Naučte se využívat stárnoucí populaci ve svůj prospěch, bude se to hodit

Populace stárne a jednoho dne se žádný ze zaměstnavatelů nevyhne přijímání nových pracovníků v pokročilém věku. Firmy by se na to měly pomalu připravovat.

Průměrný věk obyvatele Evropy v roce 2050 dosáhne 47 let. Stárnutí populace je nejcharakterističtějším rysem demografického vývoje a stane se výzvou pro celou společnost, podle OSN dokonce tou největší, kterou 21. století přináší. V České republice mají lidé starší 65 let tvořit už za 17 let 23 % populace a v roce 2050 celou třetinu všech obyvatel, což znamená přibližně 3 miliony lidí. Odhaduje to tak Český statistický úřad. Je proto nutné začít přemýšlet, jak stárnoucí zaměstnance uplatnit v pracovním životě. Nebude možné je přehlížet a propouštět tak, jak se tomu děje dnes. Starší generace se stane nepostradatelnou pracovní silou. Proto je potřeba změnit úhel pohledu a upravit personální management.

Říká se, že starší zaměstnanci jsou méně inovativní, častěji nemocní a nepracují s takovým elánem. Mnoho firem se obává, že najímání starších lidí zvýší náklady a sníží produktivitu. Skoro nikdo ale nemluví o tom, že stárnutí populace může být pro firmy také dobré, neboť přináší příležitost pro vyšší produktivitu a lepší konkurenceschopnost. Podmínkou však je mít správnou strategii, říká Constantin Kinský ze společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

Pokud firma zaměstná člověka staršího 50 let, ve většině případů získá vděčného a loajálního pracovníka, který bude ve srovnání s mladšími kolegy stabilnější. Je důležité chovat se k němu s náležitým respektem. Pak se z takového pracovníka může stát i velmi dobrý mentor, který se stane zdrojem poučení a inspirace pro své mladší kolegy. Starší člověk má pochopitelně i své neduhy, zpomaluje se jeho pracovní tempo, hůř si zvyká na novinky a celkově je méně flexibilní. Bylo ovšem prokázáno, že tyto nedostatky dokáží zaměstnanci vyššího věku velice dobře kompenzovat praxí a životními zkušenostmi.

Starší zaměstnanci jsou také důležitým zdrojem inovativního a kreativního potenciálu. Pokud uvažujete o založení firmy, jsou zkušení lidé často úspěšnější, než jejich mladší kolegové, zdůrazňuje Constantin Kinský. Odkazuje na žebříček nejrychleji rostoucích technologických společností časopisu Forbes z letošního roku. Pět z první desítky bylo založeno lidmi mezi 35 a 49 roky. Pouze tři z nich založili lidé mladší 30 let.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Starší kolegové mají sice své neduhy, ale mohou být cenným zdrojem zkušeností a inspirace.

Firmy mohou také využít dovedností starších zaměstnanců tím, že vytvoří smíšené týmy s mladšími pracovníky a pověří je prací například na optimalizačních projektech. Musí ovšem být splněna jedna z nejzásadnějších otázek při přípravě společnosti na stárnutí. Tou je zabránění diskriminaci na základě věku a stereotypům ve společnosti. Na pracovištích se některé mýty o starších zaměstnancích zabydlely natolik, že mohou zpomalit změny ve strategii. Jednou z výzev je proto poukázat na potenciál, přínos a roli starších lidí v rodině, ekonomice a celé společnosti a rozvíjet je a podporovat.

Zástupci generace dnešních padesátníků a padesátnic zažili v České republice dva politické režimy, které se promítly i do jejich profesní kariéry. Každý z nich své zkušenosti zpracoval individuálním a originálním způsobem, stejně jako je neopakovatelná lidská osobnost. Prošli většinou několika zaměstnáními i profesemi a nashromáždili množství informací a zkušeností. Prožitým časem, možností srovnání a odstupem měli možnost získat nadhled, rozvahu a vnitřní rovnováhu, říká k problematice Sabina Morawitzová z Brněnské personální.

Jak motivovat a nejlépe využít starší pracovníky:

Rozšíření managementu talentu – Při získávání nových zaměstnanců by firmy měly rozšířit svůj záběr o starší pracovníky, mladé ženy a imigranty. V těchto skupinách je mnoho kvalitních a vzdělaných pracovníků, kterým ale v práci mohou bránit různá omezení. Proto musí zaměstnavatelé zlepšit podmínky a nabídnout služby jako jsou firemní školky, částečné úvazky či jazykové kurzy.

widgety

Vytváření věkově různorodých týmů – Pokud starší a mladší zaměstnanci pracují v jednom týmu, mohou lépe sdílet své silné stránky a zajistit firemní know-how pro budoucnost. Je to výhoda i v okamžiku, kdy starší zaměstnanec opouští firmu. Znalosti, které předal mladším kolegům, nebudou jeho odchodem pro firmu ztraceny.

Zvyšování flexibility pracovních podmínek – Stárnoucí populace nutí firmy k přehodnocení striktní hierarchie a postupové žebříčky musí být nahrazeny pružnějšími strukturami a příležitostmi k rozvoji. Příkladem může být střídání pracovních míst a povyšování bez ohledu na věk.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+