Proč vlastně Amazon?
V Německu je to opravdový e-commerce obr. Podle údajů samotného Amazonu, má v Německu více než 60 milionů zákazníků a v roce 2023 se přes něj prodalo zboží téměř 23 miliard Euro (zdroj Statista.com). A to je obrovská příležitost i pro neněmecké prodejce. Němci jsou navíc naučeni přes Amazon kupovat opravdu všechno, a to včetně potravin.
Proč to funguje EXPRES MENU
V rámci své obchodní strategie se EXPRES MENU snaží dlouhodobě, a přesto udržitelně růst a tím pádem se postupně rozšiřují na další trhy a aktivují nové prodejní kanály. Pro Německo byl kromě zmíněného vlastního e-shopu Amazon jasnou volbou.
EXPRES MENU je rodinná firma z podhůří Krkonoš, která vaří kvalitní a zdravá jídla, která vám díky využití moderních technologií a unikátnímu způsobu konzervace vydrží chutná opravdu dlouho. Jsou tak ideální, když nemáte čas vařit nebo na cestování. Při vaření nepoužívají lepek, konzervanty, dochucovadla ani barviva. Mají tak vysoce kvalitní produkt, což jak se ukázalo, cení i němečtí zákazníci.
Zároveň mají velmi dobře zvládnutou logistiku do zahraničí. V rámci Amazonu nevyužívají jeho sklady v Německu, ale výrobky jsou schopni poslat do pár dní přímo z Česka. Také jim dobře funguje koordinace skladu. Vzniká tak minimum stížností ze strany zákazníků, což je klíčové pro pozitivní recenze, bez kterých se na Amazonu neobejdete.
Jedna z obav, kterou jsme měli, byla, jestli si Němci budou ochotni připlatit 6 Euro za dopravu z Česka u zásilek s prodejní cenou 10–12 Euro, ale ukázalo se, že to nakonec není vůbec problém.
EXPRES MENU si zároveň od začátku dávalo hodně záležet na tom, jak budou přímo na Amazonu prezentováni. To znamená kvalitu fotografií, popis produktů, příběh firmy, unikátnost jejich produktů a technologie. Ukázalo se to být jedním z klíčových faktorů pro úspěšný start prodejů.
Na co se při expanzi přes Amazon připravit?
Co budete rozhodně potřebovat je trpělivost. Již samotná registrace prodejce a dokládání různých dokumentů (např. prokazování vlastnictví firmy/značky a jednotlivých podílníků) prověří i flegmatické majitele firem.
Zároveň je dobré mít pevné nervy, protože Amazon vyznává politiku presumpce viny. Tedy pokud si myslí, že porušujete nějaká jeho pravidla nebo předpisy (a že jich má), zablokuje vám váš prodejní účet (klidně v hlavní sezoně) a vy poté musíte dokládat, že jste nic neporušili. S EXPRES MENU se nám to stalo během prvního půl roku dvakrát. Naštěstí se v obou případech podařilo situaci rychle vyřešit a opětovně spustit prodej.
Počáteční finanční investice nemusí být nijak zásadní. Měsíční poplatek Amazonu je ve výši 39 Euro. Poté si Amazon bere % podíl z prodejů (liší se dle kategorie). Důležité je podpořit rozjezd na Amazonu marketingovou investicí do reklamních formátů přímo na Amazonu. Na začátku získáváte totiž objednávky primárně z marketingu, postupně (s vyšším počtem recenzí a rankingem) pak narůstá počet objednávek, které přijdou tzv. organicky.
Co bude dál?
S klientem jsme stále na začátku cesty. Máme za sebou první půlrok aktivního prodeje s pozitivními výsledky a naznačením velkého potenciálu do budoucna. Další růst se dá podpořit například vstupem na další Amazon trhy, rozšířením produktové nabídky a postupným získáváním stálých zákazníků, kteří budou objednávat opakovaně bez nutnosti marketingu.
Chtěli byste vědět, jestli by dával Amazon smysl i u vašeho byznysu? Napište nám zkusíme se na to spolu podívat.
Daniel Blažek
Transact director


