Nenápadná past: Objednáte jednou, platíte každý měsíc a ani o tom nevíte

Sdílet

24.7.25 4x/Šok, leknutí, překvapení, žena, zděšení Autor: Depositphotos
Ilustrační obrázek

Stále častěji se objevuje trik, který může spotřebitele připravit o peníze, aniž by si toho všimnul. Jedná o tzv. nenápadné předplatné. 

Na nekalou praktiku upozorňuje spotřebitelský server dTest.cz, na který se obracejí se zkušenostmi samotní spotřebitelé. 

Obchodní podmínky někteří podnikatelé zneužívají. Sázejí na to, že je lidé nečtou Přečtěte si také:

Obchodní podmínky někteří podnikatelé zneužívají. Sázejí na to, že je lidé nečtou

Chtěli udělat něco pro své zdraví, a tak si objednali doplněk stravy nebo vitamíny. Jenže místo jednorázové objednávky začalo zboží chodit pravidelně. A za pravidelné zásilky byly z účtu strhávány peníze. 

Malá písmenka jsou problém

Klíčová informace o předplatném není zpravidla uvedena zřetelně. Často se objeví jen malým písmem v nákupním košíku. Spotřebitel si jí nemusí vůbec všimnout nebo musí aktivně zakliknout, že o předplatné nestojí.

To považujeme za agresivní obchodní praktiku, varuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest.cz Eduarda HekšováPokud se spotřebitel cítí takovým postupem poškozen, může do 90 dnů od uzavření smlouvy odstoupit. Prodávajícímu hrozí pokuta až 5 milionů korun.

Kromě pokuty si firmy mohou vážně poškodit pověst. A to je ztráta, kterou jim žádné krátkodobé zisky nenahradí, doplňuje Hekšová.

Nakoupili jste na podvodném e-shopu? Peníze mohou být nenávratně pryč Přečtěte si také:

Nakoupili jste na podvodném e-shopu? Peníze mohou být nenávratně pryč

Předplatné bez souhlasu je nezákonné

Ještě větší nebezpečí představují automatická prodloužení služeb a opakované platby, na které zákazník často ani není upozorněn. Zatímco u streamovacích služeb jako Netflix nebo Spotify je prolongace běžnou součástí služby, u různých internetových obchodů tomu tak být nemusí.

Pokud není spotřebitel o prodloužení jasně informován, nejlépe přímo ve smlouvě, není možné žádné další platby vymáhat. Jinými slovy, „přednastavený souhlas“ v košíku nestačí.

E-shop založený před měsícem a ještě s výraznými slevami? Tady něco nehraje Přečtěte si také:

E-shop založený před měsícem a ještě s výraznými slevami? Tady něco nehraje

Informace musí být zřetelná

Obchodníci by měli přestat spoléhat na to, že si zákazník něčeho nevšimne. Informace o opakovaných platbách, poplatcích nebo závazcích musí být uvedeny srozumitelně a jasně, nikoliv na konci stránky v šedém fontu. Takový postup je nejen neférový, ale právně neplatný.

Naletěli jste někdy podobné platformě, které jste se upsali k předplatnému?

  • Ano, bohužel mám tu zkušenost
    62 %
  • Ne, naštěstí se mi to nikdy nestalo
    38 %

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).