Pane Kárychu, jaká byla situace na trhu s módou po sametové revoluci?
Nemohu zodpovědně hodnotit prvé tři porevoluční roky v oblasti módy, ale lze říci, že nejen toto období, ale i léta následující charakterizoval především „hlad po zboží“, a to především po výrobcích odlišujících se jak použitými materiály, tak i dezény či střihy od dosavadní velkosériové uniformní produkce.
Jaký je současný vkus českého zákazníka?
Českého zákazníka je možno charakterizovat stručně jako zákazníka až na výjimky konzervativního, s malou vůlí experimentovat a upřednostňujícího hledisko ceny.
Jak se v průběhu posledních dvaceti let měnil?
V průběhu dvaceti let, lze říci, se vztah zákazníků postupně přesouval k vyššímu zájmu o zboží střední a vyšší kvality. Bohužel, v poslední době, kdy se v honbě za co nejnižšími cenami snižuje kvalita sortimentu nabízeného např. obchodními řetězci či módními domy, je zákazník, mnohdy proti své vůli, nucen se opět smiřovat s nižší kvalitou a vypracovaností výrobků, přičemž ceny se často drží na střední a vyšší úrovni.
Kdo podle vás určuje módní trendy?
V ČR? Nikdo, případně uměle vytvořené celebrity prostřednictvím bulvárního tisku. V tomto ohledu naprosto selhává maloobchod, kterému trvale chybí finanční prostředky k nákupu atraktivního zboží a ruku v ruce s touto skutečností jde absence jakékoliv odvahy k nákupu neprověřených novinek.

Na veletrhu STYL jste odborným garantem přehlídek a „trendových fór“ spodního prádla, jak jste se k tomu dostal?
Zhruba před 12 lety jsme, vedle naší nosné činnosti – distribuce úpletů a příprav, uváděli na trh také dvě značky luxusního spodního prádla. V rámci oživení této statické prezentace jsme do expozice zakomponovali rovněž předváděcí molo. Tento počin se stal základem budování doprovodného programu v oboru prádlo – plavky. Byli jsme vyzváni organizátory veletrhu, spol. BVV, a. s., k zařazení přehlídek do oficiálního doprovodného programu a po dobu následujících cca 5 let jsme plnili roli dobrovolného supervisora nad touto částí programu. V současnosti se snažíme prostřednictvím informačních fór (In-fórum) dostat k vystavovatelům a návštěvníkům veletrhu STYL maximum informací o dění v oboru, novinkách, trendech a inovacích.
Jak hodnotíte změnu veletrhu STYL/KABO na ryze B2B veletrh?
Zřejmě brzo hodnotit, osobně a spolu s dalšími vystavovateli našeho oboru jsme o zamezení přístupu neodborné veřejnosti usilovali již před řadou let.
Velkým konkurentem na trhu je asi Čína. Do jaké míry je pro vás Čína konkurencí a co máte vy a nemá Čína?
Nám nahrává skutečnost, že výroba např. podprsenky je procesem značně náročným jak po stránce materiálové náročnosti, tak i vývojem a složitostí vypracování. To vše spolu s širokou velikostní škálou, malým tuzemským trhem a specifickou fyziognomií slovanských zákaznic může být příčinou, že jsme pro asijskou masovou produkci „nezajímaví“.
Z naší strany proti čínským dodavatelům umíme nabídnout středoevropským výrobcům akceptovatelná minimální množství od barvy či dezénu, dodávky v režimu „just in time“, vývoj a výrobu dle přání zákazníka či konstantní kvalitu.
Děkuji Vám za rozhovor. Více na www.styl.eu.
Sandra Měřínský, PR STYL a KABO
