chytří lidé budují značku, která jim zajistí úspěch (vyd. Management Press 2011).

Oblečení totiž i ona považuje za silné médium komunikace značky, které může vypovídat například o tom, čím se člověk živí, jestli je bohatý nebo chudý, mladý duchem nebo starý, je usedlý nebo sleduje módní trendy – nebo zda je mu naopak všechno úplně jedno. A doporučuje: Vypadejte jako postava, jejíž roli chcete hrát. O oblečení je totiž podle ní možné přemýšlet jako o obalu, který zdůrazní, co má osobní značka sdělovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).