Víme, jak studenti vnímají pozitiva a negativa práce v rodinných firmách

29. 8. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Studentů láká práce v českých rodinných firmách. Líbí se jim stabilita a orientace na dlouhodobé výsledky. Za negativa pak považují horší platové podmínky.

Takřka dvě třetiny vysokoškolských studentů ekonomických oborů si dokáže představit svoji kariéru v české rodinné firmě. Zamlouvá se jim hlavně orientace na dlouhodobé výsledky, udržitelnost firmy a jednodušší model řízení. Oproti tomu 17 procent vysokoškoláků práce v rodinných společnostech vůbec neláká. Důvodem jsou menší přiležitosti ke kariérnímu růstu a dobrému platovému ohodnocení. Vyplynulo to z průzkumu společnosti KPMG Česká republika „Co si myslí studenti“, kterého se zúčastnili posluchači Vysoké školy ekonomické v Praze, Masarykovy univerzity v Brně a Technické univerzity v Liberci.

Čtěte také: Rodinné firmy jsou prý zdravější než jiné. Známe jejich pro a proti

Stabilita, nebo kariéra?

Rodinné firmy často budují jejich majitelé s dlouhodobou vizí. Cílem proto nebývají rychlé zisky, ale spíše vybudování podniku na pevných a trvalých základech. Zájem studentů o práci ve firmách, kde se většina zisků investuje zpět do podnikání, pak souvisí se stabilitou, transparentností a užšími vazbami, které nabízejí, uvedl Milan Bláha, partner odpovědný za rodinné firmy společnosti KPMG Česká republika.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Právě orientaci na dlouhodobé výsledky a udržitelnost firmy považuje nejvíce studentů (36 %) za největší výhodu rodinných firem. Přibližně pětina studentů se pak domnívá, že v rodinných podnicích panuje přátelštější atmosféra a že zaměstnanci jsou otevřenější při řešení vnitřních problémů. Osloveným studentům se v neposlední řadě též zamlouvá větší jistota pracovního místa a nezávislost firmy na nadnárodních strukturách.

Co se týče negativ rodinných firem, tak ty studenti spatřují především v omezené příležitosti profesního a kariérního růstu (36 procent studentů). Třetina studentů si navíc myslí, že členové rodiny mezi sebe nechtějí vpustit nikoho zvenčí a vedení podniku přenechávají pouze rodinným příslušníkům. Dnešní absolventi jsou draví a sebevědomí. Většina z nich se vidí ve velkých korporacích zvučného jména. Mnozí ale zároveň dokážou ocenit stabilitu, kterou jim mohou rodinné firmy poskytnout, dodal Milan Bláha.

MM 26 balíček

Rodinné firmy = páteř podnikání

Z celosvětového pohledu tvoří rodinné firmy páteř ekonomiky, zaujímají totiž čtyři pětiny světového podnikání. V Česku však rodinné firmy nemají takový podíl, na chodu ekonomiky se podílí pouze jednou třetinou. Převážná většina těchto podniků začala vznikat v devadesátých letech minulého století, jedná se tedy o relativně mladé společnosti, které dnes řeší první generační obměnu, aby zachovaly trvalou hodnotu svého podnikání, uzavřel Milan Bláha.

Čtěte také: Rodinné firmy začínají táhnout českou ekonomiku. Tvrdí to jejich majitelé

Autor článku

Nejnovější články, které vytváří kolektiv autorů redakce Podnikatel.cz. Pro více informací nás kontaktujte, nebo napište šéfredaktorovi

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).