Hlavní navigace

Firma nařizovala odběratelům, za kolik mají prodávat. Zaplatí za to 11 milionů

25. 10. 2023

Sdílet

25.10.23 /2x/ kontrola, lupa Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Firma Topgal, která vyrábí batohy a aktovky, dostala od antimonopolního úřadu pokutu ve výši skoro 11 milionů korun. Důvodem bylo, že obchodníkům určovala minimální ceny, za které mohou prodávat. 

Nařizování prodejních cen je nezákonné

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil výrobci batohů a aktovek společnosti Topgal pokutu ve výši 10 748 000 korun za uzavírání zakázaných vertikálních dohod o určování cen pro další prodej. Pokuta již nabyla právní moci. Soutěžitel Topgal stanovoval svým odběratelům v období od 17. 3. 2014 do 18. 5. 2021 pro prodej konečným spotřebitelům minimální maloobchodní ceny jím dodávaného zboží. Dodržováním stanovených cen podmiňoval obchodní spolupráci s odběrateli, kontroloval, zda odběratelé cenovou politiku dodržují a případně je vyzýval k navýšení cen na jím stanovenou úroveň, a to i pod hrozbou sankcí, které v některých případech reálně uplatnil, doplnil Martin Švanda, mluvčí ÚOHS. 

Při rozhodování o výši sankce vzal antimonopolní úřad v potaz, že k nezákonnému jednání docházelo po dobu 7 let. Polehčující okolností naopak bylo, že firma ihned po provedení místního šetření sama změnila svůj přístup a informovala odběratele o nezávaznosti stanovených prodejních cen. Společnost Topgal splnila podmínky pro narovnání, v jehož rámci uznala odpovědnost za spáchaný přestupek, díky čemuž jí byla sankce snížena. Určování minimálních cen ze strany dodavatelů zboží omezuje cenovou soutěž mezi prodejci a zvyšuje tak cenovou hladinu zboží pro spotřebitele. Maloobchodní prodejci si mohou určit prodejní cenu zboží zcela volně a dodavatel je v cenotvorbě nesmí nijak omezovat. Dodavatel smí určit pouze doporučenou cenu, avšak její dodržování nesmí vymáhat, uzavřel Martin Švanda.

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).