Přílišná chvála smrdí. Internetovým recenzím věřte jen s rezervou

Dvě třetiny lidí se setkaly s falešnou internetovou recenzí. Má ještě vůbec smysl hodnocení služeb a výrobků pročítat? Má, ale chce to mít zdravý nadhled.

Pročítejte si recenze. Tak zní jedno ze základních pravidel při nakupování na internetu. Jenže toto pravidlo neznají jen zákazníci. Vědí o něm i prodejci a dokážou s ním náležitě pracovat. Recenze mají v rozhodování o tom, co a kde nakoupíme, stále větší vliv. Společně s tím ale bohužel přibývá i hodnocení, která se nezakládají na pravdě. Dvě třetiny spotřebitelů uvedly, že se na internetu setkaly s recenzí, kterou pokládaly za nevěrohodnou a necelá třetina respondentů si myslí, že jsou online recenze využívány ke konkurenčnímu boji mezi podnikateli, říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Polovina lidí, kteří spotřebitelské recenze vůbec nevyhledávají, tak činí proto, že jim jednoduše nedůvěřují. Domnívají se, že recenze mohou být zmanipulované výrobci nebo nevypovídají o skutečné kvalitě výrobku.


Autor: www.isifa.com

Důvěřuj, ale prověřuj. Heslo, které při nákupech na internetu platí víc než cokoli jiného. 

Kladná hodnocení napsaná na objednávku mohou být považována za klamavou obchodní praktiku a skrytou reklamu. Pozitivní falešné recenze lze jakožto sdělení směřující k podpoře podnikatelské činnosti považovat za reklamu. Vyplývá to z definice reklamy v zákoně o regulaci reklamy. Je-li taková recenze zveřejněna na objednávku daného podnikatele, jedná se o nekalou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a rovněž za určitých podmínek o skrytou reklamu dle zákona o regulaci reklamy, vysvětluje Lukáš Zelený a přidává zkušenos z jednoho slevového portálu. Když jsem uveřejnila negativní recenzi na kadeřnici, dostalo se mi negativní reakce a můj příspěvek byl poté smazán. Nadále se zobrazovaly pouze neutrální dotazy a pozitivní příspěvky. Myslím si, že slevové portály zveřejňují pouze pochvalné příspěvky, aby získaly zákazníky. Kladné recenze si občas píší provozovatelé služeb sami, nebo požádají známé, aby nalákali zákazníky, kometuje jedna z respondentek průzkumu.

EBF16

Internetové recenze a zkušenosti okolí jsou důležité, ale je potřeba brát na ně zřetel s určitým racionálním odstupem. Případně pročítat takové, které jsou na speciálních srovnávačích cen a je jich velké množství. 

Dále čtěte: Češi se už nákupů na internetu nebojí, utratí na něm ročně až desetitisíce korun 

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 12. 2015 20:23

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnocovat všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+