Hlavní navigace

Kdy nastane úplný konec nevyžádaných otravných telefonátů se super nabídkami?

Sdílet

Jana Knížková 13. 1. 2022

Novela zákona o elektronických komunikacích s účinností od 1. ledna 2022
změnila zásadním způsobem pravidla tzv. telemarketingu. Marketingová a jiná obdobná volání jsou zakázána, pokud si je účastník skutečně nepřeje a toto svoje přání neprojeví ve veřejném seznamu. 

Jak ale upozorňuje spotřebitelský server dTeststrohá litera zákona nebyla bez dalšího vysvětlení úplně jasná ani právníkům specializujícím se na telekomunikace a ochranu osobních údajů. Český telekomunikační úřad proto ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR připravil společné Výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky, týkající se nových pravidel pro marketingová volání.

Konec náhodně generovaných čísel

Novela však nepřináší úplný konec telefonickému marketingu, došlo k omezení náhodného generování telefonních čísel. Pokud se totiž účastník volajícího zeptal, odkud že mají jeho telefonní číslo, pravidelně se mu dostávalo odpovědi, že jeho číslo bylo náhodně vygenerováno počítačem. Tato výmluva už nadále nebude možná.

„Zákon jasně stanoví, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel, přičemž pro marketingová volání na čísla z takového účastnického seznamu bude zapotřebí předchozího souhlasu účastníka, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: Zákaz marketingových volání neznamená konec pro volání slušných podnikatelů svým klientům, zákazníkům, nebo dokonce i pacientům, jak se z trhu občas ozývá. Pokud má volající jiný právní důvod pro své volání než jen samotnou marketingovou nabídku, není ve svém volání nijak omezen.

Nevyžádané nabídky po telefonu jen do konce června

Tzv. telešmějdi mohou své praktiky zkoušet ještě do konce června 2022, kdy končí přechodné období pro nastavení nových podmínek pro marketingová volání. Je také potřeba odlišovat „telešmejdy“ s jejich nevyžádanými nabídkami, od volání za účelem výzkumů trhu, které zůstane i nadále dovolené. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).